De voorbereiding op robotisering in logistiek vastgoed is mensenwerk
Waar snelheid en efficiency het credo zijn, nemen machines steeds meer repeterende handelingen over. Dat geldt zeker in de logistieke wereld. De robotisering en automatisering heeft directe impact op de huisvesting, die indien perfect aangepast aan de diverse robots optimaal kan functioneren.
“Elke robot stelt andere eisen aan de omgeving”, zeggen de experts van projectmanagement- en vastgoedadviesbureau Drees & Sommer. “Om de eisen, wensen en mogelijkheden van de eigenaar, eindgebruiker en aannemers op elkaar te laten aansluiten, is continue afstemming noodzakelijk. Je moet goed begrijpen waar het om gaat en welke belangen er spelen.”
Robots bepalen de constructie
Nieuwe distributiecentra, bedrijfs- of productiehallen zijn qua ontwerp vaak al wel voorbereid op robotisering – dat is een voorwaarde om installaties operationeel te krijgen – maar moeten voor de eindgebruiker op maat gemaakt worden. “Het geautomatiseerde bedrijfsproces van de eindgebruiker is feitelijk de kern van iedere nieuwe logistieke hal”, zegt projectmanager Bastiaan Muilwijk. Wij verdiepen ons in het bedrijfsproces van de specifieke klant om exact te kunnen vastleggen welke machines er zijn voor welke toepassingen en welke flows er zijn. De robotsystemen variëren namelijk in omvang, kunnen vast zijn of flexibel en kunnen allemaal een andere constructie nodig hebben. Wordt er gebruik gemaakt van hoogwaardige volautomatische orderpickingsystemen met veel staal, dan moet de constructie uiteraard voorbereid zijn op een heel wisselende belasting. In het programma van eisen voor de nieuwbouw worden dan bijvoorbeeld aan de vloeren aanvullende eisen gesteld om vervorming te voorkomen; aspecten als de stijfheid van de vloer en de positie van de heipalen zijn dan van belang. In het programma van eisen worden ook de verschillen en de raakvlakken apart beschreven, evenals de verbruiken van het systeem. Deze worden vaak over het hoofd gezien maar zijn cruciaal voor het (tijdig) functioneren van een systeem. Als je in het ontwerp en in de constructie al vroegtijdig rekening houdt met de juiste nutsvoorzieningen, kun je je veel problemen en kosten besparen.”
Afstemmen is mensenwerk
Voor het maatwerk voor de eindgebruiker is veel afstemming nodig; hoe uitgebreider het automatiseringsniveau, hoe meer. Je moet de taal spreken van de opdrachtgever, de eindgebruiker en de aannemer. “Continue afstemming is in elke fase van projectrealisatie essentieel, volgens Senior projectmanager Marcel van Erven. “De grijze gebieden inzichtelijk maken én oplossingen bieden. Ontwikkelen en realiseren blijft mensenwerk. Gebieden die niet voor de volle 100% duidelijk zijn, zijn er altijd. De één zegt en bedoelt iets vanuit zijn eigen referentiekader en de ander interpreteert dit soms heel anders of hoort niet alles. Aannames zijn heel gevaarlijk. Het is één van de taken van een goede projectmanager die te ondervangen en de processen integraal te managen: initiëren, doorvragen, vaststellen, vastleggen en vervolgens continu checken of alles conform het programma van eisen gebeurt en waar nodig bijsturen. Alle processen in een distributiecentrum die routinematig gedaan kunnen worden zullen op termijn gerobotiseerd worden. Maar om die verbindingen te leggen is toch écht een menselijke schakel nodig.”
Winst door tijdige betrokkenheid
Bij logistiek vastgoed is nieuwbouw procesmanagement pur sang: je bekijkt de processen, zowel afzonderlijk als wel de samenhang tussen de processen en zorgt ervoor dat die soepel op elkaar aansluiten. “Efficiency heeft in het bedrijfsproces van de logistieke eindgebruiker de hoogste prioriteit en robotisering speelt daarin een essentiële rol”, gaat Van Erven verder. “Hoe eerder wij aan tafel komen om de details af te stemmen, des te beter kunnen activiteiten worden georganiseerd en ingepland. Zo hangt bijvoorbeeld ook de bouwrouting nauw samen met de planning van de ingebruikname van de robots. En als de eindgebruiker aanvullende eisen stelt aan de duurzaamheid van het vastgoed, dan winnen alle partijen ermee als daarmee in het ontwerp al rekening gehouden kan worden.“
Internationale en nationale expertise
De sector Logistics is één van de specifieke sectoren waarin Drees & Sommer actief is. Het bureau verleent uiteenlopende services in het logistieke werkveld – onder meer aankoopbegeleiding, cost consulting, projectmanagement en construction management. Muilwijk: “We hebben internationale expertise op het gebied van logistiek vastgoed, weten wat actuele ontwikkelingen zijn. Daarnaast kennen we de nationale wet- en regelgeving en weten we wat er in de markt speelt. Drees & Sommer ontzorgt nationaal én internationaal opererende investeerders en logistieke bedrijven bij de realisatie van hun huisvesting, bijvoorbeeld in het tenderproces, het vergunningentraject, het begeleiden van het bouwproces en bij het valideren van de interfaces. Als je vanaf het ontwikkeltraject alles op orde hebt, kun je achteraf heel snel alle vinkjes zetten.”
Laatste nieuws
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
- 05-03-2025 12:10 Particuliere belegger koopt drie commerciële ruimtes aan Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 05-03-2025 12:04 PingProperties verkoopt wasstraat in Ridderkerk
- 05-03-2025 11:04 RvS stelt procederende architect in het ongelijk
- 05-03-2025 10:48 Dual Benelux huurt kantoorruimte aan Westersingel in Rotterdam
- 05-03-2025 10:30 Eres verkoopt 45 appartementen in oosten van Nederland voor uitponden
- 05-03-2025 10:21 Doorstart damesmodeketen Vanilia mislukt
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.