Column: Samen succesvol innoveren in de crisis
Geen fietsband meer halen bij Halfords, geen broek kopen bij Mexx en geen auto bestellen bij Spyker. Deze bedrijven zijn samen met nog 41.500 Nederlandse bedrijven failliet gegaan sinds het uitbreken van de economische crisis in 2008. Een direct gevolg van de krimpende markt is toename in concurrentie. De totale taart van productvraag krimpt, dus bedrijven moeten vechten om hun aandeel daarin te behouden. Nieuwe of verbeterde producten kunnen hierin een uitkomst bieden.
Maar het ontwikkelen van deze producten kost investeringen in tijd, personeel en geld. Juist in een krimpende markt koesteren bedrijven hun middelen en beperken zij het nemen van risico. Toch is de laatste jaren, in onze toch wel conservatieve bouwsector, het ene na het andere concept ontwikkeld en is de bedrijfstak nog nooit zo innovatief geweest. Waar komt dit vandaan en wat kunnen we hiervan leren?
Voor mijn doctoraalscriptie aan de RSM Erasmus universiteit heb ik onderzocht hoe de innovatiestrategie van grote bouwbedrijven wordt beïnvloed door de krimpende markt. De paradox tussen enerzijds een forse afname van middelen, zoals geld en personeel, en de toenemende urgentie om te innoveren, om competitief te blijven, blijkt te resulteren in meer samenwerking en kennisdeling in de sector. Daarnaast ontstaat er een sterke marktoriëntatie, omdat er verschuivingen zijn in de marktvraag. Zo is de vraag naar renovatie- en onderhoudsprojecten de afgelopen jaren gestegen en de nieuwbouwvraag gestagneerd. Het ontwikkelen van nieuwe concepten vergt investeringen. Daarom is een aansluiting bij de actuele marktvraag natuurlijk essentieel. Er blijkt daarnaast een tweedeling te ontstaan in bedrijven die écht innovatief willen zijn en bedrijven die volgen op de concurrentie, omdat zij wel moeten om niet achter te blijven. Afwegingen hierbij zijn het nemen van risico en de korte en lange termijn doelstellingen van de organisatie.
Innoveren doe je samen, dat heb ik aan den lijve ondervonden in het afgelopen anderhalf jaar waarin ik in het TBI WOONlab mocht samenwerken aan de ontwikkeling van innovatie renovatieconcepten. In deze samenwerking delen wij ook middelen, kennis en kunde. Dit delen is echter niet zo vanzelfsprekend. Je geeft je strategie en de kern van je organisatie bloot en je moet er maar op vertrouwen dat de samenwerkende partners dat ook doen. Je weet pas wat je aan elkaar hebt als je met elkaar aan de slag bent gegaan. In het TBI WOONlab ontwikkelen de TBI-woonbedrijven ERA Contour, Koopmans Bouwgroep en Hazenberg innovatieve woonconcepten. Hierin hebben de samenwerking gezocht met de onderhoudsbedrijven Hemubo, Smits Vastgoedzorg en Rutges Vernieuwt. Resultaat: het Renovatiekompas, een online rekentool voor scenario's, en BETER OP DE METER, een renovatieproduct waarbij 80% energiereductie voor €30.000,- gerealiseerd wordt.
Op 4 november aanstaande, op de Dag van het Vastgoedbeheer ben ik aanwezig als expert en vertel ik graag meer over hoe samenwerkingen kunnen leiden tot succesvolle nieuwe producten. Graag tot de 4e!
Een column van Timo Stoopman, klant- en conceptcoördinator bij ERA Contour. Hij ontwikkelt onder andere nieuwe renovatieconcepten en -producten en maakt scenario's die woningcorporaties en beleggers helpen om de juiste keuzes te maken in de aanpak van hun bestaande vastgoedopgave. Onlangs studeerde hij af voor zijn parttime MBA aan de RSM Erasmus Universiteit met een doctoraalscriptie over innovatie in crisistijd.
Laatste nieuws
- 22-11-2024 00:14 Minister Keijzer komt met uitsluitsel over planbatenheffing in Q2 2025
- 21-11-2024 16:31 Oprichters Capital Value dragen stokje over
- 21-11-2024 15:08 Chocolatier Rousseau huurt drie winkelruimtes van Wereldhave
- 21-11-2024 14:40 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
- 21-11-2024 14:37 Victor Everhardt stopt als directeur-bestuurder van Platform31
- 21-11-2024 14:13 Nieuwe partner bij Annexum
- 21-11-2024 14:00 Grootste overdekte winkelcentrum van het noorden transformeert naar verblijfsgebied
- 21-11-2024 13:27 Zeven nieuwe huurders goed voor bijna 2.300 m2 winkelruimte in Hart van de Waalsprong
- 21-11-2024 13:17 Het dilemma van de huurverhoging bij corporaties in beeld
- 21-11-2024 13:03 Let op: We hebben helemaal niets aan gemiddelde cijfers op de huurwoningmarkt
- 21-11-2024 12:40 High Tech Campus Eindhoven gaat komende tien jaar met 100.000 m2 uitbreiden
- 21-11-2024 12:18 Søstrene Grene huurt 45.000 m2 distributiecentrum van Prologis in Venlo
- 21-11-2024 11:21 NIBC verstrekt financiering aan Greystar voor residentieel complex in Amsterdam
- 21-11-2024 11:00 Belgische nieuwkomer biedt investerende Noorderburen een interessante propositie
- 21-11-2024 10:53 Provincie Gelderland wil steun van minister Keijzer voor drie grootschalige woningbouwlocaties
- 21-11-2024 10:47 Nieuwe Adidas-winkel opent in Westfield Mall of the Netherlands
- 21-11-2024 10:35 Woonbedrijf neemt 106 huurwoningen van Mooiland in Helmond over
- 21-11-2024 09:15 Consumentenvertrouwen in november weer negatiever dan vorige maand
- 21-11-2024 08:56 RID huurt kantoorruimte in Breda van particuliere belegger
- 21-11-2024 06:00 Weer meer woningen uitgepond, voorraad huurwoningen gaat dalen nu nieuwbouw terugvalt
- 20-11-2024 16:52 Woonbond stapt uit onderhandelingen over nieuwe Nationale Prestatieafspraken
- 20-11-2024 16:36 Vernieuwd winkelcentrum Hoge Vucht in Breda trekt nieuwe huurders
- 20-11-2024 14:29 Savills: Gemiddelde bezetting Europese kantoren stijgt licht naar 60 procent
- 20-11-2024 14:13 Bagels & Beans huurt winkelruimte van NLV in Amsterdam
- 20-11-2024 14:00 Drie nieuwe huurders voor Wereldhave in Cityplaza Nieuwegein
- 20-11-2024 13:26 Gemeente Amsterdam schrijft tender uit voor laatste kavels van Eenhoorngebied in Amsterdam-Oost
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.