De afgelopen jaren is er hard gewerkt om de voormalige Home Terminal van ECT aan de Rotterdamse Eemhaven een boost te geven. Onder de nieuwe naam City Terminal gaat dit multifunctionele haven- en industriegebied een belangrijke rol spelen als multimodaal shortsea cluster. Met een uitstekende toegang tot de Europese afzetgebieden via binnenvaart, spoor en weg.

Om de toenemende verkeerstroom, naar verwachting zo’n 2,5 tot 3000 vrachtwagens per etmaal en pieken van 450 vrachtwagens per uur (!), op te kunnen vangen, is onder andere een nieuwe entree aan de Reeweg gerealiseerd. Met daarbij een verbetering van de infrastructuur, zowel op het terrein zelf als de ontsluiting richting de A15.

Blikvanger en belangrijk onderdeel van deze entree is een nieuwe portiers-, c.q. beveiligingsloge, ontworpen door Adcom 2000 Architecten & Ingenieurs en gebouwd door Koers Groep. Vanuit deze portiersloge wordt de verkeersstroom op de City Terminal in goede banen geleid.

Spraakmakende logistieke projecten
Arjan Pfaff, als teammanager vanuit Koers Gouda betrokken bij de realisatie, vertelt Vastgoedjournaal over dit logistiek gerelateerde project in de Rotterdamse haven. Daarnaast gaat hij ook in op de recente transformatie/renovatie van de voormalige Citrusveiling aan de Merwehaven, waarbij hij eveneens vanuit Koers nauw betrokken is. Want Koers Groep timmert stevig aan de weg met dergelijke spraakmakende logistieke projecten in het havengebied.

Pfaff: “Wij hebben beide opdrachten via een aanbesteding van het Rotterdamse Havenbedrijf verworven, waarbij we in het geval van de portiersloge met onze prijs nog altijd boven het budget zaten. We moesten dus creatief zijn met het oorspronkelijk programma. Het resultaat mag er zijn, we hebben een mooi gebouw neergezet, twee verdiepingen hoog, waarvan de bovenste verdieping een uitstekend zicht biedt op alle transportbewegingen op het terrein dankzij de glazen gevel. Het is een gasloos gebouw dat verwarmd en gekoeld wordt door warmte/koudepompen. Grootste uitdaging bij de bouw was het aspect veiligheid. Want met zoveel vrachtverkeer dat gewoon doorgang moest vinden tijdens de bouw, speelde veiligheid een enorm belangrijke rol.”

Na-oorlogs monument
De transformatie/renovatie/verduurzaming van een deel van de voormalige citrusveiling is volgens Pfaff een heel ander verhaal. Niet alleen omdat dit oude veilinggebouw, een na-oorlogs rijksmonument ontworpen door architect Maaskant, bekend van onder andere Rotterdamse iconen als de Euromast, het Groothandelsgebouw, de Lijnbaan en het Hilton, veel groter is.

Pfaff: “Wij hebben één van de belendende hallen van het hoofdgebouw, de plek waar voorheen het fruit binnenkwam, in opdracht van het Havenbedrijf verhuurklaar gemaakt: nieuwe vloeren erin, nieuwe luchtbehandelingsinstallatie, nieuwe dakbedekking plus dakisolatie, nieuwe lichtkappen en nieuwe gevelbeglazing. Al met al een forse klus.”

Opvallend genoeg werden beide projecten gerealiseerd door Koers Gouda en niet vanuit de hoofdvestiging in Barendrecht. Toch een stuk dichter bij de haven gelegen zou je zeggen. Pfaff: “Wij hebben de nodige ervaring met werken voor de overheid en semi-overheidsinstellingen als het Rotterdamse Havenbedrijf. Dat vergt een bepaalde instelling. Die hebben wij; wij weten hoe het rijk werkt en hoe we de samenwerking met deze opdrachtgever kunnen optimaliseren. Vandaar ook dat wij deze klussen vanuit de afdeling Gouda hebben uitgevoerd.”

Meer weten?
Geïnteresseerd in de wijze waarop Koers Groep logistieke projecten oppakt en realiseert? Neem dan contact op met Roland van der Hoek, commercieel manager bij Koers Groep. U kunt hem bereiken op: 088 0990220 of 06 51517087. Mailen kan ook: rolandvanderhoek@koers.com.

Reacties

Lees onze special over Vastgoedfinanciering