De acht V’s die de toekomst van winkelgebieden bepalen
Begin februari zijn Vastgoedjournaal en USP Marketing Consultancy hun eerste gezamenlijke onderzoek gestart met als onderwerp 'succesfactoren bij het herontwikkelen van (leegstaand) retailvastgoed'. Dit artikel is tot stand gekomen op basis het van het gesprek dat managing consultant Wiebe de Ridder hiervoor met Tony Wijntuin van WYNE Strategy & Innovation heeft gevoerd over de toekomst van retail in de transformatie en ontwikkeling van winkelgebieden.
Tony Wijntuin is adviseur op het snijvlak van retail, vastgoed en gebiedsontwikkeling, met een focus op de ontwikkeling en transformatie van plekken met hoge bezoekersstromen. Hij heeft een scherpe visie op de oorzaken en gevolgen van veranderende binnensteden, winkelcentra en andere 'high traffic'-locaties zoals stations en universiteitscampussen, maar ook nieuwe gebiedsontwikkelingen. Volgens Tony Wijntuin hebben een aantal ontwikkelingen een grote impact op de toekomst van winkelgebieden:
- Versnelling: Door de mogelijkheden van nieuwe technologie verandert de samenleving in hoog tempo.
- Vergrijzing: We worden steeds ouder en het aantal ouderen in onze samenleving neemt verhoudingsgewijs steeds verder toe.
- Verduurzaming: We hechten steeds meer waarde aan de duurzaamheid van producten. Daarnaast hechten we ook steeds minder waarde aan bezit en meer aan beleving.
- Verdichting: De inrichting van de grotere steden wordt steeds compacter en de vraag naar (gemaks)voorzieningen neemt steeds verder toe.
- Vertraging: Gekoppeld aan de verdichting treedt er een verschuiving op tussen modaliteiten; uit de auto, met het OV, op de fiets of te voet.
- Verkleuring: Onze samenleving kent steeds meer diversiteit en dat beïnvloedt het speelveld van behoeften, eisen en wensen van consumenten.
- Vermaak: We verwachten op steeds meer plekken dat we vermaakt worden of onderdeel zijn van een belevenis. Plezier in plaats van spullen.
- Verbinding: We hechten steeds meer aan waardevolle ontmoetingen en plekken die deze ontmoetingen faciliteren.
“Partijen die gericht inspelen op de bovenstaande ‘retailbeïnvloedende V’s’ hebben de toekomst”, vertelt Wijntuin. ''Het gaatom de juiste mix. De tijd van eendimensionale retail en mono-functionele gebiedsontwikkeling is geweest.“
'Wie blijft zweven wordt overgeslagen'
Naast deze ontwikkelingen zijn er nog twee dimensies die een rol spelen in de positionering van winkelgebieden. “Namelijk ‘fun’ en ‘functioneel’ bezoekers- en koopgedrag”, legt Wijntuin uit. “Een van de twee dimensies domineert in het hoofd van de consument, afhankelijk van de plek waar hij of zij zich bevindt. Winkelgebieden die nog geen duidelijke keuze hebben gemaakt voor de dimensie waarop zij willen inspelen moeten hiermee aan de slag. Wie blijft zweven in het midden wordt overgeslagen!”
In de ontwikkeling van winkelgebieden gaat het steeds meer om de diversiteit van commerciële activiteiten. ''Alleen naar retail kijken is te kortzichtig”, aldus Wijntuin. ''Het gaat om een veel ruimere mix van activiteiten, diensten, horeca, winkels, cultuur, sociale en maatschappelijke functies en nieuwe combinaties hiertussen. Het ontwikkelen van de ultieme mix van activiteiten vraagt om het onderzoeken van mogelijkheden en kansen, vernieuwend denken, een goed doordacht voorzieningenconcept, maar ook om het strategisch managen van de condities waaronder eigenaren en huurders elkaar weten te vinden.''
Lokale behoefte
Bij de ontwikkeling van voorzieningen in een winkelgebied is het belangrijk om goed de lokale behoefte te bepalen en deze behoefte gericht te vertalen naar de levensfase waarin het gebied zich bevindt. Dit vraag om lifecycle-denken bij ontwikkelaars en het vermogen om niet alleen op korte termijn resultaten in te willen zetten. “Uiteindelijk gaat het steeds meer om duurzame waardecreatie en voorzieningengedreven placemaking samen met ondernemers, bezoekers en bewoners.''
Onderzoeksrapport
Maar wie dient hierin de leiding te nemen? Wie is er verantwoordelijk? En hoe ziet die toekomstige beleving er dan uit? Allemaal randvoorwaarden die terug zullen komen in het rapport naar aanleiding van het kwantitatief onderzoek dat Vastgoedjournaal en USP Marketing Consultancy hebben gedaan onder vastgoedprofessionals. Nieuwsgierig naar het rapport? Meld u hier aan en ontvang kosteloos het rapport.
Foto: Created by Pressfoto - Freepik.com.
Laatste nieuws
- 02-05-2024 10:42 ING Research: Huizenprijzen provincies buiten Randstad al voorbij piek in 2022
- 02-05-2024 10:23 Erik Roodenburg aan de slag bij Westvast
- 02-05-2024 10:16 Allan van der Ree nieuwe directeur klant & woning bij Stadgenoot
- 02-05-2024 09:35 Garbe verkoopt drietal retailcomplexen in Huizen
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod zijn ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
- 01-05-2024 08:43 Hans Hinfelaar en Barzien Khoshbakht starten vastgoedadvieskantoor Brikks
- 01-05-2024 08:02 HDN ziet hoogste aantal starters op hypotheekmarkt in vijf jaar
- 01-05-2024 07:32 JM Corporate Finance huurt kantoorruimte in Breda
- 01-05-2024 07:28 SolarToday koopt nieuwbouwontwikkeling in Roosendaal
- 30-04-2024 16:58 Springer Nature AI Lab IP huurt kantoorruimte in Groningen
- 30-04-2024 16:55 Bebo Vloeren bedrijfscomplex van 7.750 m2 in Etten-Leur
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.