MN: Prestatieafspraken maken betaalbaar huren mogelijk
Waar blijven de betaalbare huurwoningen vanaf € 630 tot € 900 per maand? De vraag is er, maar het aanbod blijft sterk achter. Veel huurders dreigen daardoor tussen wal en schip te vallen. Gemeenten en institutionele beleggers willen dat probleem graag tackelen.
Pensioenbeheerder en institutioneel belegger MN komt in dit artikel daarom met een constructief voorstel: gemeenten, woningcorporaties en institutionele beleggers zouden het gesprek moeten aangaan om prestatieafspraken te maken over woningen in het gereguleerde segment.
Het probleem wordt breed erkend. In veel gemeenten zijn er te weinig betaalbare huurwoningen. Vastgoedadviseur Capital Value becijferde in het rapport De Woningbeleggingsmarkt 2016 een stijging van het aantal huishoudens dat geen woning kan kopen noch een betaalbare huurwoning kan vinden, van 318 duizend nu naar 326 duizend in 2018. ‘Verontrustend’, noemt Capital Value dat; een mening die inmiddels breed wordt gedeeld.
Aan het beschikbare kapitaal ligt het niet. Institutionele beleggers zijn meer dan bereid te investeren in betaalbare huurwoningen. Het probleem is dat gemeenten weinig grond aanbieden en bouwbedrijven en projectontwikkelaars weinig animo hebben om betaalbare huurwoningen te ontwikkelen.
Langetermijnafspraken
Om deze impasse te doorbreken komt MN met een voorstel: maak als gemeenten, institutionele beleggers en woningcorporaties prestatieafspraken over woningen in het gereguleerde segment. Wynand Verhoef, Acquisiteur Onroerend Goed Nederland bij MN, schetst wat MN daarbij voor ogen heeft: ‘Op strategisch niveau zouden we samen de woningvoorraad in de betrokken gemeente moeten evalueren.
Daarbij dienen we vast te stellen hoeveel woningen de gemeente wenselijk acht. Om welke prijsklassen en huurniveaus gaat het? Vervolgens kunnen we afspreken dat de te bouwen woningen voor een bepaalde periode, zeg 10 of 15 jaar, in het gereguleerde of vrij sector huursegment blijven vallen. Het gewenste duurzaamheidsniveau leggen we vast. Op deze manier kunnen we de bijl zetten in de steeds maar groeiende wachtlijsten.’
Paulus Jansen, Wethouder wonen, ruimtelijke ordening, sport, dierenwelzijn en vastgoed in de gemeente Utrecht, onderkent het probleem en ziet kansen in het voorstel van MN. ‘Dat MN afspraken wil maken om langjarig in de stad te investeren, is zeker interessant. Zeker als je dat combineert met de bereidheid van MN om afspraken te maken over de huurniveaus. Op locatieniveau maken we altijd al afspraken over onder andere de stedenbouwkundige uitgangspunten, de mix van functies, en als het gaat om woningbouw de mix tussen dure huur, gereguleerde huur en sociale huur. Daarbij geldt: hoe groter het gebied, hoe uitgebreider de afspraken.’
Prestatieafspraken met MN zouden prima in dat beleid vallen, meent Jansen. ‘Waarbij wat ons betreft de termijn waarin de woningen vastliggen in het gereguleerde segment zelfs nog wel wat langer mag. 20 of 30 jaar is voor ons beter dan 10 of 15 jaar. Hoe korter de scoop, hoe eerder de afspraken ook weer komen te vervallen. Tegelijk snap ik ook wel dat 10 tot 15 jaar voor een institutionele belegger best lang is. En dat een deel van het verdienmodel is dat je ook weer afscheid neemt van een bepaald complex. De denkrichting vind ik zeker positief. De laatste jaren heb ik te vaak gezien dat na afspraken over de aanvangshuur al snel sprake was van forse huurverhogingen.’
Goede mix
Dat MN zou willen beginnen met een evaluatie van de woningvoorraad, sluit mooi aan bij een gemeente als Utrecht. ‘We maken analyses van de behoefte aan woningen in de sociale huur, het middensegment en koopwoningen’, vertelt Jansen. ‘Daarmee hebben we de vraagzijde wat betreft de financieringscategorieën al in beeld gebracht. We weten grofweg wat we nodig hebben aan starterswoningen, aan studentenwoningen, aan doorstromers met kinderen et cetera. Het doel van het college is om alle groepen naar rato te bedienen. Het mag wat ons betreft niet zo zijn dat de ene categorie bewoners ruim keus heeft en de andere niet. We zoeken dus een goede mix in het aanbod. En dan zien we dat voor ons het aanbod in het gereguleerde segment en daarboven – zeg maar tussen de 600 en 900 euro – voor ons heel interessant is, omdat het merendeel van de Nederlandse huishoudens hierop is aangewezen. Veel mensen uit deze groep kunnen niet huren bij woningcorporaties, omdat ze te veel verdienen.’
Goede gesprekken
Natuurlijk voeren institutionele vastgoedbeleggers al sinds jaar en dag goede gesprekken met gemeentebestuurders door het hele land. Het tekort aan huurwoningen is daarbij regelmatig onderwerp van gesprek. Verhoef: ‘De meeste gesprekken voeren we in de Randstad en in middelgrote gemeenten buiten de Randstad. We proberen de problematiek in samenwerking met bijvoorbeeld de Vereniging van Institutionele Beleggers in Nederlands Vastgoed IVBN, concreter te maken door met voorbeelden te komen hoe de samenwerking tussen gemeenten en institutionele beleggers eruit kan zien. Meestal hebben we het over de vrije sector. Maar van daaruit is het een logische stap om de focus ook bewust op gereguleerde woningen te leggen.’
