'Ondanks groei, ook grote uitdagingen voor logistieke sector'
De economische vooruitzichten voor de sector Transport & Logistiek zijn op korte termijn zeer goed, meldt ABN Amro in haar sectorprognose, maar er liggen ook enkele grote uitdagingen op de loer.
De Nederlandse economie groeit naar verwachting met 3,3% in 2018 en met 2,6% in 2019. Ook in de landen om ons heen groeit de economie, met name in Duitsland. Hetzelfde geldt voor de wereldhandel. Invoer en uitvoer, beiden uiteraard zeer belangrijk voor de sector Transport & Logistiek (T&L), laten hierdoor een stevige groei zien.
Gunstige jaren
ABN Amro verwacht hierdoor dat 2018 en 2019 zeer gunstige jaren worden voor de logistieke ondernemer. De T&L-sector groeit naar verwachting respectievelijk met 2,5% (2018) en 1,5% (2019). Het is daarom niet vreemd dat de vastgoedsector volop investeert in logistiek vastgoed. Savills sprak recentelijk over 'een volwassen geworden markt', waarin de prestaties vorig jaar 'ongekend' waren. De opname van logistieke ruimte steeg met 49% en het investeringsvolume steeg in dezelfde periode met ruim 58%. Opmerkelijk is volgens Savills ook het recordaandeel grensoverschrijdende investeringen in de Nederlandse logistieke sector.
Vanaf 2019 minder harde groei
Wel loopt de groei van de Nederlandse economie in 2019 licht terug, wat een effect heeft op de op Nederland gerichte branches zoals het wegtransport en de logistieke dienstverlening. Ook de landen om eens heen en de Eurozone als geheel maken deze ontwikkeling door. Dit raakt de andere branches in Nederland weer. Ook de wereldhandel gaat in 2019 minder hard groeien dan in 2018, wat invloed heeft op de Nederlandse T&L-sector.
Strategische trends beïnvloeden groei
Volgens ABN Amro zijn er een aantal strategische trends waar de logistieke ondernemer de komende jaren mee te maken krijgt en waar hij of zij zijn of haar bedrijf op moet aanpassen om toekomstbestendig te blijven.
- Hoog personeelstekort belemmert groei: Sinds 2013 kampt de sector met stijgende personeelstekorten. In het eerste kwartaal van 2018 gaf 21,1% van de transportondernemers aan dat zij het tekort aan personeel als een belemmering ervaren. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2016 gaf nog maar 3,8% van de logistieke ondernemers aan dat zij een tekort ervoeren.
- De Brexit gaat gevolgen hebben: De Brexit hangt al een tijd als een grauwsluier boven de T&L-sector. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is na Duitsland en België de belangrijkste handelspartner van Nederland. De brexit gaat zorgen voor extra douaneformaliteiten aan de grens. Dit gaat de logistieke keten veel tijd en daarmee geld kosten. Ondernemers moeten zich hier op voorbereiden, maar hebben wel meer tijd gekregen. Tot 1 januari 2021 blijft het VK deel uitmaken van de interne markt en de douane-unie. Eventuele nieuwe regelgeving omtrent de handel treedt pas na die datum in werking.
- Transporteurs kunnen niet om duurzaamheid heen: Een andere ontwikkeling waar ondernemers niet omheen kunnen, is verduurzaming. Transport van goederen zorgt voor CO2-uitstoot. Zeker in steden is dit een groot probleem. De groei van steden zorgt voor meer transport in de stad. Hierdoor neemt de geluidsoverlast en luchtvervuiling toe. Van de logistieke sector wordt daarom meer verwacht op het gebied van verduurzaming. Ondernemers moeten hierin investeren, want door de steeds strengere milieuzones in met name de grote steden is de verwachting dat over een aantal jaar alleen elektrische vrachtwagens de stad nog in mogen. Nu de financiële armslag van bedrijven door de hoogconjunctuur groter is, moeten ondernemers de kans niet laten liggen om hierin te investeren, stelt ABN Amro.
Download hier de hele sectorprognose.
Foto: Created by Welcomia - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.