Onderscheidend duurzaam ontwikkelen
Duurzame gebiedsontwikkeling is helemaal in. Ontwikkelaars buitelen over elkaar heen met duurzame beloften en visies. Onderscheidend zijn is er niet meer bij omdat iedereen hetzelfde doet. Het belang van CO2 reductie en energiebeperking is evident. Er is bijna niemand die daar nog aan twijfelt. Om het echter bij de mensen te brengen, moet je het op je brood kunnen smeren. En dan is het voor ons communicatiemensen vaak een enorme uitdaging om daarvoor te zorgen. Wij kunnen nu eenmaal niet alles smeerbaar maken.
Wil je een gebied duurzaam ontwikkelen, dan moet je bijna over de top gaan om er in je branding van te profiteren. Neem bijvoorbeeld de Stad van de Zon in Heerhugowaard. Wie verzint het nu om in een hele wijk alle daken van zonnecollectoren te voorzien? Je levert dan geen half werk en sterker, je maakt het ineens tot een bijzonder product of merk waar mensen bij willen horen. En daar wil je naartoe. Doe je dat niet en heb je het slechts over subsidiemaatregelen of terugverdientijden, dan gaan mensen rekenen. En waar mensen gaan rekenen, wordt de beleving langzaam weggecijferd.
En waarom lukt dat in Heerhugowaard of op al die andere locaties wel? Dat heeft aan de ene kant te maken met de rechte rug van een wethouder om er ook echt voor te gaan. Aan de andere kant heb je als bestuurder één of meerdere marktpartijen nodig die snappen dat de tijd aangebroken is dat je in gebiedsontwikkelingen echt met bewijs moet komen om de belofte van een duurzame gebiedsontwikkeling waar te maken. Bedrijven beloven in hun missie en positionering vaak datgene wat hen onderscheidt van de concurrentie. Belofte maakt schuld en is alleen wat waard wanneer er ook echt bewijs wordt geleverd. Boter bij de vis. Heb je die bewijzen, vertel het. Dit is nu typisch zo'n onderwerp waar bescheidenheid niet op zijn plaats is.
Communicatiedeskundigen kunnen een actieve bijdrage leveren aan het rond krijgen van businesscases rond duurzame gebiedsontwikkeling. We hebben gemerkt dat zowel in de initiatiefase van een project - waarbij vooral draagvlak geworven dient te worden - als ook bij het in de markt zetten van duurzame woningen en andere gebouwen, stevige communicatievraagstukken spelen die bepalend kunnen zijn voor de haalbaarheid van een project.
In draagvlaktrajecten thematiseer ik vaak een project of initiatief. Energie is zo'n thema. Door dit te doen kun je vanuit verschillende invalshoeken een bredere coalitie voor het project of initiatief creëren. Die coalitie brengt een project dichterbij, zorgt voor ambassadeurs en met die ambassadeurs voor een goede start van verkoop of verhuur.
Bij dit alles moet het u menens zijn, anders werkt het niet. Wilt u werkelijk duurzaam ontwikkelen en bent u bereid om ‘over de top' te gaan, dan bent u nu nog in het voordeel. Het zal niet lang duren of duurzaam ontwikkelen is een voorwaarde waar niemand onderuit kan. Wees gerust; ook dan zijn er nog voldoende mogelijkheden om onderscheidend te zijn. Misschien gewoon weer met zoals het altijd was: de locatie.
Luc Dietz
Direct reageren, dat kan! ldietz@dietzcommunicatie.nl
Laatste nieuws
- 26-04-2024 13:43 'Bouw één op de drie nieuwbouwwoningen loopt vertraging op door bezwaren'
- 26-04-2024 10:09 WDP bouwt warehouse van 9.125 m2 voor Kintetsu in Schiphol-Oost
- 26-04-2024 09:15 Foot Locker huurt in Creative Valley in Utrecht
- 26-04-2024 08:58 Reacties op huurwet: Neprom, IVBN en Aedes blij met duidelijkheid, Vastgoed Belang noemt het een schande
- 26-04-2024 06:00 Radio VJ: 'Helaas, geen rendement dus aanbod middeldure huurwoningen zal verschrompelen'
- 26-04-2024 05:59 4 juni congres: Juridische en financiële impact van de Wet Betaalbare Huur
- 25-04-2024 19:50 Tweede Kamer stemt in met Wet betaalbare huur
- 25-04-2024 17:23 Deze amendementen voor de Wet betaalbare huur zijn aangenomen
- 25-04-2024 14:59 ‘Een nieuwe generatie neemt het stokje over in de vastgoedtop’
- 25-04-2024 14:30 Deze projecten krijgen een bijdrage uit de laatste ronde Woningbouwimpuls
- 25-04-2024 14:20 BPD en 'thuis kopen voormalig Rabobankkantoor Eindhoven
- 25-04-2024 14:10 Onderzoekers: 'Jubelton werkte overbieden in de hand'
- 25-04-2024 14:00 KKR neemt moederbedrijf Hans Anders over van 3i
- 25-04-2024 11:15 Topvacature: Zelfstandige (kandidaat) makelaars voor uitbreiding naar landelijke dekking
- 25-04-2024 10:54 Blauwhoed en Koers tekenen voor 158 sociale en middeldure huurwoningen
- 25-04-2024 10:52 KPMG-rapport: Politieke inmenging en rentestijgingen grootste belemmeringen voor vastgoedbedrijven
- 25-04-2024 10:18 Radio VJ: 'We hebben de financieringsmarkt verslagen, waarom denkt iedereen dan dat de bank dicht is?'
- 25-04-2024 09:35 Meerderheid Kamer wil planbatenheffing tegen speculatie grondprijzen
- 25-04-2024 08:55 Garbe realiseert build to suit logistieke ontwikkeling op XL Business Park in Almelo
- 25-04-2024 08:39 Zes bedrijven krijgen typegoedkeuring voor modulaire woningen
- 25-04-2024 08:11 Winkelleegstand loopt op naar ruim 8 procent
- 24-04-2024 23:44 Kritische Keijzer en De Groot willen meer tijd voor huurwet: ‘Onderbouwing rammelt aan alle kanten’
- 24-04-2024 16:07 Ingenieursbureau verlengt en breidt uit in Poortugaal
- 24-04-2024 15:51 Rudy Ligtenberg nieuwe directeur-bestuurder Mijande Wonen
- 24-04-2024 15:30 Gera Esser ad interim directeur-bestuurder Rondom Wonen
- 24-04-2024 15:21 Samsonite opent winkel aan Koningsplein in Amsterdam
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.