Eigenlijk is dit het terrein van woningcorporaties, maar daar ligt een probleem. De Woningwet schrijft voor dat woningcorporaties ‘passend’ moeten toewijzen: mensen met de laagste inkomensgroepen krijgen de woningen toegewezen met een voor hen betaalbare huur tot maximaal € 630,- per maand. Op zich geen gekke gedachte, maar waarschijnlijk zal het consequenties hebben voor de hoeveelheid woningen die woningcorporaties kunnen leveren. Het aanbod zal daardoor nog minder aansluiten op de vraag. ‘MN kan voor dit probleem een welkome aanvulling zijn’, meent Verhoef. Juist de combinatie sociale huur, vrije sector huur en koop is goed voor de diversiteit en veiligheid van de wijken.’
Win-win
Prestatieafspraken leveren een duidelijke win-winsituatie voor alle partijen op, vindt zowel Jansen als Verhoef. Gemeenten zorgen ervoor dat de voorraad betaalbare huurwoningen op peil blijft, of liefst wordt uitgebreid. Daardoor komt de doorstroming weer op gang en worden gemengde wijken met huur- en koopwoningen – gewenst door de verschillende overheden en door woningcorporaties - gestimuleerd. Woningcorporaties zien dat hun cliënten die willen doorstromen, makkelijker geholpen kunnen worden. Bovendien hebben de gemeenten hierdoor een extra gesprekspartner die verantwoordelijk is voor een deel van de woningvoorraad in de gemeente.
Voor institutionele beleggers als MN zijn de voordelen ook evident. ‘Prestatieafspraken bevorderen dat kapitaal van onze deelnemers langdurig kan worden geïnvesteerd in Nederlandse woningen’ legt Verhoef uit. ‘Die leveren een stabiel rendement op en vormen een goede alternatieve asset class naast aandelen en obligaties. Ze dragen daarmee bij aan de diversificatie van onze beleggingsportefeuille.’
Voordelen
De voordelen zijn dus duidelijk aanwijsbaar. Het roept de vraag op waarom zulke afspraken al niet veel eerder zijn gemaakt. Volgens Jansen is de drempel wat hoger omdat, anders dan bij woningbouwcorporaties, er geen wettelijke basis ligt voor prestatieafspraken. ‘Afspraken worden in vrijheid gemaakt, er is geen dwingende reden. Zelf kijk ik kritisch naar de tijd die ik erin steek en het rendement uit de afspraak. En natuurlijk naar de betrouwbaarheid van de gesprekspartner. Dat zit in dit geval allemaal wel goed. Dus laat MN maar komen.’
Het artikel is een bijdrage van MN. Foto betreft één van de vele woningbeleggingsprojecten van MN. Deze betreft het project in Amsterdam-Noord, tegenover de ADAM-toren.
Laatste nieuws
- 27-11-2024 09:18 Getyourkikx wint met Sustain Real Estate Consultancy tender voor 28 woningen in Rotterdam
- 27-11-2024 09:15 Opkoopbescherming Utrecht roeit buy-to-let uit
- 27-11-2024 08:51 BM van Houwelingen en HW Wonen teken voor vijftig seniorenwoningen
- 27-11-2024 08:46 Bestuurswissel bij vastgoednetwerk VGME
- 27-11-2024 07:00 In 2040 110.000 extra woonzorgplekken voor ouderen nodig
- 27-11-2024 06:00 Hét heikele punt van de komende Woontop: In welk prijssegment bouwen is het slimst?
- 26-11-2024 16:21 Kik huurt winkelruimte in Middenwaard Heerhugowaard
- 26-11-2024 15:35 Sagax koopt ruim 3.000 m2 bedrijfsgebouw in Duiven
- 26-11-2024 13:29 Onderzoek: Woningen dicht bij kernreactoren gemiddeld 20 procent minder waard
- 26-11-2024 13:09 YoungCapital verlengt huurovereenkomst voor 7.300 m2 kantoorruimte
- 26-11-2024 11:57 Head of Dutch transaction management en head of Dutch real estate development verlaten Bouwinvest
- 26-11-2024 11:34 Wibra neemt intrek in voormalige Big Bazar in Rotterdam
- 26-11-2024 11:07 NVM: Andere invulling winkelvastgoed door faillissementen
- 26-11-2024 11:00 Duurzame woningverbetering doet vraag naar renovatiefinanciering groeien
- 26-11-2024 10:27 Logistieke dienstverlener huurt bijna 1.000 m2 in Rotterdam
- 26-11-2024 10:20 Urban Industrial koopt bedrijfscomplex in Nieuwegein
- 26-11-2024 10:00 Registreer u nu voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 26-11-2024 09:35 ASML krijgt distributiecentrum van 68.000 m2 in Oirschot
- 26-11-2024 09:26 Wonen Wateringen en Wonen Midden-Delfland door als WoonWest
- 26-11-2024 09:00 Het kan wél: Financieren in combinatie met een derde partij
- 26-11-2024 09:00 Achmea Real Estate investeert 100 miljoen in kleinschalige woonzorglocaties
- 26-11-2024 08:52 Belegger koopt bedrijfscomplex van circa 2.000 m2 in Elst
- 26-11-2024 08:33 Digitalisering van vastgoedbeheer: de gemeente Amsterdam zet de standaard
- 26-11-2024 08:33 ID-ware huurt kantoorgebouw op Forepark in Den Haag
- 25-11-2024 17:08 B&W Putten positief over flexwoningen in gemeente
- 25-11-2024 16:48 Huurprijzen winkels stijgen op meeste toplocaties, PC Hooft blijft stabiel
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.