Rutger Schuur (ParkBee): 'Parkeermogelijkheden kunnen met behulp van data veel beter benut worden'

‘Ook al lijken parkeergarages vaak vol, toch weten wij dat parkeerplekken gemiddeld slechts 15 procent van een dag bezet zijn. Voor een parkeerlocatie die 24 uur per dag open is, komt dit neer op iets meer dan 3,5 uur per dag’, weet Rutger Schuur, CIO bij ParkBee. Zijn kennis is afkomstig uit data die ParkBee de afgelopen jaren heeft verzameld en geanalyseerd. Het inzetten van parkeerdata is slechts één activiteit waar het technologiebedrijf, dat zijn oorsprong vond op de campus van de TU Delft, zich mee bezighoudt. VJ spreekt met Schuur onder andere over de toepassingen die het de vinden, reserveren én betalen van een parkeerplek voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk moet maken en voor de eigenaar voor een additionele kasstroom zorgt.

‘Ik zou vastgoedeigenaren en -beheerders willen aanmoedigen om hun parkeermogelijkheden onder de loep te nemen en deze beter te benutten, met als doel het creëren van een hogere bezettingsgraad,’ aldus Schuur. ParkBee-technologie kan hierbij helpen. Het kan vraag en aanbod nauwkeurig en data gedreven samenbrengen. Om zoveel mogelijk gebruikers te bereiken heeft het bedrijf inmiddels 24 integraties, met onder andere Parkmobile, Yellowbrick en ANWB. ‘Hierdoor kunnen we in Nederland inmiddels al 340 parkeerlocaties onder de aandacht brengen van de gebruikers van de 24 platformen en hen naar de desbetreffende parkeervoorziening leiden en begeleiden’, vertelt Schuur. Daarnaast kunnen automobilisten via de website van ParkBee.com ook vooraf een parkeerplek reserveren en vooruitbetalen.

De parkeergarages en -locaties blijven overigens te allen tijde eigendom van de eigenaar. Dit kan een belegger, woningcorporatie, hotelketen, gemeente of een publieke instantie zijn. ParkBee fungeert in het parkeerproces als digitale operator. ‘Een parkeerterrein met minstens 10 plekken en een slagboom is voor ons al werkbaar,’ vertelt Schuur.

Wij kunnen op deze manier voor vastgoedeigenaren van parkeerlocaties tussen de 20 en 100 procent meer omzet genereren.

Predictive analytics
Om een parkeerlocatie zo goed mogelijk te kunnen integreren binnen het netwerk heeft ParkBee ongeveer 30 dagen de tijd nodig om data te verzamelen. Hiervoor is in principe alleen toegang nodig tot de slagboom van de desbetreffende parkeerlocatie, waarop een Smartbox wordt bevestigd, die gedurende een maand gegevens verzamelt van het aantal bezoekers en de duur van de parkeeracties. Schuur: ‘Op basis van deze data kan ParkBee heel goed het gedrag van de gemiddelde gebruiker op die specifieke locatie voorspellen.’

De data van ParkBee wordt dus ook gebruikt voor het maken van predictive analytics (voorspellende analyses). Schuur legt uit: ‘Door gebruik te maken van gebruikersdata en algoritmes zijn wij in staat om vooraf al rekening te houden met eventuele afwijkingen.’ Een voorbeeld: Automobilist A reserveert een parkeerplek voor de duur van twee uur, maar besluit nog een uur langer in de stad te blijven. De verzamelde data van ParkBee weet dat dit gedrag structureel is voor een X procent van de bezoekers van die locatie en houdt daar al rekening mee in het reserveringssysteem. Hierdoor is het geen enkel probleem voor automobilist B om ook een vooraf gereserveerde plek te krijgen.

De ParkBee-technologie leent zich overigens ook goed voor parkeerlocaties waar wordt gewerkt met abonnementhouders. 'Stel je hebt een parkeergarage met 100 plekken, waarvan er 70 worden verhuurd aan abonnementhouders. Je hebt dan 30 plekken over voor andere bezoekers. Maar naast die 30 plekken weet het ParkBee-systeem ook exact hoeveel en wanneer die 70 verhuurde plekken niet optimaal benut worden. Hierdoor wordt het mogelijk om in plaats van 30 misschien wel 50 plekken te verhuren aan externen. Wij kunnen op deze manier voor vastgoedeigenaren van parkeerlocaties tussen de 20 en 100 procent meer omzet genereren’, laat de CIO weten. ‘En daar hebben ze zelf nauwelijks omkijken naar.’ (tekst gaat verder onder de foto.)

Naast de gebruikers activeren om bij de bij ParkBee aangesloten parkeergarages te parkeren en de mogelijkheid te geven om vooraf een plek te reserveren, verzorgt het bedrijf ook de digitale marketing van de desbetreffende parkeerlocaties. En kan het in overleg met de klant dynamische prijzen aan de bezoekers aanbieden. ‘Wij adviseren de vastgoedeigenaren en stellen vaak voor om meerdere mogelijkheden te bekijken voor het vaststellen van een goed parkeertarief. Wij zien in de praktijk dat flexibele parkeerprijzen vaak het beste werkt. En ook hiervoor hebben wij algoritmes gemaakt die precies kunnen berekenen wat een passende prijs voor een bepaalde plek is.’

Er wordt continu gewerkt aan integratie met andere systemen
Schuur ziet de mobiliteit en het parkeren de komende jaren snel veranderen. Hierover zegt hij: ‘Gemeenten willen af van het parkeren op straat. Daarom moeten we het parkeren in garages en andere parkeerlocaties zo eenvoudig en klantvriendelijk mogelijk maken en de locatie voor de eigenaar zo rendabel mogelijk maken. Automobilisten mogen steeds vaker niet meer op straat parkeren en moeten ergens anders of buiten de stad een plek zoeken voor hun auto. Er zijn volgens ons voldoende plekken, maar die moet je beter benutten. Je moet de verschillende gebruikersgroepen goed op elkaar aan kunnen laten sluiten. Met parkeren gaat het eigenlijk dezelfde kant op als met restaurants. Kon je vroeger nog spontaan ergens binnenlopen om een hapje te eten, tegenwoordig is alles vooraf te boeken om verzekerd te zijn van een tafel. We zien dat het reserveren van een parkeerplek ook een enorme vlucht aan het nemen is. Daarom zijn we continu bezig met het koppelen van ParkBee technologie in andere reserveringssystemen, zoals bijvoorbeeld die van concerten, restaurants en hotels.'

Groeispurt in 2023
Zeven jaar na de oprichting is ParkBee inmiddels uitgegroeid van start-up naar scale-up, maar wat Schuur betreft mag die groei nog wel iets sneller. ‘In Nederland ontzorgen we nu circa 340 locaties, in het Verenigd Koninkrijk 120 en onlangs hebben we een samenwerkingsovereenkomst in België getekend voor 130 locaties. Deze aantallen willen we aan het einde van 2023 hebben uitgebreid richting 600 á 700 locaties, bijna een verdubbeling van het huidige aantal. Daarbij kijken wij ook naar de mogelijkheden in de grotere steden in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Oostenrijk’, aldus Schuur tot besluit.



Reacties


Laatste nieuws