Dit kunnen werkgevers en kantoorbeleggers leren van hospitalitygoeroe Roberto Payer

Dit kunnen werkgevers en kantoorbeleggers leren van hospitalitygoeroe Roberto Payer

Hoe kunnen kantoren worden getransformeerd naar succesvolle werkomgevingen? Een kantoor als productieplaats voldoet in deze tijd namelijk niet meer. ‘Je moet een duidelijke visie hebben over wat voor kantoor je wil bieden’, zegt voormalig Hilton-directeur Roberto Payer.

In een tijd waarin werknemers moeten strijden om nieuw talent en deze werknemers het belang van thuiswerken hoog in het vaandel hebben staan, ligt er een uitdaging voor pandeigenaren en werknemers om het kantoor een aantrekkelijke plek te maken. Hoe zorg je ervoor dat je kantoor een bruisende werkomgeving is waar werknemers graag verblijven? Rondom deze centrale vraag werd het evenement ‘Friends in high places’ georganiseerd door D&B Facility Group en Vastgoedjournaal.

Oog voor detail
Een van de sprekers op het evenement in de skybar van Valley op de Zuidas was Roberto Payer, die bekend staat als een icoon in de hotellerie: hij werkte ruim vijftig jaar bij Hilton heeft de Waldorf Astoria in Amsterdam opgezet. Een van de eerste dingen die hij bij binnenkomst deed - voordat de genodigden binnenkwamen - was de plooien van de gordijnen rechtleggen, ‘want ieder detail maakt uit’. 

Een kantoorervaring verschilt volgens Payer inherent niet veel van een hotelervaring. ‘Het draait er allemaal om dat de persoon die binnenkomt, of het nou een gast, klant of werknemer is, zich goed voelt. Dat bereik je door dicht bij jezelf te blijven, mensen persoonlijke aandacht te geven en oog voor detail.’ Volgens hem hebben kantoren op het gebied van gastvrijheid nog een wereld te winnen. ‘Het draait in eerste plaats allemaal om een duidelijke visie. Die visie biedt niet alleen houvast in het uitvoeren van je plannen, maar weerspiegelt zich ook in de gehele werksfeer’, zegt Payer in een gesprek met Jan-Willem de Bruijn ceo van organisator D&B The Facility Group, onder leiding van moderator Ariana Manduzai, hoofdredacteur van Vastgoedjournaal. 

Minder binding
Die werksfeer is cruciaal, zegt De Bruijn, want de tijden zijn veranderd. ‘Er zijn grote verschillen tussen hoe generaties hun werk ervaren. Vroeger bleven mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever, terwijl de huidige jongere generatie veel minder binding heeft met het bedrijf waar hij voor werkt. Voor een werkgever is dat heel spannend want hij moet nu actief zijn best doen om voor die binding te zorgen.’ 

De manier om werknemers te binden, is volgens Payer en De Bruijn om het verblijfsklimaat in een kantoor zo te maken dat het sfeervol is om er met plezier te verblijven én om productief te zijn. Payer: ‘Je moet duidelijke keuzes durven maken wie jij als bedrijf bent en waar je voor staat en daar beleid op maken.’ Niets doen is volgens de hospitality-experts geen optie: ‘Als je niets doet, gaat dat op termijn een verlies aan personeel en productiviteit betekenen’, zegt Payer. De Bruijn: ‘Werknemers kunnen in deze tijd hoge eisen stellen aan hun arbeidsvoorwaarden en werkplek, Maar een aantrekkelijk kantoor is ook belangrijk voor de commerciële waarde van een bedrijf. De plek waar jij je klanten ontvangt heeft invloed op hoe klanten jou zien.’

Multi-tenant huisvestingsvisie
We zitten nu in economisch onzekere tijden, misschien wordt het straks nog wel slechter. Is er wel plek voor luxe?, vraagt Manduzai zich af. Payer kon daar kort over zijn: ‘Wij hebben in coronatijd de prijzen van de Waldorf Astoria juist verhoogd in plaats van verlaagd zoals andere hotels. Je moet geloven in je product en doorzetten.’ 

Maar hoe kan je een huisvestingsvisie hebben en rigoureus doorzetten als je een multi-tenant gebouw hebt? Misschien zegt één huurder wel: ik wil geen gebruikmaken van bepaalde ruimtes dus ik betaal er niet voor. De Bruijn: ‘Je moet durven om op een bepaald niveau te zitten, dus moet je ook ‘nee’ kunnen zeggen tegen een huurder.’ De D&B-ceo zegt zelf ook veel ‘nee’ te verkopen. ‘Als potentiële klanten geen visie hebben, gaan wij de samenwerking niet aan.’ 



Reacties


Laatste nieuws