Stationsgebied aanjager Nederlandse economie

Openbaar vervoer knooppunten, zoals stations, vormen steeds vaker een bestemming op zich. En ontwikkelen zich in sneltreinvaart tot aantrekkelijke verblijfsgebieden die een visitekaartje voor een stad vormen. Niet voor niets heeft de gemeente Den Haag recent een zestal beeldbepalende tramhaltes bij raadsbesluit bestempeld tot tophaltes: haltes die een eigen uitstraling en karakter dienen te krijgen en waarvoor extra geld wordt uitgetrokken.

Op die manier wil Den Haag niet alleen bijdragen aan de groei van het openbaar vervoer, maar ook een impuls geven aan economische ontwikkelingen, de leefbaarheid van de stad en van de directe omgeving van de stations. Eén van genoemde tophaltes is die bij treinstation Hollands Spoor. Hier wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de realisatie van twee tramhaltes met overkappingen met een lengte van maar liefst 75 meter, die door Movares Adviseurs en Ingenieurs in opdracht van de gemeente Den Haag werden ontworpen.

Transparant
Volgens projectleider Frank Hoogendoorn van Koers Groep, samen met Dura Vermeer Infra, verantwoordelijk voor de realisatie ervan, is het een bijzonder project. “Het zijn heel strakke, transparante overkappingen, die bestaan uit betonpoeren met daarop stalen kolommen, die de dakconstructie dragen van staal, meranti houten gebogen liggers en glas. Dat laatste is met name bijzonder, want het bestaat uit koud, in het werk gebogen, glas van zo’n 12 mm dikte, opgebouwd uit verschillende lagen met daartussen folie. Omdat er per overkapping van 75 meter lengte slechts 7 kolommen zijn, krijg je een heel ruimtelijk, transparant geheel.”

Complex
De overkappingen mogen er dan simpel uitzien; de uitvoering ervan was dat allesbehalve. Frank Hoogendoorn: “Het geheel heeft een strakke, eenvoudige uitstraling, maar was in de uitvoering behoorlijk complex, omdat de kolommen heel wat techniek en leidingenwerk herbergen. Bijzonder is ook dat een groot deel van de constructie is geprefabriceerd, iets wat voor een deel trouwens ook noodzakelijk was vanwege de beperkte werkruimte op het stationsplein. Het project leende zich er ook goed voor. Daarnaast is er weinig tijd voor de realisatie van het geheel, het station moet zo snel mogelijk weer open. In slechts zes weken hebben we het geheel neergezet!”

Meedenken
Koers Groep is bij het project Hollands Spoor verantwoordelijk voor het hele bouwkundige deel van het project, inclusief de elektrische installaties, de verlichting, de camera’s, etcetera. Frank Hoogendoorn: “Dura Vermeer Infra verzorgt het grondwerk, de riolering, de tramrails, bovenleidingen en de bestrating. Wij zijn door Dura Vermeer Infra bij de tender als partner voor deze opdracht betrokken, nadat een uitvoerder van Dura een door ons gebouwd restaurant in Zoetermeer heeft gezien waar sprake is van liggers van gelamineerd hout en veel glas. Twee materialen die in het ontwerp van Movares ook zijn verwerkt. Het is een uitdagend project, Koers Groep is goed in dergelijke projecten aangezien wij goed zijn in het realiseren van unieke projecten, waarin wij kunnen meedenken.”

Meer weten?
Bent u ook geïnteresseerd in de wijze waarop Koers Groep een bijdrage levert aan onder andere het vormgeven van mobiliteit? Neem dan contact op met Roland van der Hoek, commercieel manager bij Koers Groep. U kunt hem bereiken op: 088 0990220 of 06 51517087. Mailen kan ook: rolandvanderhoek@koers.com.



Reacties


Laatste nieuws