Digitale transformatie: de sector is klaar voor de Next Step

De PROVADA ligt alweer achter ons, maar de digitale transformatie gaat gewoon door. En dit keer heb ik níet het gevoel dat de sector daar - in tegenstelling tot het eindigen van de PROVADA - ook maar even rouwig om is. De sector is klaar voor de Next Step, omdat het de sector naar betere resultaten gaat brengen, met minder mankracht.

PROVADA 2017. Ik kijk enthousiast en voldaan terug op deze vruchtbare editie. Een editie waar digitalisering en innovatie eindelijk de ruimte en waarde krijgen die ze verdienen. Een mooie ontwikkeling. Een jaar geleden riep ik nog dat de vastgoedmarkt digitalisering onderschat. Nu hebben digitalisering, robotisering en big data eindelijk hun plek op de agenda’s veroverd. PROVADA 2017 bevestigt dat deze rol in de toekomst niet weg is te denken uit onze sector. En nog voor de nodige transformatie gaat zorgen.

De Next Step
PROVADA had de afgelopen twee thema’s trouwens beter kunnen omdraaien. Wat mij betreft was het vorig jaar Connecting the Future met de lancering van Holland PropTech. En 2017 het jaar van The Next Step met de grote partijen die aandacht hadden voor innovatie en digitalisering. Realmark OSRE liet op zijn beurt met trots de sector kennismaken met de werkwijze van een hackathon. Een snelle manier om te innoveren, waar business en IT samen tot een tastbare software oplossing komen.

Rolverschuiving in de sector
De Next Step is de transformatie die het gevolg is van digitalisering. Dat betekent constructieve verandering in hoe onze sector is vormgegeven. Hoe organisaties binnen het vastgoed samenwerken en welke businessmodellen daaraan ten grondslag liggen. Een gevolg daarvan is dat traditionele beheerders en makelaars in de nabije toekomst een andere rol gaan krijgen, omdat dealmaking en de administratie worden geautomatiseerd. Intrigerende gesprekken op de PROVADA bevestigde dat des te meer.

Lage kosten, grote groei
Zo had ik op de eerste dag een inspirerend gesprek over die rolverschuiving met een innovatieve vastgoedbelegger. Deze ‘kleine’ nieuwkomer bouwt aan een woningportefeuille waar de top 5 beleggers in de sector jaloers op is. Dat doen ze met een team van slechts 15 man, in plaats van de 150 man die anderen met een vergelijkbare woningportefeuille in dienst hebben.

Waar ik dagelijks bezig ben met het automatiseren van het verhuur- en verkoopproces, lopen zij ver voor op de traditionele menigte in het koppelen van applicaties op technisch en financieel beheer. Hij maakt gebruik van de nieuwste technieken en doet het gehele beheerproces zelf. Maar ook het makelen en de verhuur doen ze geheel met software. Zo houden ze de kosten laag en blijft de groeiambitie groot.

Al pratend bij onze stand, besefte ik dat deze innovatieve beheerder als nieuwkomer in een bijzondere positie zit. Hij zit namelijk niet vast aan bestaande organisatiestructuren en heeft in wezen een blanco sheet om in te vullen.

De speedboat & de olietanker
Daarom was ik des te meer onder de indruk van het verhaal van een traditionele beheerder die de transformatie heeft ingezet. Hij bouwde de welbekende speedboat (naar het model van Menno Lanting) naast zijn olietanker. Gaaf vond ik het om te horen hoe deze traditionele beheerder samenwerkt met andere partijen en kennis en kunde deelt. Om de speedboat de toekomstige route van de olietanker te laten bepalen. Hoe? Door de juiste selectie van applicaties te kiezen om zowel het verhuur- en verkoopproces als de marketing te automatiseren. Met een geweldig team van mensen. De Next Step is om de trossen van de speedboat daadwerkelijk los te gooien!

Blanco sheets voor unieke innovaties
Beide gesprekken illustreren hoe je met een blanco sheet, al dan niet gekoppeld aan een bestaande organisatie tot unieke innovaties kunt komen. En dat was precies de doelstelling van de hackathon van Realmark OSRE: samen tot innovaties komen die een oplossing bieden voor dagelijkse vraagstukken.

Hackathon voor snelle innovatie
En wat was de hackathon een succes. Bovenop de stand van Realmark OSRE bouwden zes slimme koppen in drie dagen een prototype voor een woningmatch applicatie. Een zelflerende app die woningen aan woonvoorkeuren koppelt en zich aanpast aan het zoekgedrag van de consument. Uiteraard met de SCRUM methodiek als basis. Alle credits naar het team en de partners die dit mogelijk maakten.

De vastgoedsector gaat IT’ers nodig hebben om samen tot snelle en waardevolle innovaties te komen. Business en IT kunnen samen nieuwe mogelijkheden ontdekken om de digitale transformatie goed te doorstaan. IT kent de mogelijkheden, de business weet waar behoefte aan is.

De impact van software
Bijzonder waren ook de momenten op de PROVADA dat wij even de aandacht hadden van directieleden, die kort de tijd namen voor een demonstratie van onze software, het OSRE WoningDossier. Met zweethandjes wachten wij de stilte af die viel na het tonen van onze Verdeelassistent. Gelukkig vaak gevolgd door een positieve reactie. Alleen al door de efficiencyslag die de feature kan opleveren. Een feature als deze voor het verdelen van woningen binnen een project, lost een puzzel van 100 manuren in dertig seconden op. En dit is nog maar het begin van de transformatie roadmap. The Next Step: in het komend jaar kunnen gebruikers tot 95% van tijd en geld besparen op het nieuwbouw verhuur en weder verhuurproces.

Transformeren
Of we het nou leuk vinden of niet: door de digitale transformatie gaat in de komende jaren het huidige werk in de sector met veel minder mensen naar een beter resultaat brengen. De rol van beheerders en makelaars zal daarin zodanig transformeren dat ze niet meer kennen zoals we ze vandaag de dag doen. Wij kijken er als organisatie naar uit om met alle stakeholders in de markt deze transformatie samen tot een succes te brengen. En dat we samen met deze nieuwe generatie de sector eindelijk van het conservatieve imago afhelpen!

Een column van Jurjen Thomas, oprichter van OSRE. 

Reacties
Dossier Realmark-OSRE Group

Vastgoedsector: luister naar de consument

Een van de belangrijkste ontwikkelingen in het verkoop- & verhuurproces is de digitalisering. In een wereld die digitaal al lange tijd in beweging is, blijft de vastgoedsector nog altijd vasthouden aan een traditionele visie op het verkoop & verhuurproces. Maar is het niet de klant die koning is? Een bijdrage van Stefan de Kock van OSRE.