'Populariteit recreatiewoningen neemt toe door vakantie in eigen land '

In deze onzekere tijd zien we een stijging van het aantal mensen die hun zomervakantie thuis doorbrengen. De zogenaamde ‘staycation’ heeft tot gevolg dat het aantal reserveringen op Nederlandse recreatieparken aanzienlijk is toegenomen. Maar niet alleen het aantal reserveringen stijgt, ook het aantal mensen dat investeert in een recreatiewoning is aanzienlijk toegenomen. Een bijdrage van Max Property Group. 

Sinds het begin van de pandemie, is het concept van de "staycation" volgens Google Trends in populariteit toegenomen. Het percentage thuisvakantie-boekingen dat via Airbnb is gemaakt, is gestegen van een derde in februari tot meer dan de helft in mei. TUI meldt een stijging van het aantal autovakantie boekingen tot 100 procent ten opzichte van vorig jaar.

"Thuisvakanties" bieden een aantal voordelen. Naast de voor de hand liggende voorzorgsmaatregelen voor infectie, voelen mensen zich in deze tijd veiliger in eigen land. Daarnaast is een vakantie in Nederland financieel gezien gunstiger dan een trip naar het buitenland. Dit stimuleert op zijn beurt het binnenlands toerisme en zorgt ervoor dat mensen hun beslissingen over vastgoedinvesteringen heroverwegen.

“In een economisch klimaat waar zoveel bedrijven op instorten staan, is er één bedrijfstak die aan populariteit groeit. Er is meer vraag naar vakantiehuizen dan ooit en de trend lijkt niet snel te vertragen '', zegt Anne Visser, directeur van Max Crowdfund, een internationaal crowdfundingplatform voor onroerend goed.

#staycation
In een wereld waar internationaal reizen vaak wordt onderworpen aan Covid-tests, quarantainemaatregelen en aanvullende bureaucratische procedures voor het overschrijden van grenzen, is dicht bij huis blijven vaak goedkoper en zeker praktischer dan verder reizen, vooral voor gezinnen met kinderen. Veel vakantiegangers kiezen er dit jaar voor om met hun eigen auto te reizen, wat economisch gezien de voorkeur heeft en veiliger is dan vliegen, een trein nemen of een cruise maken.

De wereldwijde toeristenindustrie, die een gewelddadige en onvoorziene klap heeft gehad, rekent door de nieuwe ontwikkeling van een staycation op herstel. Hotels, vakantiehuizen en resorts ontwerpen steeds vaker staycation-pakketten, met de bedoeling de schade aan de woekerende toeristeneconomie te beperken.

Een wereldwijde trend
Het lijkt erop dat sociale afstanden de natuurzoekers in ons allemaal hebben doen ontwaken, toeristen naar het platteland, afgelegen stranden en berghutten hebben gebracht, onze eigen landen met de auto of caravan hebben herontdekt en op zoek zijn naar ontspanning op campings, huurwoningen en vakantiehuizen.

De Covid-19-pandemie lijkt ook een nieuwe vraag te hebben gecreëerd naar unieke en privéverblijven. In juni werd in India een luxe staycation-merk gelanceerd, A Travel Circle. De oprichter, Pritish Shah, zegt: "De veranderende reisverwachtingen in ‘het nieuwe normaal’ sluiten heel goed aan bij ons aanbod zoals privévilla's voor sociale afstand, privévliegtuigen om commerciële luchthavens te vermijden, hoogste veiligheidsnormen met onze zorgvuldig geselecteerde hospitality-partners en andere dienstverleners."

Veel Europese landen moedigen hun burgers ook aan om thuis op vakantie te gaan, om de lokale economie te stimuleren in plaats van hun geld in het buitenland uit te geven. Zo is de # EnFamiliaPorEspaña-stimulans in het teken van Spanje, een land dat sterk afhankelijk is van internationaal toerisme. Volgens de Spaanse publicatie El Correo overweegt 91% van de Spaanse gezinnen op vakantie te gaan binnen de Spaanse gebieden, van wie de meesten ervoor kiezen om met de auto te reizen.

