Stationsgebied aanjager Nederlandse economie
Openbaar vervoer knooppunten, zoals stations, vormen steeds vaker een bestemming op zich. En ontwikkelen zich in sneltreinvaart tot aantrekkelijke verblijfsgebieden die een visitekaartje voor een stad vormen. Niet voor niets heeft de gemeente Den Haag recent een zestal beeldbepalende tramhaltes bij raadsbesluit bestempeld tot tophaltes: haltes die een eigen uitstraling en karakter dienen te krijgen en waarvoor extra geld wordt uitgetrokken.
Op die manier wil Den Haag niet alleen bijdragen aan de groei van het openbaar vervoer, maar ook een impuls geven aan economische ontwikkelingen, de leefbaarheid van de stad en van de directe omgeving van de stations. Eén van genoemde tophaltes is die bij treinstation Hollands Spoor. Hier wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan de realisatie van twee tramhaltes met overkappingen met een lengte van maar liefst 75 meter, die door Movares Adviseurs en Ingenieurs in opdracht van de gemeente Den Haag werden ontworpen.
Transparant
Volgens projectleider Frank Hoogendoorn van Koers Groep, samen met Dura Vermeer Infra, verantwoordelijk voor de realisatie ervan, is het een bijzonder project. “Het zijn heel strakke, transparante overkappingen, die bestaan uit betonpoeren met daarop stalen kolommen, die de dakconstructie dragen van staal, meranti houten gebogen liggers en glas. Dat laatste is met name bijzonder, want het bestaat uit koud, in het werk gebogen, glas van zo’n 12 mm dikte, opgebouwd uit verschillende lagen met daartussen folie. Omdat er per overkapping van 75 meter lengte slechts 7 kolommen zijn, krijg je een heel ruimtelijk, transparant geheel.”
Complex
De overkappingen mogen er dan simpel uitzien; de uitvoering ervan was dat allesbehalve. Frank Hoogendoorn: “Het geheel heeft een strakke, eenvoudige uitstraling, maar was in de uitvoering behoorlijk complex, omdat de kolommen heel wat techniek en leidingenwerk herbergen. Bijzonder is ook dat een groot deel van de constructie is geprefabriceerd, iets wat voor een deel trouwens ook noodzakelijk was vanwege de beperkte werkruimte op het stationsplein. Het project leende zich er ook goed voor. Daarnaast is er weinig tijd voor de realisatie van het geheel, het station moet zo snel mogelijk weer open. In slechts zes weken hebben we het geheel neergezet!”
Meedenken
Koers Groep is bij het project Hollands Spoor verantwoordelijk voor het hele bouwkundige deel van het project, inclusief de elektrische installaties, de verlichting, de camera’s, etcetera. Frank Hoogendoorn: “Dura Vermeer Infra verzorgt het grondwerk, de riolering, de tramrails, bovenleidingen en de bestrating. Wij zijn door Dura Vermeer Infra bij de tender als partner voor deze opdracht betrokken, nadat een uitvoerder van Dura een door ons gebouwd restaurant in Zoetermeer heeft gezien waar sprake is van liggers van gelamineerd hout en veel glas. Twee materialen die in het ontwerp van Movares ook zijn verwerkt. Het is een uitdagend project, Koers Groep is goed in dergelijke projecten aangezien wij goed zijn in het realiseren van unieke projecten, waarin wij kunnen meedenken.”
Meer weten?
Bent u ook geïnteresseerd in de wijze waarop Koers Groep een bijdrage levert aan onder andere het vormgeven van mobiliteit? Neem dan contact op met Roland van der Hoek, commercieel manager bij Koers Groep. U kunt hem bereiken op: 088 0990220 of 06 51517087. Mailen kan ook: rolandvanderhoek@koers.com.
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.