Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Alleen bewoners mogen nog met de auto de Nederlandse binnenstad in. Het openbaar vervoer moet gratis zijn voor iedereen. Een hogesnelheidslijn naar Groningen neemt de stad meer af dan het brengt. Eens of oneens?
Deze stellingen en nog veel meer staan centraal in de zesde aflevering van de PodStad, de podcast over de stad van Colliers. CEO Dirk Bakker gaat in gesprek met mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg en NS-bestuurslid Anneke de Vries over ‘de bereikbare stad’. De aflevering staat op alle podcastapps, waaronder Spotify.
15-minuten-stad
De burgemeester van Parijs heeft de ambitie een 15-minuten-stad te creëren. Dat betekent dat alle inwoners binnen 15 minuten met het openbaar vervoer, fietsend of lopend alle essentiële voorzieningen kunnen bereiken: winkels, kantoren, scholen, zorg, sport, cultuur en ontspanning. Nederlandse steden zijn compact en de fiets is hier de gewoonste zaak van de wereld. Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Zeker niet, vindt Kloppenburg. ‘’Parijs is juist een compacte stad met hoge dichtheden’’, vertelt hij. ‘’In Nederland woonden we vroeger met veel meer mensen op een kleine oppervlakte dan nu. Denk aan de grote gezinnen in de Jordaan. Onze steden zijn de laatste decennia veel minder compact geworden doordat we zijn gaan spreiden. De groei zat vooral buiten de stadsring. Denk aan Nieuw-Sloten, Schalkwijk en Leidsche Rijn. Daar zit de echte uitdaging voor de 15-minuten-stad.’’
Christaller
De Vries is van oorsprong geograaf en grijpt terug op de centrale-plaatsentheorie van Christaller over allerlei verzorgingsgebieden die samen één grote bijenraat vormen. ‘’Nederlandse steden zijn verdeeld in talloze kernen met elk hun eigen voorzieningen’’, zegt ze. ‘’Denk aan stadscentra, wijkcentra en buurtcentra. Dat betekent dat je ook in de buitenwijken bijna alle functies binnen 15 minuten kunt bereiken. Daarvoor ben je niet afhankelijk van de binnenstad. Dat vind ik geweldig aan Nederland.’’
Waar ze het over eens zijn, is dat werkgelegenheid hierop een uitzondering vormt. Wijken als Leidsche Rijn zijn volgens Kloppenburg grotendeels aangewezen op de auto om op hun werk te komen. Veel werklocaties zoals bedrijventerreinen zijn niet makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Daardoor ontstaan ontzettend veel autobewegingen.
Creatieve stad
De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 16 april. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met creatief strateeg Marlon Huysmans en ZZDP-directeur Joris Deur over ‘de creatieve stad’.
Laatste nieuws
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
- 20-12-2024 16:35 Industrieel bouwen met beton onder KOMO-kwaliteit
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.