'Ondanks groei, ook grote uitdagingen voor logistieke sector'
De economische vooruitzichten voor de sector Transport & Logistiek zijn op korte termijn zeer goed, meldt ABN Amro in haar sectorprognose, maar er liggen ook enkele grote uitdagingen op de loer.
De Nederlandse economie groeit naar verwachting met 3,3% in 2018 en met 2,6% in 2019. Ook in de landen om ons heen groeit de economie, met name in Duitsland. Hetzelfde geldt voor de wereldhandel. Invoer en uitvoer, beiden uiteraard zeer belangrijk voor de sector Transport & Logistiek (T&L), laten hierdoor een stevige groei zien.
Gunstige jaren
ABN Amro verwacht hierdoor dat 2018 en 2019 zeer gunstige jaren worden voor de logistieke ondernemer. De T&L-sector groeit naar verwachting respectievelijk met 2,5% (2018) en 1,5% (2019). Het is daarom niet vreemd dat de vastgoedsector volop investeert in logistiek vastgoed. Savills sprak recentelijk over 'een volwassen geworden markt', waarin de prestaties vorig jaar 'ongekend' waren. De opname van logistieke ruimte steeg met 49% en het investeringsvolume steeg in dezelfde periode met ruim 58%. Opmerkelijk is volgens Savills ook het recordaandeel grensoverschrijdende investeringen in de Nederlandse logistieke sector.
Vanaf 2019 minder harde groei
Wel loopt de groei van de Nederlandse economie in 2019 licht terug, wat een effect heeft op de op Nederland gerichte branches zoals het wegtransport en de logistieke dienstverlening. Ook de landen om eens heen en de Eurozone als geheel maken deze ontwikkeling door. Dit raakt de andere branches in Nederland weer. Ook de wereldhandel gaat in 2019 minder hard groeien dan in 2018, wat invloed heeft op de Nederlandse T&L-sector.
Strategische trends beïnvloeden groei
Volgens ABN Amro zijn er een aantal strategische trends waar de logistieke ondernemer de komende jaren mee te maken krijgt en waar hij of zij zijn of haar bedrijf op moet aanpassen om toekomstbestendig te blijven.
- Hoog personeelstekort belemmert groei: Sinds 2013 kampt de sector met stijgende personeelstekorten. In het eerste kwartaal van 2018 gaf 21,1% van de transportondernemers aan dat zij het tekort aan personeel als een belemmering ervaren. Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2016 gaf nog maar 3,8% van de logistieke ondernemers aan dat zij een tekort ervoeren.
- De Brexit gaat gevolgen hebben: De Brexit hangt al een tijd als een grauwsluier boven de T&L-sector. Het Verenigd Koninkrijk (VK) is na Duitsland en België de belangrijkste handelspartner van Nederland. De brexit gaat zorgen voor extra douaneformaliteiten aan de grens. Dit gaat de logistieke keten veel tijd en daarmee geld kosten. Ondernemers moeten zich hier op voorbereiden, maar hebben wel meer tijd gekregen. Tot 1 januari 2021 blijft het VK deel uitmaken van de interne markt en de douane-unie. Eventuele nieuwe regelgeving omtrent de handel treedt pas na die datum in werking.
- Transporteurs kunnen niet om duurzaamheid heen: Een andere ontwikkeling waar ondernemers niet omheen kunnen, is verduurzaming. Transport van goederen zorgt voor CO2-uitstoot. Zeker in steden is dit een groot probleem. De groei van steden zorgt voor meer transport in de stad. Hierdoor neemt de geluidsoverlast en luchtvervuiling toe. Van de logistieke sector wordt daarom meer verwacht op het gebied van verduurzaming. Ondernemers moeten hierin investeren, want door de steeds strengere milieuzones in met name de grote steden is de verwachting dat over een aantal jaar alleen elektrische vrachtwagens de stad nog in mogen. Nu de financiële armslag van bedrijven door de hoogconjunctuur groter is, moeten ondernemers de kans niet laten liggen om hierin te investeren, stelt ABN Amro.
Download hier de hele sectorprognose.
Foto: Created by Welcomia - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 03-05-2024 16:51 De Jonge wil meer rijkshubs in de regio
- 03-05-2024 15:06 Heeneman & Partners koopt portefeuille maatschappelijk vastgoed
- 03-05-2024 14:32 Meld je nu aan voor de training ‘Klimaatrisico’s bij woningcorporaties’
- 03-05-2024 14:23 Rijschool huurt 1.945 m2 bedrijfsruimte in Nieuw-Vennep
- 03-05-2024 14:10 Jongerius Invest koopt kantoorpand in Houten voor transformatie
- 03-05-2024 14:02 Welk recht is van toepassing bij bestemmingsplan op aanvraag?
- 03-05-2024 13:29 Regulering van de huurwoningmarkt in deze tijd is uitponddroom voor beleggers
- 03-05-2024 13:23 Schrijf u in bij Solid Public en vervul de vastgoeduitdagingen van de publieke sector!
- 03-05-2024 12:57 RAI Amsterdam wil complex herontwikkelen en richt vennootschappen op
- 03-05-2024 11:52 Topvacature: Medewerker vastgoedsturing bij Woonstad Rotterdam
- 03-05-2024 11:17 Leiden huurt deel van zorgcentrum voor opvang Oekraïense vluchtelingen
- 03-05-2024 11:13 Gemeenteraad Haarlem stelt bestemmingsplan voor Beatrixplein vast
- 03-05-2024 11:00 Bedrijfsgebouw in Almere wisselt van eigenaar via onderhandse verkoop
- 03-05-2024 10:47 Bestemmingsplan voor ontwikkeling Schiedamse bedrijventerreinen 's-Graveland en Spaanse Polder onherroepelijk
- 03-05-2024 10:39 Dodewaard krijgt er zeker 180 woningen bij
- 03-05-2024 10:12 Reales koopt bedrijfsgebouw aan de Groningenhaven 1 in Nieuwegein
- 03-05-2024 08:45 Bedrijfscomplex in Deventer verkocht
- 03-05-2024 08:37 Co-working concept De Stadstuin huurt ruim 5.000 m2 in Dalton Office Park
- 02-05-2024 16:40 Bouwkavels tussen de landerijen te koop voor ontwikkeling of belegging
- 02-05-2024 16:39 ComfortZone Offices koopt en renoveert kantoor in Den Bosch
- 02-05-2024 14:55 Nobian huurt 1.280 m2 in The Gallery op de campus van de Universiteit Twente
- 02-05-2024 14:29 Conscious Hotels opent in voormalig Tivoli aan Oudegracht Utrecht
- 02-05-2024 14:20 4 politiebureaus onder de veilinghamer!
- 02-05-2024 12:13 BAM: Verliezen in het VK maar relaxte ceo Joosten ziet positieve signalen op Nederlandse woningmarkt
- 02-05-2024 12:11 Omzet Trebbe in 2023 licht gedaald
- 02-05-2024 11:40 Financieringsgilde en nieuwe vastgoedfinancier Vitru zoeken samen naar de best passende oplossing voor de klant
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.