Kansen in een markt op stoom

CBRE verwacht dat door de grote vraag naar Nederlands vastgoed, vastgoedbeleggers de komende jaren veel meer risico zullen nemen. Zij zullen hun aandacht verleggen naar minder goede locaties, hogere prijzen betalen en hogere LTV’s hanteren voor hun aankopen. Echter, volgens CBRE is er geen nieuwe crisis in de maak. Een artikel van Guydo Reyneveld van Groupius.

Zelfs als de toekomst uitwijst dat zij gelijk hebben, dan weten vastgoedprofessionals beter dan wie dan ook dat het dak gerepareerd dient te worden als de zon schijnt. Bij een vastgoedbelegger die een asset aankoopt betekent dit dat de investering een nieuw en onderhoudsvrij dak nodig heeft. In de huidige markt is de beste locatie al vergeven en de prijs niet meer laag. Waar liggen de kansen om ook in deze tijd een solide vastgoedbelegging aan te kopen?

Het antwoord is een duurzaam, flexibel gebouw ingericht volgens een duidelijk concept en met herkenbaar gezicht om haar gebruikers optimaal te dienen.

Schaars
Duurzaamheid is steeds minder een USP. En steeds meer architecten en ontwikkelaars werken aan gebouwen die later makkelijk een andere functie kunnen vervullen. Echter, de concepten met een sterke herkenbaarheid zijn in Nederland nog relatief schaars.

De (flex)kantoorgebouwen kennen natuurlijk al verschillende spelers met onder andere Regus en Spaces of hippere varianten zoals WeWork en Tribes. Winkelcentra missen vaak nog de conceptmatige aanpak maar zijn al ver met hun marketing.

Bij residentiële ontwikkelingen zie je sporadisch een duidelijk concept dat wordt ondersteund door een sterke marketing. Iets dat in deze tijd de extra factor kan zijn die de vastgoedbelegging ook in mindere tijden goed laat renderen.

Vernieuwers
Een van de weinige echte vernieuwers in Nederland is The Student Hotel (foto). Hier bevolken voornamelijk studenten de kamers tijdens het studiejaar en in de zomervakantie wordt het gebouw helemaal overgenomen door hotelgasten. Het studentikoze spreekt de hotelgasten aan en de goede kamers de studenten met als gevolg een zeer hoge bezettingsgraad.

Een ander in het oog springend concept is Change=. Het biedt een concept met een duidelijke visie voor starters tussen de 18 en 30 jaar. Wonen is niet per definitie de doorslaggevende reden waarom je kiest voor een appartement in een Change= gebouw. Het draagt ook positief bij aan werken, leren, leven, zorg en veiligheid.

Groupius Wonen ontwikkelt smaakvolle toekomstbestendige woningen. Met slim ontworpen gebouwen en handige technische oplossingen groeit de woning met de (zorg)behoefte mee, zonder dat men daar nu iets van ziet. Hier kunnen ouderen comfortabel verblijven, veilig wonen en in contact komen met bewoners en mensen van buiten op speciaal daarvoor ontworpen ontmoetingsplekken.

Glazen bol? 
De drie bovenstaande concepten spelen op originele wijze in op de vraag uit de markt. Daarbij onderscheiden ze zichzelf niet alleen door hun concept maar ook door sterke marketing. Mocht blijken dat de glazen bol van CBRE toch een dode hoek heeft dan zullen dergelijke gebouwen ook in slechte tijden een goede belegging blijken.

Guydo Reyneveld is co founder van Groupius



Reacties


Laatste nieuws