Nederlandse bouwsector kan flink profiteren van overstap naar circulaire economie

Het gerenommeerde Britse dagblad The Guardian schreef deze maand een scherpe analyse over dat wij als Nederlanders al eeuwenlang een speciaal talent hebben om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Het dagblad doelde op onze mentaliteit om collectief zaken aan te pakken die voortkomt uit onze eeuwenlange strijd tegen het water als gemeenschappelijke vijand. Dat heeft ons geleerd om veranderingsgezind te zijn en deze mentaliteit is tegenwoordig hard nodig om veranderingen te realiseren in het economisch bestel wereldwijd.

De nieuwe column is geschreven door Roland Jonkhoff, Regional Managing Director van Desso. Jonkhoff neemt het stokje over van Alexander Collot d’Escury, CEO van Desso, die sinds de start van Vastgoedjournaal de columns verzorgde. Onderaan deze colum staat een korte beschrijving van de achtergrond van Jonkhoff.

Medio september bracht ik drie dagen door in Dalian in het Zuid-Oosten van China bij de jaarlijkse zomer-conferentie van het World Economic Forum. Ruim 1.600 vertegenwoordigers uit het internationale bedrijfsleven, universiteiten en politiek waren aanwezig om inspiratie op te doen, te netwerken en op verschillende manieren een bijdrage te leveren aan meer innovatie en een duurzamere wereldeconomie.

Voor de eerste keer stond de circulaire economie op het programma, een onderdeel waar Nederlandse bedrijven internationaal hoog op scoren. Naast Desso waren o.a. DSM en Philips aanwezig om als voorlopers in het omarmen van een circulair economisch bedrijfsmodel zowel de mogelijke voordelen, als de manier waarop het in de praktijk kan worden vormgegeven, met iedereen te delen. Veel Westerse bedrijven  zetten al stappen naar een  kringloop-economie. Het was ook duidelijk dat veel bedrijven uit andere werelddelen zoals Azië en de VS nog flink wat stappen hebben te zetten.

Er is internationaal nog veel onbekendheid over welke kansen het biedt om de huidige lineaire economie, waarin bijna alle producten als afval eindigen, achter ons te laten. Vanuit het circulair economische gedachtegoed houden producenten al bij het ontwerp van producten maximaal rekening met het gemakkelijk kunnen scheiden en opnieuw inzetten van de bestanddelen van een product. Op die manier is er veel minder winning en productie van nieuwe grondstoffen nodig en vermindert de hoeveelheid afval. Het gevolg: minder vervuiling en energiegebruik.

Efficiënter inrichten

Nu al komt ieder jaar wereldwijd 65 miljard ton aan verwerkte grondstoffen in het economische systeem, 10 ton per persoon oftewel het gewicht van 8 middenklasse auto’s. Daarnaast is 80% van ons afval afkomstig van consumentengoederen en verpakkingen die daarna worden verbrand of gestort. Door ontwerp, terugname en productieprocessen efficiënter in te richten kunnen we in de EU alleen al jaarlijks tot wel $ 630 miljard besparen op grondstoffen oftewel 4% van het BNP in de EU. En door de mindere vraag kunnen ook de economische schokken verminderen die de grondstoffenprijzen nu nog veroorzaken.

Niet alleen kan een overstap grote positieve gevolgen hebben voor economie en milieu,ook voor het binnenklimaat: we inhaleren anno 2013 nog steeds volop fijnstof of vluchtige organische stoffen die vrijkomen uit voorwerpen in ons huis of kantoor zoals verf, pvc, plastics en dergelijke. Hoe verstedelijkter de wereld wordt, hoe meer we binnen leven. Tegenwoordig brengen de meeste mensen 90% van hun tijd binnen door. Het wordt dus steeds belangrijker om bij ontwerp en productie van het interieur rekening te houden met de menselijke gezondheid en welzijn.

Groeimarkt 

Wij noemen dat zelf werken aan ‘the Great Indoors’. Steeds meer producten in onze binnenomgeving zullen de komende jaren worden ontwikkeld die een bijdrage leveren aan gezondheid en welzijn. Dat is een groeimarkt die grotendeels immuun is voor conjunctuurschommelingen. Deze ontwikkeling biedt partijen als architecten, projectontwikkelaars, interieurdesigners, leveranciers van meubilair, wanden, vloeren, verlichting, installaties etc. grote kansen.

Immers deze partijen bepalen mede hoe onze wereld er voor 90% van onze tijd uitziet. Als ik naar ons eigen bedrijf kijk dan constateer ik dat het aantal projecten waarbij afnemers bewust kiezen voor tapijtsoorten die een positieve bijdrage leveren aan ons welzijn en onze gezondheid (door de reductie van fijnstof of het verbeteren van de akoestiek) het snelste van allemaal groeien. Het bewustzijn en inzicht van afnemers in de bijdrage die gebouwen en hun inrichting kunnen leveren voor hun individuele welzijn en gezondheid groeit snel en biedt dan ook ongekende kansen voor de bouwsector en aanverwante partijen.
 

Roland Jonkhoff, regional managing director Desso

www.desso.com

www.twitter.com/dessogroup

Roland Jonkhoff is Regional Managing Director bij Desso, een internationaal bedrijf van tapijt, tapijttegels en sportvelden en een van de pioniers op het gebied van de circulaire economie. Desso wil ’s werelds marktleider zijn op het gebied van milieuvriendelijke vloerproducten die een voortreffelijke meerwaarde bieden qua design en functionaliteit en zo een bijdrage leveren aan de gezondheid en het welzijn van mensen. Roland is verantwoordelijk voor een aantal divisies binnen de Desso organisatie, ondermeer de contractdivisie Nederland, Global Strategic Accounts en Hospitality, Marine en Aviation. Eerder bekleedde Roland verschillende leidinggevende management en sales functies bij verscheidene luchtvaartmaatschappijen en technische industrieën alsook binnen Desso. 



Reacties


Laatste nieuws