De acht V’s die de toekomst van winkelgebieden bepalen
Begin februari zijn Vastgoedjournaal en USP Marketing Consultancy hun eerste gezamenlijke onderzoek gestart met als onderwerp 'succesfactoren bij het herontwikkelen van (leegstaand) retailvastgoed'. Dit artikel is tot stand gekomen op basis het van het gesprek dat managing consultant Wiebe de Ridder hiervoor met Tony Wijntuin van WYNE Strategy & Innovation heeft gevoerd over de toekomst van retail in de transformatie en ontwikkeling van winkelgebieden.
Tony Wijntuin is adviseur op het snijvlak van retail, vastgoed en gebiedsontwikkeling, met een focus op de ontwikkeling en transformatie van plekken met hoge bezoekersstromen. Hij heeft een scherpe visie op de oorzaken en gevolgen van veranderende binnensteden, winkelcentra en andere 'high traffic'-locaties zoals stations en universiteitscampussen, maar ook nieuwe gebiedsontwikkelingen. Volgens Tony Wijntuin hebben een aantal ontwikkelingen een grote impact op de toekomst van winkelgebieden:
- Versnelling: Door de mogelijkheden van nieuwe technologie verandert de samenleving in hoog tempo.
- Vergrijzing: We worden steeds ouder en het aantal ouderen in onze samenleving neemt verhoudingsgewijs steeds verder toe.
- Verduurzaming: We hechten steeds meer waarde aan de duurzaamheid van producten. Daarnaast hechten we ook steeds minder waarde aan bezit en meer aan beleving.
- Verdichting: De inrichting van de grotere steden wordt steeds compacter en de vraag naar (gemaks)voorzieningen neemt steeds verder toe.
- Vertraging: Gekoppeld aan de verdichting treedt er een verschuiving op tussen modaliteiten; uit de auto, met het OV, op de fiets of te voet.
- Verkleuring: Onze samenleving kent steeds meer diversiteit en dat beïnvloedt het speelveld van behoeften, eisen en wensen van consumenten.
- Vermaak: We verwachten op steeds meer plekken dat we vermaakt worden of onderdeel zijn van een belevenis. Plezier in plaats van spullen.
- Verbinding: We hechten steeds meer aan waardevolle ontmoetingen en plekken die deze ontmoetingen faciliteren.
“Partijen die gericht inspelen op de bovenstaande ‘retailbeïnvloedende V’s’ hebben de toekomst”, vertelt Wijntuin. ''Het gaatom de juiste mix. De tijd van eendimensionale retail en mono-functionele gebiedsontwikkeling is geweest.“
'Wie blijft zweven wordt overgeslagen'
Naast deze ontwikkelingen zijn er nog twee dimensies die een rol spelen in de positionering van winkelgebieden. “Namelijk ‘fun’ en ‘functioneel’ bezoekers- en koopgedrag”, legt Wijntuin uit. “Een van de twee dimensies domineert in het hoofd van de consument, afhankelijk van de plek waar hij of zij zich bevindt. Winkelgebieden die nog geen duidelijke keuze hebben gemaakt voor de dimensie waarop zij willen inspelen moeten hiermee aan de slag. Wie blijft zweven in het midden wordt overgeslagen!”
In de ontwikkeling van winkelgebieden gaat het steeds meer om de diversiteit van commerciële activiteiten. ''Alleen naar retail kijken is te kortzichtig”, aldus Wijntuin. ''Het gaat om een veel ruimere mix van activiteiten, diensten, horeca, winkels, cultuur, sociale en maatschappelijke functies en nieuwe combinaties hiertussen. Het ontwikkelen van de ultieme mix van activiteiten vraagt om het onderzoeken van mogelijkheden en kansen, vernieuwend denken, een goed doordacht voorzieningenconcept, maar ook om het strategisch managen van de condities waaronder eigenaren en huurders elkaar weten te vinden.''
