‘Mensen die de stad verlaten moeten voor iets bijzonders kunnen kiezen’

Op dag dat de volledige website van Amsterdam Woont ook in het Engels beschikbaar werd, organiseerde het nieuwbouwplatform een event over regionalisering en internationalisering van de Amsterdamse woningmarkt. De centrale vraag hierbij: hoe krijg je een ras Amsterdammer of expat de regio in?

Het event vond plaats in het Inspiratiehuis 20|20 in Hoofddorp, waarin BSH Huishoudapparaten is gehuisvest. Deze locatie was geen toeval: Hoofddorp gold voor deze themaborrel als ideale praktijkcasus. Het event werd afgetrapt door Niek Verveen, voorzitter van Amsterdam Woont: ‘’Door de drukte op de woningmarkt zien we dat steeds meer Amsterdammers zich in de omliggende gemeenten vestigen, maar geldt dat ook voor de expat? Wil die ook de regio in?’’

Nieuwe bedrijven en arbeidsplaatsen
Mustafa Tanriverde, die werkzaam is als hoofd Marketing & Acquisitie bij de gemeente Haarlemmermeer, richt zich dagelijks op dit vraagstuk als onderdeel van het regionale samenwerkingsverband Amsterdam in Business. Hij sprak als eerste: ‘’Als organisatie promoten we de regio in het buitenland, met het doel nieuwe bedrijven te trekken en daarmee arbeidsplaatsen te creëren. We adviseren de bedrijven over alles wat er bij de komst hiernaartoe komt kijken, zoals belasting, kantorenlocaties en wetgeving, maar natuurlijk ook huisvesting voor de werknemers.’’

Amsterdam in Business biedt een ‘one-stop-shop’ voor multinationals. Als bedrijven voor verkenning op bezoek komen in de regio, krijgen zij advies van de lokale specialisten waarmee de organisatie samenwerkt. ‘’Voor huisvestingsadvies werken we samen met Amsterdam Woont, omdat dit platform niet alleen de focus heeft op het huidige woningaanbod, maar juist heel erg op het toekomstige aanbod in de vorm van nieuwbouw. Amsterdam Woont adviseert waar er (betaalbaar) aanbod is én komt in de regio.’’

Wonen aan de grachten een illusie
Tanriverde benadrukte dat er veel gebouwd wordt in de regio om Amsterdam heen. ‘’Het promoten van het woningaanbod in de regio en het bieden van faciliteiten als internationale scholen zijn cruciaal om expats ‘de stad uit te krijgen’. Zij zijn vaak gewend aan langere reistijden en zijn zeker bereid om in de regio te wonen, maar dan moeten ze wel weten wat er beschikbaar is. Tot slot is het belangrijk dat de buitenlandse bedrijven hun manier van werven zélf ook moeten veranderen. Nu promoten ze het werken in Amsterdam vaak met plaatjes van de Amsterdamse grachtengordel, maar op zo’n A-locatie wonen is voor de meesten een illusie.’’

TudorPark Hoofddorp
Als tweede sprak Robyne van Notten, projectontwikkelaar bij Dura Vermeer, over nieuwbouwwijk TudorPark aan de zuidrand van Hoofddorp. In dit gebied komen in totaal 1.200 woningen. De wijk wordt een mix van (sociale) huur- en koopwoningen, waarbij het idee is dat bewoners binnen de eigen wijk kunnen doorstromen zodra de tijd rijp is. Momenteel wordt er volop gebouwd; over anderhalf jaar is de hele wijk naar verwachting af.

Sfeer en identiteit
Tijdens de ontwerpfase is er veel tijd en aandacht besteed aan het creëren van sfeer en identiteit. ‘’De gedachte heerst dat Hoofddorp veel nieuwbouw kent en daardoor weinig sfeer en identiteit’’, legt van Notten uit. ‘’We willen dat idee wegnemen. Al onze woningen krijgen een eigen herkenbaar karakter, zoals een hoge kap of schoorsteen. We willen dat mensen die de stad verlaten voor iets bijzonders kunnen kiezen, maar wel worden voorzien in hun basisbehoefte: bijvoorbeeld een woning met eigen tuin en parkeerplek.’’

TudorHouse
Speciaal voor de verkoopfase is ook een van de woningen beschikbaar gesteld als modelwoning én makelaarskantoor ineen: het TudorHouse. Van Notten: ‘’Geïnteresseerden kunnen hier direct beleven hoe het is om in TudorPark te wonen, zowel van binnen als van buiten. Ze kunnen de architectuur en inrichting zien, maar ook de fiets pakken en een rondje maken door de wijk.’’

Technologie in de woning
Namens BSH gaf marketeer René van de Keuken tot slot een presentatie over de oneindige technische mogelijkheden met huishoudapparaten en het nut hiervan voor (bijvoorbeeld) corporaties en ontwikkelaars. U kunt hierover meer lezen in de interviews met BSH die VJ eerder plaatste: Onmisbaar voor verduurzaming: technologie in de woning en 'Een woning wordt nooit duurzaam als de apparaten dat niet zijn'.


Amsterdam Woont is een nieuwbouwplatform dat zes jaar geleden is opgericht en trekt inmiddels maandelijks zo’n 75.000 bezoekers. Bijna 31.000 mensen ontvangen twee of drie keer paar maand de nieuwsbrief met het laatste nieuwbouwnieuws. Recent maakte het bekend de pijlen meer op de regio en de groeiende groep expats te richten.

Hoofdfoto: TudorPark.nl.
 



Reacties


Laatste nieuws