WEEK VAN DE VASTGOEDMANAGER: Kwaliteit leveren door out of the box te denken

Champagnekurken knallen aan de Hessenbergweg in Amsterdam-Zuidoost. HCI Vastgoedbeheer bv is verleden tijd, lang leve Prominus. Een toost op de geboorte van een vastgoedbeheerder met bergen ervaring!

Directeur Ruud Jonen legt uit: “Wij maakten deel uit van het Duitse HCI. Het emissiehuis besloot echter dat het tijd werd afscheid te nemen van het onroerend goed en zich uitsluitend nog toe te leggen op scheepvaartfondsen. Hierdoor ontstond bij ons grote onzekerheid over de toekomst. Het enige wat we zeker wisten, was dat onze activiteiten vroeger of later zouden worden stopgezet door HCI.”

Waarna een belangrijke en weloverwogen beslissing werd genomen. “We hebben hier in Amsterdam de koppen bij elkaar gestoken, al onze opties bestudeerd, om tot de conclusie te komen dat we zelfstandig verder wilden gaan. En dat is met een aandelentransactie gelukt. De koop is helemaal rond en we gaan nu trots verder onder de naam Prominus.”

Kwaliteit naar nog hoger niveau tillen

Bij Prominus staat de klant centraal. “Wij zien nu meer dan ooit kansen om de kwaliteit van het beheer naar een hoger niveau te tillen. We kunnen met onze visie en manier van werken een belangrijk marktaandeel behalen”, aldus de directeur.

Niet dat Prominus te klagen heeft, want Jonen en zijn negen vaste medewerkers hebben in Nederland tachtig panden van vijf eigenaren in beheer. “Ons doel is om zo veel mogelijk rendement te behalen voor onze klanten. Dat doen we vooral door de huurders tevreden te stellen. Wij gaan daarom verder in vastgoedbeheer. Veel verder.”

Jonen legt uit dat hij dat doet door out of the box te denken. Zo zocht de arrondissementsrechtbank voor zeven jaar tijdelijke huisvesting voor haar werknemers, in afwachting van het gereedkomen van de nieuwbouw aan de Parnassusweg in Amsterdam-Zuid. “Het probleem is echter dat alle gebouwen die de overheid voor meer dan vijf jaar huurt, ten minste een C-label moeten hebben. Voor de eigenaar – onze klant – zou dat neerkomen op een investering van €2,5 miljoen. Zo’n bedrag loont niet voor een huurperiode van zeven jaar.”

Jonen liet zich echter niet uit het veld slaan en kwam voor zijn klant met een prachtoplossing. “We laten nu aanstaande vrijdag voor €250.000 een bos aanplanten en hebben twee nieuwe hr-ketels geplaatst. De Rijksgebouwendienst tevreden en onze klant ook. Zo simpel kan het zijn als je niet meteen bij de pakken neer gaat zitten. Het gaat om gebruik van hersens én creativiteit.”

Klant kan informatie te allen tijde inzien

Ruud Jonen zegt dat Prominus zich ook onderscheidt van de concurrentie door state of the art automatisering. “Wij zijn in staat om aan de specifieke informatiebehoefte van onze cliënten te voldoen. Zo kunnen zij gebruik maken van een persoonlijke toegangscode, waarmee te allen tijde de gewenste informatie van de eigen portefeuille kan worden ingezien.”

Rutger Schenk, managing director bij Prominus, vult aan: “Alle aanwezige informatie is 24-7 binnen te halen. Dus als een eigenaar van een gebouw op zakenreis is in Australië, kan hij met een druk op de knop zien hoe zijn gebouw ervoor staat. Het pand, de plattegronden, de huurcontracten, de afrekeningen van servicekosten, enzovoorts. Alles is tot op de dag actueel en altijd in te zien. Wij leveren daarbij ook maatwerk. Zijn in staat om de juiste cijfers aan te leveren, waarbij het grootboek leidend is. US Gaap of IFRS? De klant bepaalt en wij draaien. Wij leveren panklaar aan voor de accountant.”

Met zijn jarenlange expertise werpt directeur Jonen zich ook namens eigenaren op als vertegenwoordiger richting gemeente. Hij weet uit ervaring dat de vaak eenzijdige discussie over wat te doen met leegstaand vastgoed voor de eigenaren onverteerbaar is. “De bouw van kantoren op bepaalde locaties is jarenlang gepromoot door de betreffende gemeenten”, weet hij. “Zij hebben daar ongelooflijk veel geld mee verdiend en dat is zo een belangrijk onderdeel van de markt geworden. Nu op die locaties verloedering en verpaupering dreigt als gevolg van leegstand, mogen ze de rekening voor het oplossen van de problemen niet uitsluitend bij de beleggers neerleggen. Wethouders zouden eens moeten nadenken voor ze allerlei dingen roepen. Het gaat om gigantische bedragen en daarmee mogen bestuurders geen populariteitsdansje voor de bühne maken. Wij spannen ons extra in om vastgoedeigenaren in dit soort ‘probleemgebieden’ te verenigen. Zodat ze met één stem richting gemeenten praten.”

Wij garanderen kwaliteit

Prominus adviseert en begeleidt daarenboven vergunningaanvragen, helpt bij de beoordeling van bestekken en offertes van derden en voert technische inspecties en onderhoud uit. De vastgoedportefeuilles die Prominus beheert, strekken zich uit over heel Nederland. Jonen: “Wij zijn totaal onafhankelijk. Het gaat erom te zorgen dat onze klanten altijd de beste deals krijgen. Daarbij mag nooit worden getornd aan de kwaliteit. Dat is ons handelsmerk. Voor die garantie van kwaliteit tegen de beste prijs staan wij.”

Nog een belangrijke taak van Jonen en zijn team: adviseren in duurzaamheids-issues. Hij is er stellig van overtuigd dat vergroening van gebouwen niet altijd loont. Zo is voor het mkb investeren in een Breaam-label lang niet altijd een haalbare kaart. “Warmte/koudeopslag (WKO) is alleen interessant voor vloeroppervlakken van meer dan tienduizend vierkante meter”, zegt Jonen. Hij wijst gebruikers die panden van zijn klanten huren daar ook op. “Een verhuizing naar een energiezuiniger kantoor kan soms onaangenaam duurder uitvallen. In onze benadering staat niet alleen de klant centraal, maar zetten we ook goede argumenten en een actieve benadering in om huurders goed voor te lichten en te behouden.”

 

Barbara Sanders



Reacties


Laatste nieuws