Lokale behoefte
Bij de ontwikkeling van voorzieningen in een winkelgebied is het belangrijk om goed de lokale behoefte te bepalen en deze behoefte gericht te vertalen naar de levensfase waarin het gebied zich bevindt. Dit vraag om lifecycle-denken bij ontwikkelaars en het vermogen om niet alleen op korte termijn resultaten in te willen zetten. “Uiteindelijk gaat het steeds meer om duurzame waardecreatie en voorzieningengedreven placemaking samen met ondernemers, bezoekers en bewoners.''
Onderzoeksrapport
Maar wie dient hierin de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport naar aanleiding van het kwantitatief onderzoek dat Vastgoedjournaal en USP Marketing Consultancy hebben gedaan onder vastgoedprofessionals. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang kosteloos het rapport.
Foto: Created by Pressfoto - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 07-10-2024 17:17 PGIM: 'Amsterdam blijft dé markt voor core kantoren, terwijl woningrendementen te laag zijn'
- 07-10-2024 16:47 Leiden vestigt voorkeursrecht op panden Schuttersveld voor opvang vluchtelingen en gebiedsontwikkeling
- 07-10-2024 16:08 MBO Utrecht verlengt huur in Dalton Office Park in Utrecht
- 07-10-2024 15:57 Verhuurders hebben 700.000 euro tegoed van failliet Bristol
- 07-10-2024 15:12 Tijdelijke verhuur in Demkade Business Centre in Utrecht
- 07-10-2024 15:01 Voormalige Febo in Arnhem verhuurd
- 07-10-2024 14:44 Particuliere belegger koopt bedrijfspand op Nudepark Wageningen
- 07-10-2024 13:53 ‘Drie jaar geleden was de logistieke markt paradijs op aarde, nu een mager zesje’
- 07-10-2024 13:32 NederRealEstate wordt mede-eigenaar van marketingbureau voor nieuwbouwwoningen By James
- 07-10-2024 13:13 Omgevingswet maakt Nederlandse vastgoedmarkt transparanter
- 07-10-2024 12:56 Mart Bekhuis aangesteld als manager regio Noord/Oost bij Janssen de Jong Onderhoudplus
- 07-10-2024 11:43 Start kaartverkoop WOCODA 2025
- 07-10-2024 10:44 Marktlink verhuist naar kantoorgebouw CitySide in Amsterdam
- 07-10-2024 10:26 SNV verlengt huurovereenkomst in Haagsche Hof
- 07-10-2024 09:39 Renée van Hoof aan de slag bij Focus on Impact in Eindhoven
- 07-10-2024 09:23 Opname 20 procent hoger maar alleen de beste kantoren op de beste locaties zijn in trek
- 07-10-2024 09:04 Segro koopt logistiek warehouse van 75.000 m2 in Oosterhout
- 07-10-2024 06:00 Corporaties worstelen met duurzaamheidstaboes ‘Politieke zelfmoord als je erover begint’
- 04-10-2024 20:18 Adelaer breidt internationaal uit: Verdere groei in Duitsland
- 04-10-2024 14:48 Handtekening onder verdere ontwikkeling centrum Heerenveen
- 04-10-2024 14:33 GXO Logistics huurt 64.000 m2 van Heylen op XL Businesspark in Almelo
- 04-10-2024 14:23 Uniqlo huurt 92.000 m2 warehouse in Puttershoek van Heylen
- 04-10-2024 14:09 Dronten haalt realisatie 300 woningen vier jaar naar voren
- 04-10-2024 12:01 Meerdervoort koopt zorgvastgoed in Lelystad
- 04-10-2024 11:31 Thomas Ummels nieuw managing director en hoofd ontwikkeling en bouw voor Hines Nederland
- 04-10-2024 10:46 Plaats voor 2.500 woningen en 130.000 m2 kantoorruimte rond Den Haag Centraal
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.