Onderscheidend duurzaam ontwikkelen
Duurzame gebiedsontwikkeling is helemaal in. Ontwikkelaars buitelen over elkaar heen met duurzame beloften en visies. Onderscheidend zijn is er niet meer bij omdat iedereen hetzelfde doet. Het belang van CO2 reductie en energiebeperking is evident. Er is bijna niemand die daar nog aan twijfelt. Om het echter bij de mensen te brengen, moet je het op je brood kunnen smeren. En dan is het voor ons communicatiemensen vaak een enorme uitdaging om daarvoor te zorgen. Wij kunnen nu eenmaal niet alles smeerbaar maken.
Wil je een gebied duurzaam ontwikkelen, dan moet je bijna over de top gaan om er in je branding van te profiteren. Neem bijvoorbeeld de Stad van de Zon in Heerhugowaard. Wie verzint het nu om in een hele wijk alle daken van zonnecollectoren te voorzien? Je levert dan geen half werk en sterker, je maakt het ineens tot een bijzonder product of merk waar mensen bij willen horen. En daar wil je naartoe. Doe je dat niet en heb je het slechts over subsidiemaatregelen of terugverdientijden, dan gaan mensen rekenen. En waar mensen gaan rekenen, wordt de beleving langzaam weggecijferd.
En waarom lukt dat in Heerhugowaard of op al die andere locaties wel? Dat heeft aan de ene kant te maken met de rechte rug van een wethouder om er ook echt voor te gaan. Aan de andere kant heb je als bestuurder één of meerdere marktpartijen nodig die snappen dat de tijd aangebroken is dat je in gebiedsontwikkelingen echt met bewijs moet komen om de belofte van een duurzame gebiedsontwikkeling waar te maken. Bedrijven beloven in hun missie en positionering vaak datgene wat hen onderscheidt van de concurrentie. Belofte maakt schuld en is alleen wat waard wanneer er ook echt bewijs wordt geleverd. Boter bij de vis. Heb je die bewijzen, vertel het. Dit is nu typisch zo'n onderwerp waar bescheidenheid niet op zijn plaats is.
Communicatiedeskundigen kunnen een actieve bijdrage leveren aan het rond krijgen van businesscases rond duurzame gebiedsontwikkeling. We hebben gemerkt dat zowel in de initiatiefase van een project - waarbij vooral draagvlak geworven dient te worden - als ook bij het in de markt zetten van duurzame woningen en andere gebouwen, stevige communicatievraagstukken spelen die bepalend kunnen zijn voor de haalbaarheid van een project.
In draagvlaktrajecten thematiseer ik vaak een project of initiatief. Energie is zo'n thema. Door dit te doen kun je vanuit verschillende invalshoeken een bredere coalitie voor het project of initiatief creëren. Die coalitie brengt een project dichterbij, zorgt voor ambassadeurs en met die ambassadeurs voor een goede start van verkoop of verhuur.
Bij dit alles moet het u menens zijn, anders werkt het niet. Wilt u werkelijk duurzaam ontwikkelen en bent u bereid om ‘over de top' te gaan, dan bent u nu nog in het voordeel. Het zal niet lang duren of duurzaam ontwikkelen is een voorwaarde waar niemand onderuit kan. Wees gerust; ook dan zijn er nog voldoende mogelijkheden om onderscheidend te zijn. Misschien gewoon weer met zoals het altijd was: de locatie.
Luc Dietz
Direct reageren, dat kan! ldietz@dietzcommunicatie.nl
Laatste nieuws
- 09-09-2024 07:00 Vier nieuwe collega's voor Briq real estate
- 06-09-2024 16:27 Wijzigingsplannen voor woningbouw bij vliegbasis Soesterberg onherroepelijk
- 06-09-2024 16:03 BPI Vastgoed koopt herontwikkelingslocatie in Oud-Beijerland
- 06-09-2024 14:45 Bestemmingplannen voor 116 woningen in Oisterwijk onherroepelijk
- 06-09-2024 14:32 HVG Real Estate realiseert twintig koopwoningen in Limburgse Treebeek
- 06-09-2024 14:04 Drie huurders voor Kronenberg Groep op Gelderlandplein
- 06-09-2024 13:31 Groen licht voor 157 woningen bij voormalig hoofdkantoor KLM in Den Haag
- 06-09-2024 12:04 Amstelveen zoekt ontwikkelaar voor 160 woningen
- 06-09-2024 12:04 Mark Bollen en Robert Weijers worden professional partner bij Ryse
- 06-09-2024 11:49 Oakberry huurt winkelruimte in Haarlem
- 06-09-2024 11:49 Medemblik zoekt koper voor kavels om 22 woningen te realiseren
- 06-09-2024 11:44 Henselmans Bouw & Ontwikkeling en Bolten Bouwbedrijf tekenen voor appartementencomplex in Heemskerk
- 06-09-2024 10:35 Maassluis koopt gezondheidsgebouw om plaats te maken voor woonvorm voor zorgbehoevenden
- 06-09-2024 10:25 Maurits Verhoeff benoemd tot directeur van Van Herk Bedrijfsmakelaars
- 06-09-2024 10:08 BPD neemt Bemog Projektontwikkeling over en ziet portefeuille met 6.000 woningen groeien
- 06-09-2024 09:52 Voormalige Leen Bakker verkocht om plaats te maken voor opslagfaciliteit
- 06-09-2024 09:39 Purdey Mode huurt 280 m2 aan de Meent in Rotterdam
- 06-09-2024 09:18 ‘Meerdere partijen tonen interesse in Bristol’
- 06-09-2024 08:58 BDO Belgium bouwt expertise in vastgoed verder uit met nieuwe afdeling 'Real Estate Valuation'
- 06-09-2024 07:30 Schepers Vastgoed transformeert oude Sphinxfabriek in Maastricht naar negentig appartementen
- 05-09-2024 16:58 Annexum gestart met uitponden
- 05-09-2024 16:29 act Fort Advocaten verder als act legal
- 05-09-2024 15:36 Denise Notenboom schuift door, Peter de Bruin nieuwe directeur Rabo Real Estate Finance
- 05-09-2024 15:23 Scapino huurt 685 m2 op Sint Jorisplein in Amersfoort
- 05-09-2024 15:11 N&W Capital koopt 41 appartementen in Dronten
- 05-09-2024 14:47 Softwarebedrijf huurt ruim 800 m2 kantoorruimte op Zuidas
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.