Jan van den Hogen: 'Niets angstaanjagender dan onkunde'
“Politiek bemoei je niet met de huisvesting van logistieke- en transportbedrijven. De sector lost het zelf wel weer op, zoals ze dat altijd heeft gedaan” aldus Jan van den Hogen (Deka Immobilien GmbH) en secretaris van Holland Property Plaza (HPP), met zijn visie over de bemoeienissen van politiek Den Haag met betrekking tot de sector logistiek en transport.
Het fijne van politiek in Nederland is, dat ieder maatschappelijk georiënteerd dossier gedoemd is roemloos ten onder te gaan in een waterval van debatten, praatgroepjes en vooral, onkunde door onwetendheid. De waslijst falen door onkunde is inmiddels eindeloos lang geworden: woningbouw, duurzaamheidsdoelstellingen, uitholling in de zorgsector, toeslagenaffaire, ruggengraatloos beleid in de corona crisis, geblunder bij defensietaken als het tijdig evacueren uit Afghanistan van medeburgers en mensen die ons hebben geholpen, kortom: een eindeloze litanie van misplaatst elitair excellentie-gedrag dat telkenmale uitmondt in een klap in het gezicht van de burgers.
In het vastgoed hebben we ook telkens weer te maken met de uitwassen uit politiek Den Haag, denk aan het Programma Aanpak Stikstof (PAS), een gasloos gebouwde omgeving, groene energie via zonnepanelen, wind- en waterkracht.
Allemaal bedacht achter het beeldscherm van onkundige politici, zonder enig inzicht of besef van de impact van maatregelen voor de vastgoedsector, daarbij geholpen door adviseurs die vooral veel brood zien in het verkwanselen van belastinggelden.
Verdozing
Het nieuwe stokpaardje sinds een aantal jaren is natuurlijk het “tegengaan van de verdozing”. Voormalig rijksbouwmeester Floris Alkemade, net als een landschapsarchitect als Adriaan Geutze, geven aan dat ze vreselijke hartkloppingen krijgen van de welhaast “Chinese” toestanden met al die logistieke bouwwerken in Nederland. Het heeft te maken met onkunde, hadden de heren hun huiswerk gedaan, dan hadden ze wellicht begrepen dat de logistieke sector een van de economische drijvers in China is, een van de redenen dat de economie het aldaar tientallen malen beter doet dan in ons kikkerlandje.
De sector transport en logistiek in brede zin kent in Nederland bijna 50.000 bedrijven, waar meer dan 450.000 mensen hun dagelijks brood verdienen, we praten over een jaaromzet van meer dan 40 miljard euro, en een bijdrage van meer dan 8% aan de Nederlandse economie. Distributie en opslag hebben ervoor gezorgd dat gebieden met een hoge werkloosheid als bijvoorbeeld Limburg, als een Fenix herrezen zijn, en nu tot de economisch best presterende regio’s in Nederland behoren.
Onkunde
Zoals gezegd: onkunde. Een college van Rijksadviseurs, rijksbouwmeesters, adviesgroepjes, overheidspraatgroepjes, noem het maar op: veilig in hun kapitale villa’s opgehokt met prachtige fantasieprogramma’s op hun computers, waarmee de wereld wordt ingekleurd. Als je de ongenuanceerdheid en de onkunde filtert uit het wollige politieke jargon, dan lopen de rillingen over de rug. Een maatschappij ingericht zoals politiek Den Haag die ziet, is voor het vastgoed, en zeker voor de logistieke sector, een dystopisch vooruitzicht.
Politiek Den Haag vindt het klaarblijkelijk absoluut onbelangrijk dat levensmiddelen, farmaceutische producten en geneesmiddelen, kortom, de eerste levensbehoeften, op een efficiënte (lees betaalbare) manier bij de burger terechtkomen. Waarom zou een politicus, met zijn aanverwante adviseurs, dat ook een interessante discussie vinden? Er moet ineens worden nagedacht over een thematiek die de reële wereld ineens akelig dichtbij de politieke wereld brengt. Dat is eng, of, om met schriftgeleerden als Alkemade en Geutze te spreken, daar krijg je vreselijke hartkloppingen van.
In sectoren waarin de door de politiek gewenste marktwerking volkomen gefaald heeft zoals de gezondheidszorg, energievoorziening, openbaar vervoer, en het ontsporen van de arbeidsmarkt, kunnen ze in dit geval de logistieke en distributieve sector veel beter zelf hun gang laten gaan, in plaats van op onkunde gebaseerde vastgoedreguleringen bedenken. De sector heeft een grote behoefte aan logistieke gebouwen, met een alsmaar stijgende maatschappelijke vraag naar producten, dienstverlening, bezorging en vooral: ontzorging. Dat is waar de sector sterk in is, en daar ligt de maatschappelijke meerwaarde van logistiek. Naast natuurlijk het reeds genoemde feit dat een behoorlijk deel van de Nederlandse beroepsbevolking haar inkomen in de sector verdient, en de bijdrage aan het Bruto Nationaal Product) BNP niet te veronachtzamen is.
Gemeenten
Gemeenten in Nederland zijn prima in staat, zonder betutteling vanuit Den Haag of de daaraan gelieerde advies- en praatgroepjes, de nut en noodzaak van logistieke vastgoedontwikkelingen in hun omgeving te bepalen. Zij zijn de eersten die het belang van logistiek in het kader van economische ontwikkeling en groei van werkgelegenheid in hun gemeente zien. Voorbeelden te over: Venlo, Tilburg, Enschede/Almelo, Nijmegen/Wijchen, Almere, Lelystad.
Onkunde vanuit Den Haag is wel het laatste waar ze op zitten te wachten, dit vormt vaak een belemmering voor de eigen economische ontwikkeling, die vanuit de logistieke en transportsector vaak bijzonder goed gestimuleerd wordt. En daarvoor is logistiek vastgoed nodig.
Om nog maar eens een politiek stokpaardje over logistiek vastgoed van stal te halen: het zijn alleen maar grijze dozen. Als je fifty shades of grey als kleurstelling voor logistiek vastgoed niet sexy genoeg vindt, dan pas je de omgevingsvergunning toch aan, en laat je de gebouwen groen schilderen?
Kortom: bemoei je als politiek niet met de huisvesting van logistieke- en transportbedrijven, en kijk eens goed in de spiegel zodat je voor jezelf constateert dat je van de sector, en haar maatschappelijk belang, werkelijk niets snapt. De sector, samen met projectontwikkelaars die de sector snappen, lost het zelf wel weer op, zoals ze dat altijd heeft gedaan.
Dit was een bijdrage van Holland Property Plaza.
Laatste nieuws
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
- 20-12-2024 16:35 Industrieel bouwen met beton onder KOMO-kwaliteit
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.