Concurrentie dwingt supermarkten om te blijven innoveren
De supermarkt heeft een belangrijke plaats veroverd in de Nederlandse winkelcultuur. Hoewel er steeds meer online gewinkeld wordt, neemt het aantal supermarkten nog steeds toe. Momenteel zijn er meer dan 6.000 in het land en er worden voortdurend nieuwe geopend – bijna één per drie dagen. De meesten hiervan bevinden zich in het kleinere 'to go'-segment. Aan de andere kant worden grotere supermarkten steeds meer een verblijfplaats.
Het is een van de best presterende winkeltypes van het land, maar dit betekent niet dat supermarkten het gemakkelijk hebben. De marges zijn vaak klein en de concurrentie is hevig. Om te overleven en marktaandeel te vergroten, moeten ze innovatief en concurrerend zijn. Dat zijn ze ook. Meer winkels kiezen voor een gerichte service: kleine ‘to go’ verkooppunten voor snelheid, middelgrote supermarkten met een uitgebreid assortiment dicht bij huis voor het gemak, en XXL-winkels voor een complete winkelervaring.
Beleving
Het is een trend dat supermarkten alles in werking zetten om hun klanten naar de fysieke locatie te trekken en de verblijfsduur te vergroten, onder andere door meer beleving te bieden. Traditionele supermarktschappen en -paden nemen steeds minder van de totale vloeroppervlakte in beslag en maken plaats voor voedseleilanden waar ter plaatse vers eten wordt bereid. Het resultaat is vergelijkbaar met een traditionele markt waar verse producten te koop zijn. Een andere trend is dat veel winkelcentra de bakkerij-, slager-, vis- en kaasspecialisten bundelen in 'versmarkt'-concepten, vaak naast de supermarkt. Deze clustering kan versterkend werken, maar er is zeker ook concurrentie. Behalve op de producten wordt steeds meer geconcurreerd op klantbeleving.
Veel middelgrote, buurtgerichte supermarkten bieden koffiehoeken met faciliteiten om te zitten, een tijdschrift te lezen en je buren te ontmoeten. We voorzien dat dit veel verder zal gaan. Vorig jaar opende Jumbo Foodmarket bijvoorbeeld een groot café met een ruimte voor kookworkshops en een kinderspeelplaats als onderdeel van hun supermarkt in Mall of the Netherlands. Albert Heijn opende in 2017 de concepten Bakery Café en Deli Kitchen in verschillende winkels. Deze werden eind 2019 omgedoopt tot Allerhande Café (voor broodjes, koffie en sappen) en Allerhande Keuken (voor verse maaltijden) en in eigen beheer genomen. Komt daar in de toekomst een wijnbar of sushicorner bij? Door Food & Beverage aan hun propositie toe te voegen, wordt supermarktbezoek steeds meer een uitje.
Andere submarkten
Bovendien proberen supermarkten een deel van andere submarkten te veroveren. Na een pilot met voedselbezorging van een Jumbo Foodmarkt in Groningen, is Jumbo onlangs begonnen met bezorgdiensten in Utrecht en Amsterdam. Treinreizigers kunnen hun vers bereide maaltijden ook online bestellen in Eindhoven, waar ze klaar staan om opgehaald te worden in de Jumbo City-winkel bij aankomst op het centraal station. Albert Heijn experimenteert met een in Amsterdam gevestigde ‘dark kitchen’ waar chefkoks maaltijden bereiden voor thuisbezorging, genaamd Allerhande Kookt. Deze is begin 2019 geopend. Ook bieden supermarkten steeds meer maaltijdboxen aan, waarmee ze direct de concurrentie aangaan met aanbieders als HelloFresh en Marley Spoon.
Een ander ‘experiment’ betreft de samenwerking tussen Jumbo en HEMA. Jumbo neemt 17 huurcontracten over van HEMA-panden, vooral op stadslocaties. Verder zullen ze een co-concept ontwikkelen voor zes treinstations waar HEMA non-food levert en Jumbo voor eten zorgt. Tot slot zullen alle Jumbo-supermarkten in Nederland en België geleidelijk beginnen met de verkoop van HEMA-producten. Beide retailers geloven dat de samenwerkingen zullen leiden tot een grotere koek om samen te verdelen.
