Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Alleen bewoners mogen nog met de auto de Nederlandse binnenstad in. Het openbaar vervoer moet gratis zijn voor iedereen. Een hogesnelheidslijn naar Groningen neemt de stad meer af dan het brengt. Eens of oneens?
Deze stellingen en nog veel meer staan centraal in de zesde aflevering van de PodStad, de podcast over de stad van Colliers. CEO Dirk Bakker gaat in gesprek met mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg en NS-bestuurslid Anneke de Vries over ‘de bereikbare stad’. De aflevering staat op alle podcastapps, waaronder Spotify.
15-minuten-stad
De burgemeester van Parijs heeft de ambitie een 15-minuten-stad te creëren. Dat betekent dat alle inwoners binnen 15 minuten met het openbaar vervoer, fietsend of lopend alle essentiële voorzieningen kunnen bereiken: winkels, kantoren, scholen, zorg, sport, cultuur en ontspanning. Nederlandse steden zijn compact en de fiets is hier de gewoonste zaak van de wereld. Is de 15-minuten-stad in Nederland al realiteit?
Zeker niet, vindt Kloppenburg. ‘’Parijs is juist een compacte stad met hoge dichtheden’’, vertelt hij. ‘’In Nederland woonden we vroeger met veel meer mensen op een kleine oppervlakte dan nu. Denk aan de grote gezinnen in de Jordaan. Onze steden zijn de laatste decennia veel minder compact geworden doordat we zijn gaan spreiden. De groei zat vooral buiten de stadsring. Denk aan Nieuw-Sloten, Schalkwijk en Leidsche Rijn. Daar zit de echte uitdaging voor de 15-minuten-stad.’’
Christaller
De Vries is van oorsprong geograaf en grijpt terug op de centrale-plaatsentheorie van Christaller over allerlei verzorgingsgebieden die samen één grote bijenraat vormen. ‘’Nederlandse steden zijn verdeeld in talloze kernen met elk hun eigen voorzieningen’’, zegt ze. ‘’Denk aan stadscentra, wijkcentra en buurtcentra. Dat betekent dat je ook in de buitenwijken bijna alle functies binnen 15 minuten kunt bereiken. Daarvoor ben je niet afhankelijk van de binnenstad. Dat vind ik geweldig aan Nederland.’’
Waar ze het over eens zijn, is dat werkgelegenheid hierop een uitzondering vormt. Wijken als Leidsche Rijn zijn volgens Kloppenburg grotendeels aangewezen op de auto om op hun werk te komen. Veel werklocaties zoals bedrijventerreinen zijn niet makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Daardoor ontstaan ontzettend veel autobewegingen.
Creatieve stad
De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 16 april. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met creatief strateeg Marlon Huysmans en ZZDP-directeur Joris Deur over ‘de creatieve stad’.
Laatste nieuws
- 01-02-2025 18:51 Nieuw gemeentehuis Oosterhout geeft impuls aan binnenstad en woningbouw
- 01-02-2025 17:52 Eigenaar winkelcentrum Kijkduin eist miljoenenvergoeding van Den Haag
- 01-02-2025 15:07 Monitor Werklocaties Noord-Holland 2023-2024: leegstand kantoren stijgt terwijl er schaarste is bij bedrijfsruimte
- 01-02-2025 14:49 Transformatie Zeeburgerpad: van bedrijventerrein naar woonwijk met 900 woningen
- 01-02-2025 14:02 De Haarlemse gemeenteraad heeft 7 zones aangewezen voor extra woningbouw
- 01-02-2025 13:47 Nijkerk kiest voor opvanglocaties asielzoekers in eigen beheer: Vastgoed als sleutel tot maatwerk
- 31-01-2025 16:59 Marja Appelman verlaat BZK en wordt directeur-bestuurder van Platform31
- 31-01-2025 13:26 Greenpeace uitspraak groot geschenk? Het stikstofprobleem is eindelijk groot genoeg
- 31-01-2025 13:21 Batenburg en Emergo tekenen op Wocoda voor 21 modulaire woningen in Bergschenhoek
- 31-01-2025 13:10 Save the date: Wocoda 2026 op donderdag 29 januari in Jaarbeurs Utrecht
- 31-01-2025 12:45 De publieke sector was op Wocoda 2025 hongerig naar informatie om te kunnen versnellen
- 31-01-2025 11:46 Gemeenteraad Ter Aar kiest bouwlocaties onder provinciale druk
- 31-01-2025 10:50 Anne Wilbers herbenoemd als bestuursvoorzitter van Stadgenoot
- 31-01-2025 10:22 Aisha Walles treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Rochdale
- 31-01-2025 10:03 Beverwijk wil komst 7.000 woningen en extra bedrijvigheid oplossen met hoogbouw
- 31-01-2025 09:23 Gemeente Haarlem, HBB Groep en Hoorne Vastgoed tekenen voor 500 woningen
- 31-01-2025 09:11 SCPI Comète koopt kantoorgebouw in Almere van particuliere investeerder
- 31-01-2025 09:01 Panattoni breidt business development-team uit met Wieke Janmaat-Hendrickx
- 31-01-2025 08:52 Grouwels koopt 178 woningen van ASR Dutch Core Residential Fund voor 50 mln
- 31-01-2025 08:46 Particuliere belegger koopt Villa Berg en Dal in Ede van Stichting Pro Persona GGZ
- 31-01-2025 08:40 Chris Lanting wordt ‘matchmaker’ voor toekomstbestendig winkelgebied Arnhem
- 30-01-2025 14:36 ECB verlaagt rente naar 2,75 procent
- 30-01-2025 13:26 Vivare en Thimo365 ondertekenen samenwerkingsovereenkomst op Wocoda
- 30-01-2025 13:00 Bouwers tekenen convenant op Wocoda voor opschalen biobased bouwen
- 30-01-2025 12:32 Handreiking taxaties gebiedsontwikkelingen: 'Objectieve taxatie is het doel, hogere grondwaarde is dus ook mogelijk'
- 30-01-2025 12:17 Minister Keijzer opent Wocoda: 'Focus op wat wél kan en hoe'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.