Volgens de Times kiezen de rijkste Franse toeristen die dit seizoen niet naar het buitenland kunnen reizen voor een vakantie in luxe villa's thuis. Le Collectionist, een chique vakantieverhuursite in Frankrijk, zegt dat het een recordseizoen doormaakt na een piek in de vraag van klanten die bereid zijn duizenden euro's per nacht te betalen.

TUI meldt de afgelopen drie weken een sterke stijging van het aantal boekingen van autovakanties, in sommige gevallen tot 100 procent meer dan vorig jaar. Dit geldt met name voor Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland.

In Nederland
De vraag naar vakantieparken in Nederland is met 40 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, aldus parkvakanties.nl, een website aangesloten bij grote vakantieparken als Landal en Roompot. Volgens woordvoerder Laurens Taekema zijn 'sommige parken in Noord, Zeeland en de Waddeneilanden al voor juli volgeboekt'. Hij is ook van mening dat vakantiegangers niet moeten wachten op speciale aanbiedingen, aangezien de prijzen eerder zullen stijgen dan dalen.

Jens van den Broek, directeur van Micazu, een website waarop Nederlandse eigenaren hun vakantiehuizen verhuren, bevestigt dat "de prijzen voor een vakantiewoning in Nederland in het hoogseizoen inderdaad stijgen". Bijna alle vakantiehuizen zijn al voor het hoogseizoen op zijn platform geboekt, met een beschikbaarheidspercentage van 5 procent deze maand en slechts 10-15 procent beschikbaarheid in Nederland in de eerste twee weken van augustus.

Investeren in vakantiehuizen
Waar de traditionele vastgoed investeringssectoren minder stabiel lijken te worden, (met bedrijven die hun commerciële huur niet kunnen betalen, hotels en restaurants die niet in staat zijn om de bezettingsgraad te halen, enz.), lijkt de sector vakantiehuizen explosief te groeien.

“Hoe beschadigd de economie ook lijkt te raken, er zijn altijd genoeg mensen die op vakantie willen. En op dit moment, en in de nabije toekomst, betekent dat vakantie thuis. ” zegt drs. Esther Dekker, Vastgoedadviseur bij Max Property Group.

Investeerders in recreatiewoningen op vakantieparken kunnen meerdere weken per jaar genieten van hun eigen luxe villa's, terwijl ze tegelijkertijd gezonde huuropbrengsten genereren. "Investeren in een vakantiehuis is misschien wel een van de slimste investeringen na Covid-19!" voegt Dekker toe.

Investeren in vakantiewoningen via Max Property Group
Max Property Group is begonnen met de verkoop van vakantiewoningen op vakantieparken. Het eerste project is al live, namelijk Zuytland Buiten. Zuytland Buiten ligt in Simonshaven, een dorp op het eiland Voorne Putten en is onderdeel van het populaire recreatiegebied Bernisse.

De eerste fase van het park is gebouwd in de periode 2006-2008 en bestaat uit 105 waterwoningen. Fase II, dat wordt ontwikkeld door Whoonapart en op de markt wordt gebracht door Max Property Group via Max Crowdfund, is een uitbreiding van het bestaande park en zal 76 extra units omvatten.

De projectontwikkelaar die de uitbreiding heeft gestructureerd, is eigendom van Jaco Poldervaart, oorspronkelijk afkomstig uit Voorne Putten.  Het bouwbedrijf Tetteroo Bouw & Projectontwikkeling B.V. uit Den Haag, bestaat al meer dan 90 jaar.

Het vakantiepark zelf wordt beheerd door een internationaal geprezen parkbeheerder met bijna 100 vakantieparken in beheer in 6 Europese landen.

Prijzen beginnen al vanaf € 212.690,-. Voor meer informatie over dit project en verwachte rendementen kunt u de projectpagina op de Max Crowdfund-website bezoeken. Tevens kunt u zich via dit platform op de wachtlijst plaatsen.



Reacties


Laatste nieuws