VJ Commentaar: Vastgoedsector moet niet wegkijken bij leegstand in autobranche
Als het over auto’s gaat in Nederland, dan gaat het vaak over de dalende verkoopcijfers of de groeiende files. En dat terwijl aan de oppervlakte een reusachtig probleem sluimert die de vastgoedsector stevig zal raken.
Iedereen die met regelmaat langs de snelwegen rijdt, kent de glaspaleizen wel waar autodealers hun glimmende waar uitstallen. De een nog fraaier dan de ander en zelfs de bread-and-butter merken zoals Volkswagen, Opel, Toyota, Renault, Citroën en Peugeot weten op die manier hun modellen een luxe glans mee te geven die vroeger was voorbehouden aan Rolls Royce, Mercedes en BMW.
Maar die glans wordt met het jaar doffer. De grote showrooms worden voor de automerken steeds meer een blok aan het been. Er komen namelijk steeds minder mensen de showrooms binnen om zich te oriënteren. Die oriëntatie gebeurt voornamelijk online, geholpen door modelconfigurators van de automerken waarbij geïnteresseerden hun nieuwe droomauto naar believen kunnen samenstellen. Met een druk op de knop kan de fabriek al op de lopende band het verlangde model met de gewenste opties in elkaar zetten. Alleen de ondertekening van het koopcontract gebeurt nog steeds bij de dealer waar de klant vervolgens met zijn nieuwe bolide kan wegrijden.
Zichtbare leegstand
Niet voor niets kondigde Peugeot net voor het einde van het jaar dat zij het aantal showrooms in Nederland met een derde wil terugbrengen. Het merk beheert nu 150 vestigingen die door 45 contractpartners wordt gerund. Dat moet terug naar 100 waarbij het merk gaat werken met grotere verkooppunten waar klanten ook voor reparaties en tweedehandsmodellen terecht kunnen. Dat betekent dat 50 showrooms overbodig gaan worden. Op de zichtbare plekken betekent dat eveneens zichtbare leegstand. Dat is vervelend voor de eigenaren van dergelijke showrooms waarbij veel particuliere vastgoedbeleggers bij betrokken zijn. Die zien zich geconfronteerd met een toekomstige huuropbrengsten van nul euro en waarbij de alternatieve aanwendingsmogelijkheden niet voor het oprapen liggen.
Het duurt niet lang of klanten hoeven ook niet meer de showroom in voor het ondertekenen van het koopcontract. Dat heeft een hoge functionaris van BMW kort geleden aangekondigd. U kunt het zich al voorstellen: de nieuwe BMW wordt online samengesteld en gekocht waarbij de auto te zijner tijd gewoon aan huis wordt afgeleverd en de inruiler (die online is getaxeerd) wordt meegenomen.
Nieuwe toekomst
Geschat wordt dat door deze ontwikkelingen de helft van de huidige 2200 autodealers de deuren zal moeten sluiten. Een deel daarvan krijgt een nieuwe toekomst als outlets voor de inruilers. Automerken gaan met hun tijd mee en laten hun nieuwe modellen juist zien op plekken waar de loop het hoogst is, zoals in de ‘gewone’ winkelstraten. Tesla en Mini weten handig gebruik te maken van pop-up stores om de aandacht op zich te vestigen in de hoop dat men op de smartphone verder gaat zoeken en het aankoopmoment dichterbij te brengen.
Hoe dan ook: de autosector verandert in een hoog tempo. Wat moeten we doen met al die lege showrooms en welke nieuwe retailkanalen om de auto’s aan de man/vrouw te brengen zijn voorhanden? Daarover organiseert Vastgoedjournaal samen met Automotive Management op 14 februari een interessant congres hierover met zowel partijen uit de vastgoedsector als uit de Automotive-sector. Ook de Amerikaanse belegger WP Carey die in 2015 verschillende showrooms van Stern in belegging nam, geeft er acte de présence. U kunt HIER meer over lezen en u als deelnemer voor opgeven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur Vastgoedjournaal
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:43 ECB verlaagt rente naar 2,5 procent
- 06-03-2025 14:19 Jip Meijer consultant zorgvastgoed bij Capital Value
- 06-03-2025 14:08 Ontheffing van provincie voor huisvesting 200 tijdelijke werknemers
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.