Zoeken naar vastgoedoplossingen in andere sectoren

Om antwoorden te vinden voor nieuwe vraagstukken moet de vastgoedsector op zoek naar oplossingen buiten het kennisdomein van vastgoed. Daarom leert business school TIAS vastgoedprofessionals zoeken naar best practices in andere domeinen.

Academic director dr. ir. ing. Ingrid Janssen: “Door de inbreng van een flinke dosis kennis op de gebieden marketing, strategie en finance in de Executive Master of Real Estate (MRE) leren we deelnemers deze kennis in het eigen werkveld toe te passen. We schromen niet ook te komen met voorbeelden uit andere werkvelden en sectoren. Dit geeft de deelnemer nieuwe inzichten.”

Het opleidingsprogramma van de Executive Master of Real Estate (MRE) is de afgelopen jaren flink veranderd. Hoe is het programma aangepast?

“De doelgroep van MRE is heel breed. We hebben deelnemers uit allerlei werkvelden uit de publieke, de non-profitsector en de private sector. Niet alleen van corporaties, beleggers of ontwikkelaars, maar ook van bedrijven waar corporate real estate een belangrijke rol speelt.
Wat we merken is dat onze deelnemers vaak het klappen van de zweep wel kennen. Onze opleiding zorgt voor de nodige verdieping van basiskennis, maar daarnaast gaan we met deze deelnemers op zoek naar de wijze waarop deze kennis is terug te brengen naar de eigen praktijk. Managementvaardigheden spelen hierbij een belangrijke rol.

Daarom heeft MRE naast de kenmerkende vastgoedmodules een flinke lading business ingebracht in het programma, zoals finance, marketing en strategisch management. Dat zijn de domeinen waar TIAS goed in is. Die businessmodules wisselen we af met vastgoedmodules.

In die managementmodules worden deelnemers even buiten het eigen werkveld gehaald. Waardoor ze worden uitgenodigd met andere ogen naar de sector te kijken. De vastgoedsector is op zoek naar oplossingen voor allerlei nieuwe vraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan hoe om te gaan met een sterkere regulering, hoe te komen tot integratie in de vastgoedkolom, welke nieuwe financieringsvormen succesvol zijn of hoe om te gaan met ethische dilemma’s. Vernieuwende oplossingen voor deze uitdagingen vind je bijvoorbeeld in andere sectoren.”

Welke voorbeelden uit andere sectoren droegen deelnemers de afgelopen jaren aan?

Eén van de thesissen van het afgelopen jaar kwam van een deelnemer die werkzaam is bij een beursgenoteerde parkeerorganisatie. Deze organisatie belegt in vastgoed en wil dus zoveel mogelijk parkeergarages neerzetten. Eén van de vragen waar deze organisatie mee worstelde was ‘hoe je als parkeeronderneming kunt groeien als de mogelijkheden voor nieuw te ontwikkelen parkeerlocaties stabiliseren’. Dat betekent dat deze organisatie innovatief moest zijn in haar aanpak. Daarom heeft de deelnemer bij het schrijven van deze thesis de kennis gebruikt van een hoogleraar innovatie.

Een ander vraagstuk heeft bijvoorbeeld meer een marketinginsteek. Wat doe je als bedrijf met het kantoorpand als dit pand voor de organisatie heel kenmerkend is, maar als het op economische basis beter afgestoten kan worden? Theorieën over corporate branding leren ons anders naar deze vraagstukken te kijken.”

Het programma kreeg een accreditatie van de NVAO waardoor deelnemers nu na afronding de titel MSc mogen dragen. Waarom werd gekozen voor een accreditatie voor deze opleiding?

“De TIAS MRE had met haar links naar de Universiteit Tilburg en de Technische Universiteit Eindhoven al een stevige academische basis. Accreditatie door de NVAO was voor ons daarom een vanzelfsprekende stap. Hiermee sluit onze MRE-opleiding aan in het rijtje van maar liefst 16 geaccrediteerde programma’s die door TIAS worden aangeboden. Overigens is MRE al sinds 2005 RICS geaccrediteerd. De code of ethics die door RICS ontwikkeld is onderschrijven wij in het programma. In het programma worden bijvoorbeeld een aantal cases over ethiek besproken die in samenwerking met RICS leden zijn opgesteld.”

Welke gevolgen heeft de accreditatie voor het programma?

“Een accreditatie op wo-niveau stelt hoge eisen aan de deelnemers die met het programma starten. Deze dienen te beschikken over de nodige academische vaardigheden. Met een pre-master programma kunnen deelnemers met een HBO-achtergrond hun academische vaardigheden op peil brengen.

In het programma zelf wordt voortdurend gewerkt aan de ontwikkeling van deze academische vaardigheden. Deelnemers leren kritisch te reflecteren op hun eigen werk en de actualiteiten in de vastgoedsector. Zonder van onze deelnemers onderzoekers te willen maken, brengen we ze ook de nodige onderzoeksvaardigheden bij. Door de methoden van onderzoek te kennen en te begrijpen en toe te passen kunnen professionals in hun eigen praktijk bestaand onderzoek leren begrijpen en gebruiken. Bovendien leren ze zo abstracter denken, ook dat is heel waardevol in hun werk.”



Reacties


Laatste nieuws