Stabiliteit
Dankzij al deze initiatieven kunnen supermarkten blijven profiteren van hun fysieke aanwezigheid. Ze kennen een gering verloop en een grote veerkracht tegen de impact van online winkelen. Deze stabiliteit is een van de redenen waarom vastgoedbeleggers steeds meer interesse tonen. Ondanks voortdurend dalende rendementen zorgt schaarste en gebrek aan beleggingsalternatieven voor een toenemende vraag.
De vaak lange huurcontracten zijn een positieve factor: ze garanderen een stabiele huurstroom over een langere periode. Bovendien is supermarktvastgoed een van de weinige winkeltypen die de Nederlandse banken nog willen financieren. Het is het meest stabiele element in het Nederlandse winkellandschap voor beleggers. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.
Dit was een bijdrage van Alexandra Rosian, Associate Director Retail Capital Markets bij Colliers International.
Laatste nieuws
- 14-07-2025 16:07 Felix Sanders nieuwe directeur mixed-use bij AM
- 14-07-2025 16:00 GroenLinks-PvdA wil meer overheidsgeld naar corporaties voor sociale en betaalbare woningen
- 14-07-2025 15:46 Pand Hema in Hilversum verkocht
- 14-07-2025 15:39 Bouwinvest verkoopt twee winkelpanden in Breda aan particuliere beleggers
- 14-07-2025 14:20 45 miljoen verdiend aan opvangcrisis: COA-tussenpersoon onder vuur
- 14-07-2025 13:51 Flexkantoormerk Regus verlengt huurovereenkomst in Zoetermeer
- 14-07-2025 13:50 Twaalfkoppig partnerschap bij Brink
- 14-07-2025 12:25 Journalisten opgelet: VJ zoekt een enthousiaste en nieuwsgierige collega
- 14-07-2025 11:55 Kopen van flexwoningen met NHG komt niet van de grond
- 14-07-2025 11:39 Gedeelde netaansluiting moet netcongestie op Deventer bedrijventerrein verlichten
- 14-07-2025 10:36 Bruto maandlasten hypotheken bijna 50 procent gestegen
- 14-07-2025 10:25 Minder leegstand, meer rendement: Gestroomlijnde keukeninstallatie
- 14-07-2025 10:20 KPN opent Experience Store in Groningen
- 14-07-2025 10:19 Beter Bed opent winkel aan Stadionweg in Rotterdam
- 14-07-2025 10:18 Fletcherhotel, supermarkt en woningen op plek oud Liander-kantoor in Zutphen
- 14-07-2025 09:47 Grote overname in installatiebranche
- 14-07-2025 09:13 Conmeq huurt bedrijfsruimte in Weert
- 14-07-2025 08:58 Vlaardingen verkoopt grond voor woningen en supermarkt
- 14-07-2025 08:52 Gemeente Amsterdam verlengt huur van kantoorgebouw Bruggebouw
- 11-07-2025 14:16 Oproep aan gemeenten: test AI-toepassing voor snellere en slimmere behandeling bouwvergunningsaanvragen
- 11-07-2025 14:14 Europese zorgvastgoedmarkt leeft op: 1,76 miljard euro geïnvesteerd in vijf maanden
- 11-07-2025 13:00 Dit is waarom een hogere eis aan aantal koopwoningen gaat zorgen voor minder investeringen
- 11-07-2025 11:13 Vier extra grootschalige woningbouwlocaties in Nota Ruimte, ‘Net als in Vinex-tijd tempo maken’
- 11-07-2025 11:12 Jan Peter Legtenberg nieuwe algemeen directeur KuiperCompagnons
- 11-07-2025 10:45 Huurwoningen worden koopwoningen in Tilburgse woontoren De Parkwachter
- 11-07-2025 10:31 Bilfinger huurt kantoorruimte in Groningen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.