Onderscheidend duurzaam ontwikkelen
Duurzame gebiedsontwikkeling is helemaal in. Ontwikkelaars buitelen over elkaar heen met duurzame beloften en visies. Onderscheidend zijn is er niet meer bij omdat iedereen hetzelfde doet. Het belang van CO2 reductie en energiebeperking is evident. Er is bijna niemand die daar nog aan twijfelt. Om het echter bij de mensen te brengen, moet je het op je brood kunnen smeren. En dan is het voor ons communicatiemensen vaak een enorme uitdaging om daarvoor te zorgen. Wij kunnen nu eenmaal niet alles smeerbaar maken.
Wil je een gebied duurzaam ontwikkelen, dan moet je bijna over de top gaan om er in je branding van te profiteren. Neem bijvoorbeeld de Stad van de Zon in Heerhugowaard. Wie verzint het nu om in een hele wijk alle daken van zonnecollectoren te voorzien? Je levert dan geen half werk en sterker, je maakt het ineens tot een bijzonder product of merk waar mensen bij willen horen. En daar wil je naartoe. Doe je dat niet en heb je het slechts over subsidiemaatregelen of terugverdientijden, dan gaan mensen rekenen. En waar mensen gaan rekenen, wordt de beleving langzaam weggecijferd.
En waarom lukt dat in Heerhugowaard of op al die andere locaties wel? Dat heeft aan de ene kant te maken met de rechte rug van een wethouder om er ook echt voor te gaan. Aan de andere kant heb je als bestuurder één of meerdere marktpartijen nodig die snappen dat de tijd aangebroken is dat je in gebiedsontwikkelingen echt met bewijs moet komen om de belofte van een duurzame gebiedsontwikkeling waar te maken. Bedrijven beloven in hun missie en positionering vaak datgene wat hen onderscheidt van de concurrentie. Belofte maakt schuld en is alleen wat waard wanneer er ook echt bewijs wordt geleverd. Boter bij de vis. Heb je die bewijzen, vertel het. Dit is nu typisch zo'n onderwerp waar bescheidenheid niet op zijn plaats is.
Communicatiedeskundigen kunnen een actieve bijdrage leveren aan het rond krijgen van businesscases rond duurzame gebiedsontwikkeling. We hebben gemerkt dat zowel in de initiatiefase van een project - waarbij vooral draagvlak geworven dient te worden - als ook bij het in de markt zetten van duurzame woningen en andere gebouwen, stevige communicatievraagstukken spelen die bepalend kunnen zijn voor de haalbaarheid van een project.
In draagvlaktrajecten thematiseer ik vaak een project of initiatief. Energie is zo'n thema. Door dit te doen kun je vanuit verschillende invalshoeken een bredere coalitie voor het project of initiatief creëren. Die coalitie brengt een project dichterbij, zorgt voor ambassadeurs en met die ambassadeurs voor een goede start van verkoop of verhuur.
Bij dit alles moet het u menens zijn, anders werkt het niet. Wilt u werkelijk duurzaam ontwikkelen en bent u bereid om ‘over de top' te gaan, dan bent u nu nog in het voordeel. Het zal niet lang duren of duurzaam ontwikkelen is een voorwaarde waar niemand onderuit kan. Wees gerust; ook dan zijn er nog voldoende mogelijkheden om onderscheidend te zijn. Misschien gewoon weer met zoals het altijd was: de locatie.
Luc Dietz
Direct reageren, dat kan! ldietz@dietzcommunicatie.nl
Laatste nieuws
- 08-05-2024 20:29 Maersk huurt ruim 5.000 m2 op Segro Park Amsterdam Airport in Hoofddorp
- 08-05-2024 20:09 Heijmans koopt terrein Roba Metals IJsselstein voor bouw van 550 woningen
- 08-05-2024 16:20 Raad van State fluit Amsterdam in zes zaken rond Huisvestingswet terug
- 08-05-2024 15:44 Raad van State geeft groen licht voor realisatie 77 woningen in Koog aan de Zaan
- 08-05-2024 14:55 Van Wijnen, Van Agtmaal en Bergen op Zoom tekenen voor 94 woningen
- 08-05-2024 14:43 Zweden verlaagt rente naar 3,75 procent
- 08-05-2024 14:13 Noord-Holland wil kleinschalige woningbouw in MRA weer toestaan
- 08-05-2024 13:33 Inflatie daalt naar 2,7 procent in april
- 08-05-2024 13:26 Kwartaalcijfers JLL: Investeringsvolume op jaarbasis met 22 procent gestegen
- 08-05-2024 12:37 Rotterdam koopt winkels in strijd tegen leegstand
- 08-05-2024 12:08 Overzicht Amerikaanse kantorenmarkt: prijsdalingen van 70 procent inmiddels heel normaal
- 08-05-2024 10:30 Bax Music huurt 2.400 m2 winkelruimte in Woonmall Villa Arena Amsterdam
- 08-05-2024 09:10 1,5 miljard euro nodig om kantorensector aan klimaatdoel 2030 te laten voldoen
- 08-05-2024 08:51 Montea Nederland ziet logistieke beleggingsmarkt weer aantrekken
- 08-05-2024 08:39 Coolblue opent flagshipstore in Rotterdam
- 08-05-2024 08:36 Nieuwe bestuursleden voor DWIRE
- 07-05-2024 16:24 Winkelplint aan de Grote Markt in Dordrecht verkocht
- 07-05-2024 16:24 ScheerSanders Advocaten huurt in kantoorvilla aan de Javastraat in Den Haag
- 07-05-2024 16:12 Arnhem zet in op 1.700 permanente opvangplekken voor asielzoekers
- 07-05-2024 15:20 'Overgangsrecht middenhuurwet hogere wiskunde, regel energielabel daarom nu'
- 07-05-2024 14:30 Meerdere huurders huren 6.000 m2 kantoorruimte in Tower Ten op de Zuidas
- 07-05-2024 14:20 Snel inzicht in uitpondscenario's met nieuwe tool van Stellax en DatHuis
- 07-05-2024 14:10 De Sleutels en Green Real Estate tekenen realisatieovereenkomst voor 275 woningen
- 07-05-2024 14:00 Michiel Meijer nieuwe commercieel directeur bij Ingage Franchise
- 07-05-2024 13:27 Stimuleringsfonds luidt alarm: Starters krijgen het steeds moeilijker op de woningmarkt
- 07-05-2024 12:00 Jan Joost Bloemendal ontwikkelingsmanager bij Blauwhoed
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.