Houdt AT Osborne zijn hoge reputatiescore vast?

Een tweede plek onder de adviesbureaus, dat was de score van AT Osborne in 2012 in de Building Business Reputatie Monitor. AT Osborne werkt al jaren aan zijn zichtbaarheid en zijn reputatiemanagement, en dat heeft tot resultaat geleid.

Tussen 2004 en 2011 scoorde AT Osborne nog tussen plaats acht en tien. Maar in 2011 werd een sprong naar boven gemaakt, naar plek vier. En naar twee dus in 2012. Volgens de respondenten in het onderzoek zijn voor adviesbureaus drie reputatieaanjagers samen goed voor driekwart van de totale reputatie, namelijk ‘servicegerichtheid’, ‘bedrijfsmatige werkwijze’ en ‘innovatief’. Op alle drie scoorde AT Osborne in 2012 een eerste of tweede plek. Dat ziet er dus goed uit voor dit adviesbureau, maar andere partijen liggen met hun reputatie op de loer. Het verschil met nummer drie, PwC (adviesgroep woningcorporaties, bouw en vastgoed), in de totaalscore was in 2012 miniem. PwC heeft, net als een aantal andere onderzochte adviesbureaus, een veel grotere naamsbekendheid dan AT Osborne. Die laatste moet het dus voor zijn reputatie van een kleinere schare fans hebben.

Kracht en kwetsbaarheid

Enerzijds toont dat de kracht van de reputatie, anderzijds ook de kwetsbaarheid, want als er fans afvallen heeft dat meteen gevolgen voor de reputatie. Reputaties zijn sowieso heel belangrijk voor bedrijven in de diensten- of adviessector. Verschillen tussen diensten of adviezen zijn voor afnemers vaak moeilijk te onderscheiden. De meeste adviesbureaus in het onderzoek bieden een breed spectrum aan diensten aan, die soms wel en soms niet overlappen met die van hun concurrenten. Maar een breed spectrum aanbieden is lastig communiceren. Dergelijke bedrijven kunnen zich eigenlijk alleen maar goed profileren met hun reputatie. AT Osborne bijvoorbeeld levert diensten op het gebied van infrastructuur, gebiedsontwikkeling en milieu, huisvesting, vastgoed en nog meer.

Welke positie AT Osborne dit jaar haalt, zullen we binnenkort weten. Het ziet er wel gunstig uit voor dit adviesbureau. De gedragsintentie ‘in de toekomst zaken doen met’ is een goede voorspeller van toekomstige reputatiescores. In 2012 haalde AT Osborne hierop de hoogste score van alle onderzochte adviesbureaus, ver voor PwC, en ook voor de nummer één in totaalscore in 2012 Arcadis. 



Reacties


Laatste nieuws