Dit kunnen werkgevers en kantoorbeleggers leren van hospitalitygoeroe Roberto Payer
Hoe kunnen kantoren worden getransformeerd naar succesvolle werkomgevingen? Een kantoor als productieplaats voldoet in deze tijd namelijk niet meer. ‘Je moet een duidelijke visie hebben over wat voor kantoor je wil bieden’, zegt voormalig Hilton-directeur Roberto Payer.
In een tijd waarin werknemers moeten strijden om nieuw talent en deze werknemers het belang van thuiswerken hoog in het vaandel hebben staan, ligt er een uitdaging voor pandeigenaren en werknemers om het kantoor een aantrekkelijke plek te maken. Hoe zorg je ervoor dat je kantoor een bruisende werkomgeving is waar werknemers graag verblijven? Rondom deze centrale vraag werd het evenement ‘Friends in high places’ georganiseerd door D&B Facility Group en Vastgoedjournaal.
Oog voor detail
Een van de sprekers op het evenement in de skybar van Valley op de Zuidas was Roberto Payer, die bekend staat als een icoon in de hotellerie: hij werkte ruim vijftig jaar bij Hilton heeft de Waldorf Astoria in Amsterdam opgezet. Een van de eerste dingen die hij bij binnenkomst deed - voordat de genodigden binnenkwamen - was de plooien van de gordijnen rechtleggen, ‘want ieder detail maakt uit’.
Een kantoorervaring verschilt volgens Payer inherent niet veel van een hotelervaring. ‘Het draait er allemaal om dat de persoon die binnenkomt, of het nou een gast, klant of werknemer is, zich goed voelt. Dat bereik je door dicht bij jezelf te blijven, mensen persoonlijke aandacht te geven en oog voor detail.’ Volgens hem hebben kantoren op het gebied van gastvrijheid nog een wereld te winnen. ‘Het draait in eerste plaats allemaal om een duidelijke visie. Die visie biedt niet alleen houvast in het uitvoeren van je plannen, maar weerspiegelt zich ook in de gehele werksfeer’, zegt Payer in een gesprek met Jan-Willem de Bruijn ceo van organisator D&B The Facility Group, onder leiding van moderator Ariana Manduzai, hoofdredacteur van Vastgoedjournaal.
Minder binding
Die werksfeer is cruciaal, zegt De Bruijn, want de tijden zijn veranderd. ‘Er zijn grote verschillen tussen hoe generaties hun werk ervaren. Vroeger bleven mensen hun hele leven bij dezelfde werkgever, terwijl de huidige jongere generatie veel minder binding heeft met het bedrijf waar hij voor werkt. Voor een werkgever is dat heel spannend want hij moet nu actief zijn best doen om voor die binding te zorgen.’
De manier om werknemers te binden, is volgens Payer en De Bruijn om het verblijfsklimaat in een kantoor zo te maken dat het sfeervol is om er met plezier te verblijven én om productief te zijn. Payer: ‘Je moet duidelijke keuzes durven maken wie jij als bedrijf bent en waar je voor staat en daar beleid op maken.’ Niets doen is volgens de hospitality-experts geen optie: ‘Als je niets doet, gaat dat op termijn een verlies aan personeel en productiviteit betekenen’, zegt Payer. De Bruijn: ‘Werknemers kunnen in deze tijd hoge eisen stellen aan hun arbeidsvoorwaarden en werkplek, Maar een aantrekkelijk kantoor is ook belangrijk voor de commerciële waarde van een bedrijf. De plek waar jij je klanten ontvangt heeft invloed op hoe klanten jou zien.’
Multi-tenant huisvestingsvisie
We zitten nu in economisch onzekere tijden, misschien wordt het straks nog wel slechter. Is er wel plek voor luxe?, vraagt Manduzai zich af. Payer kon daar kort over zijn: ‘Wij hebben in coronatijd de prijzen van de Waldorf Astoria juist verhoogd in plaats van verlaagd zoals andere hotels. Je moet geloven in je product en doorzetten.’
Maar hoe kan je een huisvestingsvisie hebben en rigoureus doorzetten als je een multi-tenant gebouw hebt? Misschien zegt één huurder wel: ik wil geen gebruikmaken van bepaalde ruimtes dus ik betaal er niet voor. De Bruijn: ‘Je moet durven om op een bepaald niveau te zitten, dus moet je ook ‘nee’ kunnen zeggen tegen een huurder.’ De D&B-ceo zegt zelf ook veel ‘nee’ te verkopen. ‘Als potentiële klanten geen visie hebben, gaan wij de samenwerking niet aan.’
Laatste nieuws
- 02-07-2024 16:34 Nova Capital verkoopt MediArena Studio’s aan Frans vastgoedfonds
- 02-07-2024 16:24 Peakside verkoopt kantoorgebouw op Schiphol-Rijk
- 02-07-2024 16:13 ABB realiseert 55 woningen 's-Gravenzande
- 02-07-2024 15:23 Garbe verkoopt rechtbank aan gemeente Almelo
- 02-07-2024 14:53 Accountantskantoor huurt bijna 500 m2 in Zoetermeer
- 02-07-2024 14:36 Dreef Beheer koopt voormalig badhuis in Amsterdam
- 02-07-2024 14:31 VanHaren huurt bijna 600 m2 in winkelcentrum Zuidplein
- 02-07-2024 14:10 UrbanLinx koopt bedrijfspand van 13.000 m2 in Doetinchem
- 02-07-2024 13:55 Eric Harmsen nieuwe directeur en mede-eigenaar IJver
- 02-07-2024 13:49 Progam koopt kantoor en opslagruimte in Dordrecht
- 02-07-2024 12:14 Verhuurplatforms: 'Makelaars verantwoordelijk voor illegale vraaghuurprijzen met Wet betaalbare huur'
- 02-07-2024 12:02 Amsterdam wil borgingsplafond verhogen met 750 miljoen per corporatie
- 02-07-2024 11:39 NVM wil graag met eigen expertise bijdrage leveren aan Nota Ruimte
- 02-07-2024 11:31 M7 verkoopt kantoorgebouw in Dordrecht aan ER Capital
- 02-07-2024 11:21 Leegstand is onnodige verspilling, en daar is wat aan te doen
- 02-07-2024 10:56 Scope Spatial Strategy opgericht
- 02-07-2024 10:38 Loek Eskens project manager bij Trec Development Services
- 02-07-2024 10:30 Geldschieter Blokker in de race voor overname The Body Shop
- 02-07-2024 10:05 Wie is Mona Keijzer, de nieuwe minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening?
- 02-07-2024 09:58 Quares property manager voor Nederlandse vastgoedportefeuille van Logicor
- 02-07-2024 09:45 Topvacature: Biesterbos Groep zoekt technisch manager/beheerder
- 02-07-2024 09:16 Duurzaam beleggen in bedrijfsvastgoed
- 02-07-2024 08:56 De Koning is dood, lang leve (de) Keijzer
- 02-07-2024 08:50 Inflatie in juni 3,2 procent bij snelle raming
- 01-07-2024 16:27 Rijksvastgoedbedrijf koopt Johan de Wittlaan 15 in Den Haag
- 01-07-2024 15:58 Kantoorcomplex in Bergen op Zoom wisselt van eigenaar
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.