VJ Commentaar: Vastgoedsector moet niet wegkijken bij leegstand in autobranche
Als het over auto’s gaat in Nederland, dan gaat het vaak over de dalende verkoopcijfers of de groeiende files. En dat terwijl aan de oppervlakte een reusachtig probleem sluimert die de vastgoedsector stevig zal raken.
Iedereen die met regelmaat langs de snelwegen rijdt, kent de glaspaleizen wel waar autodealers hun glimmende waar uitstallen. De een nog fraaier dan de ander en zelfs de bread-and-butter merken zoals Volkswagen, Opel, Toyota, Renault, Citroën en Peugeot weten op die manier hun modellen een luxe glans mee te geven die vroeger was voorbehouden aan Rolls Royce, Mercedes en BMW.
Maar die glans wordt met het jaar doffer. De grote showrooms worden voor de automerken steeds meer een blok aan het been. Er komen namelijk steeds minder mensen de showrooms binnen om zich te oriënteren. Die oriëntatie gebeurt voornamelijk online, geholpen door modelconfigurators van de automerken waarbij geïnteresseerden hun nieuwe droomauto naar believen kunnen samenstellen. Met een druk op de knop kan de fabriek al op de lopende band het verlangde model met de gewenste opties in elkaar zetten. Alleen de ondertekening van het koopcontract gebeurt nog steeds bij de dealer waar de klant vervolgens met zijn nieuwe bolide kan wegrijden.
Zichtbare leegstand
Niet voor niets kondigde Peugeot net voor het einde van het jaar dat zij het aantal showrooms in Nederland met een derde wil terugbrengen. Het merk beheert nu 150 vestigingen die door 45 contractpartners wordt gerund. Dat moet terug naar 100 waarbij het merk gaat werken met grotere verkooppunten waar klanten ook voor reparaties en tweedehandsmodellen terecht kunnen. Dat betekent dat 50 showrooms overbodig gaan worden. Op de zichtbare plekken betekent dat eveneens zichtbare leegstand. Dat is vervelend voor de eigenaren van dergelijke showrooms waarbij veel particuliere vastgoedbeleggers bij betrokken zijn. Die zien zich geconfronteerd met een toekomstige huuropbrengsten van nul euro en waarbij de alternatieve aanwendingsmogelijkheden niet voor het oprapen liggen.
Het duurt niet lang of klanten hoeven ook niet meer de showroom in voor het ondertekenen van het koopcontract. Dat heeft een hoge functionaris van BMW kort geleden aangekondigd. U kunt het zich al voorstellen: de nieuwe BMW wordt online samengesteld en gekocht waarbij de auto te zijner tijd gewoon aan huis wordt afgeleverd en de inruiler (die online is getaxeerd) wordt meegenomen.
Nieuwe toekomst
Geschat wordt dat door deze ontwikkelingen de helft van de huidige 2200 autodealers de deuren zal moeten sluiten. Een deel daarvan krijgt een nieuwe toekomst als outlets voor de inruilers. Automerken gaan met hun tijd mee en laten hun nieuwe modellen juist zien op plekken waar de loop het hoogst is, zoals in de ‘gewone’ winkelstraten. Tesla en Mini weten handig gebruik te maken van pop-up stores om de aandacht op zich te vestigen in de hoop dat men op de smartphone verder gaat zoeken en het aankoopmoment dichterbij te brengen.
Hoe dan ook: de autosector verandert in een hoog tempo. Wat moeten we doen met al die lege showrooms en welke nieuwe retailkanalen om de auto’s aan de man/vrouw te brengen zijn voorhanden? Daarover organiseert Vastgoedjournaal samen met Automotive Management op 14 februari een interessant congres hierover met zowel partijen uit de vastgoedsector als uit de Automotive-sector. Ook de Amerikaanse belegger WP Carey die in 2015 verschillende showrooms van Stern in belegging nam, geeft er acte de présence. U kunt HIER meer over lezen en u als deelnemer voor opgeven.
Rogier Hentenaar
Hoofdredacteur Vastgoedjournaal
Laatste nieuws
- 02-05-2024 08:50 Nieuwe huurder voor ruim 700 m2 bedrijfs- en kantoorruimte in Rotterdam
- 02-05-2024 08:40 Robin Swane wordt head of ESG bij Colliers
- 02-05-2024 07:00 Verra Makelaars: ‘Helft van ons koopaanbod zijn ex-huurwoningen’
- 01-05-2024 16:40 Stichting deltaWonen koopt kantoorgebouw in Zwolle
- 01-05-2024 14:43 Adviesbureau huurt ruim 1.100 m2 in voormalige Noordergasfabriek in Amsterdam
- 01-05-2024 13:41 Hielkema weegt amendementen: ‘Per saldo is Wet betaalbare huur er slechter op geworden’
- 01-05-2024 13:02 Iroko Zen koopt winkels in Venlo van Urban Interest
- 01-05-2024 13:00 Voormalige kerk in Veenendaal getransformeerd en verhuurd
- 01-05-2024 10:40 Hoofdkantoor kledingmerk Atelier Munro naar OKU Office in Amsterdam-West
- 01-05-2024 09:41 CBRE: 'Faillissementen hebben beperkte invloed op winkelleegstand'
- 01-05-2024 09:41 Dunavast koopt hoofdkantoor Centric in Gouda voor 24 miljoen euro
- 01-05-2024 09:25 Communicatieadviesbureau huurt 650 m2 in Arnhem
- 01-05-2024 09:11 MN investeert 90 miljoen euro in Vesteda
- 01-05-2024 09:01 Madeline Buijs: 'Er worden nu te veel te grote woningen gebouwd'
- 01-05-2024 09:00 Themamaand mei: Projectontwikkeling
- 01-05-2024 08:56 Nikki van Horck nieuwe directeur Eefje Voogd Makelaardij
- 01-05-2024 08:43 Hans Hinfelaar en Barzien Khoshbakht starten vastgoedadvieskantoor Brikks
- 01-05-2024 08:02 HDN ziet hoogste aantal starters op hypotheekmarkt in vijf jaar
- 01-05-2024 07:32 JM Corporate Finance huurt kantoorruimte in Breda
- 01-05-2024 07:28 SolarToday koopt nieuwbouwontwikkeling in Roosendaal
- 30-04-2024 16:58 Springer Nature AI Lab IP huurt kantoorruimte in Groningen
- 30-04-2024 16:55 Bebo Vloeren bedrijfscomplex van 7.750 m2 in Etten-Leur
- 30-04-2024 16:25 ‘In de wereld van vastgoed is een goede assistant je beste asset’
- 30-04-2024 15:06 Timpaan en Bot Bouw tekenen bouwteamovereenkomst voor 83 woningen Le Jardin in Hoofddorp
- 30-04-2024 14:39 Europese Commissie verkoopt voor 1 miljard euro aan kantoorgebouwen in Brussel
- 30-04-2024 12:03 Aegon kiest met WTC Schiphol voor verbinding op de werkvloer om personeel naar kantoor te krijgen
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.