'Ondanks groei, ook grote uitdagingen voor logistieke sector'
De economische vooruitzichten voor de sector Transport & Logistiek zijn op korte termijn zeer goed, meldt ABN Amro in haar sectorprognose, maar er liggen ook enkele grote uitdagingen op de loer.
De Nederlandse economie groeit naar verwachting met 3,3% in 2018 en met 2,6% in 2019. Ook in de landen om ons heen groeit de economie, met name in Duitsland. Hetzelfde geldt voor de wereldhandel. Invoer en uitvoer, beiden uiteraard zeer belangrijk voor de sector Transport & Logistiek (T&L), laten hierdoor een stevige groei zien.
Gunstige jaren
ABN Amro verwacht hierdoor dat 2018 en 2019 zeer gunstige jaren worden voor de logistieke ondernemer. De T&L-sector groeit naar verwachting respectievelijk met 2,5% (2018) en 1,5% (2019). Het is daarom niet vreemd dat de vastgoedsector volop investeert in logistiek vastgoed. Savills sprak recentelijk over 'een volwassen geworden markt', waarin de prestaties vorig jaar 'ongekend' waren. De opname van logistieke ruimte steeg met 49% en het investeringsvolume steeg in dezelfde periode met ruim 58%. Opmerkelijk is volgens Savills ook het recordaandeel grensoverschrijdende investeringen in de Nederlandse logistieke sector.
Vanaf 2019 minder harde groei
Wel loopt de groei van de Nederlandse economie in 2019 licht terug, wat een effect heeft op de op Nederland gerichte branches zoals het wegtransport en de logistieke dienstverlening. Ook de landen om eens heen en de Eurozone als geheel maken deze ontwikkeling door. Dit raakt de andere branches in Nederland weer. Ook de wereldhandel gaat in 2019 minder hard groeien dan in 2018, wat invloed heeft op de Nederlandse T&L-sector.
Strategische trends beïnvloeden groei
Volgens ABN Amro zijn er een aantal strategische trends waar de logistieke ondernemer de komende jaren mee te maken krijgt en waar hij of zij zijn of haar bedrijf op moet aanpassen om toekomstbestendig te blijven.
- Hoog personeelstekort belemmert groei: Sinds 2013 kampt de sector met stijgende personeelstekorten. In het eerste kwartaal van 2018 gaf 21,1% van de transportondernemers aan dat zij het tekort aan personeel als een belemmering ervaren. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2016 gaf nog maar 3,8% van de logistieke ondernemers aan dat zij een tekort ervoeren.
- De Brexit gaat gevolgen hebben: De Brexit hangt al een tijd als een grauwsluier boven de T&L-sector. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is na Duitsland en België de belangrijkste handelspartner van Nederland. De brexit gaat zorgen voor extra douaneformaliteiten aan de grens. Dit gaat de logistieke keten veel tijd en daarmee geld kosten. Ondernemers moeten zich hier op voorbereiden, maar hebben wel meer tijd gekregen. Tot 1 januari 2021 blijft het VK deel uitmaken van de interne markt en de douane-unie. Eventuele nieuwe regelgeving omtrent de handel treedt pas na die datum in werking.
- Transporteurs kunnen niet om duurzaamheid heen: Een andere ontwikkeling waar ondernemers niet omheen kunnen, is verduurzaming. Transport van goederen zorgt voor CO2-uitstoot. Zeker in steden is dit een groot probleem. De groei van steden zorgt voor meer transport in de stad. Hierdoor neemt de geluidsoverlast en luchtvervuiling toe. Van de logistieke sector wordt daarom meer verwacht op het gebied van verduurzaming. Ondernemers moeten hierin investeren, want door de steeds strengere milieuzones in met name de grote steden is de verwachting dat over een aantal jaar alleen elektrische vrachtwagens de stad nog in mogen. Nu de financiële armslag van bedrijven door de hoogconjunctuur groter is, moeten ondernemers de kans niet laten liggen om hierin te investeren, stelt ABN Amro.
Download hier de hele sectorprognose.
Foto: Created by Welcomia - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 02-12-2024 16:53 Gemiddelde overwaarde woning 65-plusser ligt op 390.000 euro
- 02-12-2024 15:05 Christiaan Oudemans wordt partner tax bij NewGround Law
- 02-12-2024 14:25 Financiering voor ambitieuze vastgoedplannen? Geldvoorelkaar.nl biedt nieuwe mogelijkheden
- 02-12-2024 14:00 Themamaand december in het teken van marktanalyse opname & beleggingen
- 02-12-2024 13:42 Rechtszaak Fair Huur tegen Staat over woz-cap begonnen
- 02-12-2024 13:18 Raad van State: voorstel nieuwe box 3-regels onwerkbaar
- 02-12-2024 12:52 Lichting van 17 MSRE-studenten afgestudeerd
- 02-12-2024 12:10 WoningbouwersNL: 'Beleidsmakers shoppen selectief uit woningmarktonderzoek ABF'
- 02-12-2024 12:05 Madeline Buijs: 'Zet senioren centraal op de woningmarkt'
- 02-12-2024 11:52 Rockfield en Ardian doen eerste aankoop studentenwoningen voor Europees platform in Florence
- 02-12-2024 11:37 Huurder koopt eigen toren in Capelle aan den IJssel
- 02-12-2024 11:12 BuurtBoost en KAW gaan samenwerken
- 02-12-2024 11:03 WDP verdubbelt portefeuille in Frankrijk
- 02-12-2024 11:00 'Wij vinden subsidiemogelijkheden voor investerings- en innovatieprojecten'
- 02-12-2024 10:03 Aantal hypotheken stijgt door: meer voor koopwoningen dan in vorige maanden
- 02-12-2024 08:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 29-11-2024 19:38 Interim-voorzitter Verra kondigt koerswijziging Vastgoed Belang aan: ‘Meer zichtbaarheid en positiviteit’
- 29-11-2024 18:54 Sieradenmerk Vadavas huurt 77 m2 winkelruimte in Utrecht
- 29-11-2024 18:39 Offshore Wind Logistics huurt 228 m2 kantoorruimte in Rotterdam
- 29-11-2024 17:51 Woningstichting Samenwerking bouwt 144 sociale huurwoningen in Vlaardingen
- 29-11-2024 17:30 Vastgoed Belang biedt petitie aan minister Keijzer aan met aanpassingen van regelgeving
- 29-11-2024 17:27 Delftse studenten vormen zelf kantoren om tot 350 woningen
- 29-11-2024 14:30 Stories huurt 383 m2 kantoorruimte in Utrecht
- 29-11-2024 14:10 De Goede Woning koopt 63 woningen van Heimstaden
- 29-11-2024 13:21 Advocaat Hielkema over uitspraak huurverhogingsbeding: 'Verhuurders kunnen opgelucht ademhalen'
- 29-11-2024 11:39 Vijf nieuwe WEii-licentiehouders op Paris Proof Congres: ‘bewijst waarde sturen op werkelijk energiegebruik’
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.