Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Alleen bewoners mogen nog met de auto de Nederlandse binnenstad in. Het openbaar vervoer moet gratis zijn voor iedereen. Een hogesnelheidslijn naar Groningen neemt de stad meer af dan het brengt. Eens of oneens?
Deze stellingen en nog veel meer staan centraal in de zesde aflevering van de PodStad, de podcast over de stad van Colliers. CEO Dirk Bakker gaat in gesprek met mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg en NS-bestuurslid Anneke de Vries over ‘de bereikbare stad’. De aflevering staat op alle podcastapps, waaronder Spotify.
15-minuten-stad
De burgemeester van Parijs heeft de ambitie een 15-minuten-stad te creëren. Dat betekent dat alle inwoners binnen 15 minuten met het openbaar vervoer, fietsend of lopend alle essentiële voorzieningen kunnen bereiken: winkels, kantoren, scholen, zorg, sport, cultuur en ontspanning. Nederlandse steden zijn compact en de fiets is hier de gewoonste zaak van de wereld. Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Zeker niet, vindt Kloppenburg. ‘’Parijs is juist een compacte stad met hoge dichtheden’’, vertelt hij. ‘’In Nederland woonden we vroeger met veel meer mensen op een kleine oppervlakte dan nu. Denk aan de grote gezinnen in de Jordaan. Onze steden zijn de laatste decennia veel minder compact geworden doordat we zijn gaan spreiden. De groei zat vooral buiten de stadsring. Denk aan Nieuw-Sloten, Schalkwijk en Leidsche Rijn. Daar zit de echte uitdaging voor de 15-minuten-stad.’’
Christaller
De Vries is van oorsprong geograaf en grijpt terug op de centrale-plaatsentheorie van Christaller over allerlei verzorgingsgebieden die samen één grote bijenraat vormen. ‘’Nederlandse steden zijn verdeeld in talloze kernen met elk hun eigen voorzieningen’’, zegt ze. ‘’Denk aan stadscentra, wijkcentra en buurtcentra. Dat betekent dat je ook in de buitenwijken bijna alle functies binnen 15 minuten kunt bereiken. Daarvoor ben je niet afhankelijk van de binnenstad. Dat vind ik geweldig aan Nederland.’’
Waar ze het over eens zijn, is dat werkgelegenheid hierop een uitzondering vormt. Wijken als Leidsche Rijn zijn volgens Kloppenburg grotendeels aangewezen op de auto om op hun werk te komen. Veel werklocaties zoals bedrijventerreinen zijn niet makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Daardoor ontstaan ontzettend veel autobewegingen.
Creatieve stad
De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 16 april. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met creatief strateeg Marlon Huysmans en ZZDP-directeur Joris Deur over ‘de creatieve stad’.
Laatste nieuws
- 02-10-2024 09:57 Voormalig hoofdkantoor Vacansoleil in faillissementsverkoop
- 02-10-2024 09:48 Green Real Estate sluit vijf nieuwe huurovereenkomsten in winkelcentrum Rozenhof in Zaandam
- 02-10-2024 09:38 Zeeland trekt ruim 1,2 miljoen uit voor transformatie leegstaande panden naar woningen
- 02-10-2024 09:30 Lelystad en Centrada tekenen overeenkomst voor 78 sociale huurappartementen
- 02-10-2024 09:14 Farmaceut huurt kantoorruimte in Arnhem Building
- 02-10-2024 08:47 Edmond de Rothschild koopt bedrijfspand in Waalwijk
- 02-10-2024 00:00 De Hypotheker: Aantal hypotheekaanvragen door starters blijft stijgen
- 01-10-2024 16:30 Rijksvastgoedbedrijf verlengt huurovereenkomst voor kantoorruimte in Leeuwarden
- 01-10-2024 15:56 Hoogvliet huurt 1.598 m2 in winkelcentrum in Krimpen aan den IJssel
- 01-10-2024 15:30 Aannemingsbedrijf huurt 1.780 m2 bedrijfsruimte in Amsterdamse Houthavens
- 01-10-2024 15:03 Bierens Incasso Advocaten koopt kantoorgebouw in Amsterdam-Zuid
- 01-10-2024 14:52 Eazie huurt 172 m2 winkelruimte aan Nieuwendijk in Amsterdam
- 01-10-2024 14:48 Amphia verkoopt ziekenhuisterrein in Oosterhout aan NBU
- 01-10-2024 14:16 Topvacature: Senior WOZ-taxateur
- 01-10-2024 14:00 PTP Netherlands huurt distributiecentrum van 8.600 m2 op Rotterdamse Maasvlakte
- 01-10-2024 13:59 NSI en Eurocommercial kopen eigen aandelen in
- 01-10-2024 13:42 Verguisde vastgoedobligaties worden door lagere rente weer aantrekkelijk
- 01-10-2024 12:30 Aandeelhouders stemmen in met benoeming topman First Sponsor als RvC-lid
- 01-10-2024 12:27 Twee nieuwe partners voor Eversheds Sutherland
- 01-10-2024 12:15 Heeneman & Partners koopt deel winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn
- 01-10-2024 11:56 Madeline Buijs: Niet alles kan overal in de woningbouw
- 01-10-2024 11:41 28 november: De Eindhovense vastgoedborrel
- 01-10-2024 10:54 New Energy Systems introduceert eigen EMS voor de zakelijke markt
- 01-10-2024 10:49 Nieuwe huurders en verplaatsingen in Amsterdamse Poort
- 01-10-2024 10:24 Today Real Estate koopt perceel van DHG in Koudekerk
- 01-10-2024 10:06 Oktober bij VJ in het teken van zorgvastgoed
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.