Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Alleen bewoners mogen nog met de auto de Nederlandse binnenstad in. Het openbaar vervoer moet gratis zijn voor iedereen. Een hogesnelheidslijn naar Groningen neemt de stad meer af dan het brengt. Eens of oneens?
Deze stellingen en nog veel meer staan centraal in de zesde aflevering van de PodStad, de podcast over de stad van Colliers. CEO Dirk Bakker gaat in gesprek met mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg en NS-bestuurslid Anneke de Vries over ‘de bereikbare stad’. De aflevering staat op alle podcastapps, waaronder Spotify.
15-minuten-stad
De burgemeester van Parijs heeft de ambitie een 15-minuten-stad te creëren. Dat betekent dat alle inwoners binnen 15 minuten met het openbaar vervoer, fietsend of lopend alle essentiële voorzieningen kunnen bereiken: winkels, kantoren, scholen, zorg, sport, cultuur en ontspanning. Nederlandse steden zijn compact en de fiets is hier de gewoonste zaak van de wereld. Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Zeker niet, vindt Kloppenburg. ‘’Parijs is juist een compacte stad met hoge dichtheden’’, vertelt hij. ‘’In Nederland woonden we vroeger met veel meer mensen op een kleine oppervlakte dan nu. Denk aan de grote gezinnen in de Jordaan. Onze steden zijn de laatste decennia veel minder compact geworden doordat we zijn gaan spreiden. De groei zat vooral buiten de stadsring. Denk aan Nieuw-Sloten, Schalkwijk en Leidsche Rijn. Daar zit de echte uitdaging voor de 15-minuten-stad.’’
Christaller
De Vries is van oorsprong geograaf en grijpt terug op de centrale-plaatsentheorie van Christaller over allerlei verzorgingsgebieden die samen één grote bijenraat vormen. ‘’Nederlandse steden zijn verdeeld in talloze kernen met elk hun eigen voorzieningen’’, zegt ze. ‘’Denk aan stadscentra, wijkcentra en buurtcentra. Dat betekent dat je ook in de buitenwijken bijna alle functies binnen 15 minuten kunt bereiken. Daarvoor ben je niet afhankelijk van de binnenstad. Dat vind ik geweldig aan Nederland.’’
Waar ze het over eens zijn, is dat werkgelegenheid hierop een uitzondering vormt. Wijken als Leidsche Rijn zijn volgens Kloppenburg grotendeels aangewezen op de auto om op hun werk te komen. Veel werklocaties zoals bedrijventerreinen zijn niet makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Daardoor ontstaan ontzettend veel autobewegingen.
Creatieve stad
De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 16 april. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met creatief strateeg Marlon Huysmans en ZZDP-directeur Joris Deur over ‘de creatieve stad’.
Laatste nieuws
- 06-12-2024 16:02 Omgevingsvergunning verleend voor project Westminster in Hyde Park
- 06-12-2024 15:55 De Raad Bouw tekent overeenkomst voor 875 woningen in Nieuw-Vennep
- 06-12-2024 14:31 Advocatenkantoor Excellence huurt 340 m2 kantoorruimte in Arnhem
- 06-12-2024 14:13 College Zwolle stemt in met gebiedsontwikkeling Spoorkwartier
- 06-12-2024 14:06 Wat zijn de mogelijke gevolgen van de energiebesparingsplicht voor bedrijven
- 06-12-2024 14:01 Handelsbanken treedt toe tot Stivad
- 06-12-2024 13:54 Zaanse corporaties en gemeente stellen vereenvoudigde anterieure overeenkomst vast
- 06-12-2024 13:49 BPD en SBB geselecteerd voor gebiedsontwikkeling van Figaro in Zaandam
- 06-12-2024 11:48 Winkelpanden in Lichtenvoorde te huur voor 1 euro in strijd tegen leegstand
- 06-12-2024 10:50 Jan Noorda nieuwe manager verwerving bij Heijmans Vastgoed Noordwest
- 06-12-2024 10:46 Duurzame datacentra? ‘Maatwerk is nodig’
- 06-12-2024 10:41 Partijen geven minister Keijzer wensenlijstje mee voor Woontop
- 06-12-2024 10:28 Consumptie door huishoudens licht gegroeid in oktober
- 06-12-2024 10:20 Woonkwartier en Moerdijk tekenen intentieovereenkomst voor 35 woningen
- 06-12-2024 09:55 Tot 50 procent sociale huurwoningen in nieuwe projecten in Zundert
- 06-12-2024 09:39 Interesse beleggers in Nederlandse hypotheekfondsen neemt verder af
- 06-12-2024 09:30 UMB Group koopt Busitel in Amsterdam Sloterdijk
- 06-12-2024 09:30 Hoogleraar bedrijfsethiek: 'Makelaars moeten betrouwbaarheid bewijzen’
- 06-12-2024 09:19 Acantus gaat komende jaren 240 woningen bouwen in gemeente Veendam
- 06-12-2024 08:50 Jeroen Bakker naar De Lobel & Partners als vastgoedadviseur
- 06-12-2024 08:43 Dura Vermeer ontwikkelt 180 woningen in Hoofddorp
- 05-12-2024 16:37 Parallel plannen en conceptueel bouwen zorgen voor hogere bouwproductie corporatiesector
- 05-12-2024 15:44 ERA Contour en Synchroon ontwikkelen veertig sociale huurwoningen voor De Goede Woning
- 05-12-2024 15:10 Gelderland wil standaard goedkeuring voor fabriekswoningen
- 05-12-2024 14:55 Aanpak knooppunt Hoevelaken krijgt topprioriteit; goed nieuws voor woningbouw
- 05-12-2024 14:36 Nuestro Futuro huurt rijksmonumentale kantoorvilla in Arnhem
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.