De voorbereiding op robotisering in logistiek vastgoed is mensenwerk
Waar snelheid en efficiency het credo zijn, nemen machines steeds meer repeterende handelingen over. Dat geldt zeker in de logistieke wereld. De robotisering en automatisering heeft directe impact op de huisvesting, die indien perfect aangepast aan de diverse robots optimaal kan functioneren.
“Elke robot stelt andere eisen aan de omgeving”, zeggen de experts van projectmanagement- en vastgoedadviesbureau Drees & Sommer. “Om de eisen, wensen en mogelijkheden van de eigenaar, eindgebruiker en aannemers op elkaar te laten aansluiten, is continue afstemming noodzakelijk. Je moet goed begrijpen waar het om gaat en welke belangen er spelen.”
Robots bepalen de constructie
Nieuwe distributiecentra, bedrijfs- of productiehallen zijn qua ontwerp vaak al wel voorbereid op robotisering – dat is een voorwaarde om installaties operationeel te krijgen – maar moeten voor de eindgebruiker op maat gemaakt worden. “Het geautomatiseerde bedrijfsproces van de eindgebruiker is feitelijk de kern van iedere nieuwe logistieke hal”, zegt projectmanager Bastiaan Muilwijk. Wij verdiepen ons in het bedrijfsproces van de specifieke klant om exact te kunnen vastleggen welke machines er zijn voor welke toepassingen en welke flows er zijn. De robotsystemen variëren namelijk in omvang, kunnen vast zijn of flexibel en kunnen allemaal een andere constructie nodig hebben. Wordt er gebruik gemaakt van hoogwaardige volautomatische orderpickingsystemen met veel staal, dan moet de constructie uiteraard voorbereid zijn op een heel wisselende belasting. In het programma van eisen voor de nieuwbouw worden dan bijvoorbeeld aan de vloeren aanvullende eisen gesteld om vervorming te voorkomen; aspecten als de stijfheid van de vloer en de positie van de heipalen zijn dan van belang. In het programma van eisen worden ook de verschillen en de raakvlakken apart beschreven, evenals de verbruiken van het systeem. Deze worden vaak over het hoofd gezien maar zijn cruciaal voor het (tijdig) functioneren van een systeem. Als je in het ontwerp en in de constructie al vroegtijdig rekening houdt met de juiste nutsvoorzieningen, kun je je veel problemen en kosten besparen.”
Afstemmen is mensenwerk
Voor het maatwerk voor de eindgebruiker is veel afstemming nodig; hoe uitgebreider het automatiseringsniveau, hoe meer. Je moet de taal spreken van de opdrachtgever, de eindgebruiker en de aannemer. “Continue afstemming is in elke fase van projectrealisatie essentieel, volgens Senior projectmanager Marcel van Erven. “De grijze gebieden inzichtelijk maken én oplossingen bieden. Ontwikkelen en realiseren blijft mensenwerk. Gebieden die niet voor de volle 100% duidelijk zijn, zijn er altijd. De één zegt en bedoelt iets vanuit zijn eigen referentiekader en de ander interpreteert dit soms heel anders of hoort niet alles. Aannames zijn heel gevaarlijk. Het is één van de taken van een goede projectmanager die te ondervangen en de processen integraal te managen: initiëren, doorvragen, vaststellen, vastleggen en vervolgens continu checken of alles conform het programma van eisen gebeurt en waar nodig bijsturen. Alle processen in een distributiecentrum die routinematig gedaan kunnen worden zullen op termijn gerobotiseerd worden. Maar om die verbindingen te leggen is toch écht een menselijke schakel nodig.”
Winst door tijdige betrokkenheid
Bij logistiek vastgoed is nieuwbouw procesmanagement pur sang: je bekijkt de processen, zowel afzonderlijk als wel de samenhang tussen de processen en zorgt ervoor dat die soepel op elkaar aansluiten. “Efficiency heeft in het bedrijfsproces van de logistieke eindgebruiker de hoogste prioriteit en robotisering speelt daarin een essentiële rol”, gaat Van Erven verder. “Hoe eerder wij aan tafel komen om de details af te stemmen, des te beter kunnen activiteiten worden georganiseerd en ingepland. Zo hangt bijvoorbeeld ook de bouwrouting nauw samen met de planning van de ingebruikname van de robots. En als de eindgebruiker aanvullende eisen stelt aan de duurzaamheid van het vastgoed, dan winnen alle partijen ermee als daarmee in het ontwerp al rekening gehouden kan worden.“
Internationale en nationale expertise
De sector Logistics is één van de specifieke sectoren waarin Drees & Sommer actief is. Het bureau verleent uiteenlopende services in het logistieke werkveld – onder meer aankoopbegeleiding, cost consulting, projectmanagement en construction management. Muilwijk: “We hebben internationale expertise op het gebied van logistiek vastgoed, weten wat actuele ontwikkelingen zijn. Daarnaast kennen we de nationale wet- en regelgeving en weten we wat er in de markt speelt. Drees & Sommer ontzorgt nationaal én internationaal opererende investeerders en logistieke bedrijven bij de realisatie van hun huisvesting, bijvoorbeeld in het tenderproces, het vergunningentraject, het begeleiden van het bouwproces en bij het valideren van de interfaces. Als je vanaf het ontwikkeltraject alles op orde hebt, kun je achteraf heel snel alle vinkjes zetten.”
Laatste nieuws
- 26-12-2024 19:56 Orange Capital Partners investeert voor bijna 423 miljoen euro in Duitse betaalbare huurwoningen
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.