Friese groendaken schieten wortel

Duurzame daken komen letterlijk en figuurlijk meer in beeld. Troelstra & de Vries is al ruim 85 jaar gespecialiseerd in bitumineuze dakbedekking, maar tegenwoordig ook in diverse groendaksystemen. “Voor veel architecten maar ook opdrachtgevers en hoofdaannemers was het dak het sluitstuk van de begroting waar bovendien weinig eer aan te behalen viel. Maar Nederland gaat steeds groener bouwen. Passief, energieneutraal, cradle to cradle zijn termen waar ook wij als bedenkers van dakbedekkingssystemen niet aan ontkomen”, zegt commercieel directeur Leo Hoekstra van Troelstra & de Vries op zijn kantoor in het Friese IJlst.

Het bedrijf omschrijft zichzelf als dé producent van bitumineuze dakrollen. Het dak noemt Hoekstra de vijfde gevel “Een pand heeft vier gevels. Het dak, als vijfde gevel, wordt functioneler en duurzamer.” Troelstra & de Vries ontwikkelt in samenwerking met moederbedrijf Soprema nieuwe daksystemen. “We focussen op het verbreden van het aanbod”, vertelt Hoekstra. “We willen immers niet blijven hangen in bitumen, al is dat product nog steeds onmisbaar als waterkering. Niet alleen op daken maar ook in kelders, bij funderingen en op bruggen.”

Het familiebedrijf maakt al vanaf 1930 dakbedekkingssystemen voor platte daken. Tot een jaar of 35 geleden werd mastiek gebruikt, dat nu tot chemisch afval is gebombardeerd. “Bitumen werd de vervanger van mastiek en is in tegenstelling tot mastiek een aardolieproduct”, legt Hoekstra uit. “We willen als bedrijf toch rekening houden met schaarste van fossiele grondstoffen. Daarom investeert Soprema – sinds 2007 de Franse moeder van de Friese onderneming- veel geld in onderzoek naar verschillende bitumen alternatieven.”

Bitumen duurzaam door levensduur en recyclebaarheid

Hij benadrukt dat bitumen niet moet worden weggezet in het hoekje milieuonvriendelijk. Het heeft een milieucertificering en kent een zeer lange levensduur. Bitumen dakbedekkingsystemen kunnen mits goed aangebracht en onderhouden de totale gebouwlevensduur evenaren. Overigens kan bitumen dakbedekking worden gerecycled tot basisproduct voor de wegenbouw of dakbedekking. “Het gaat nu nog om toepassing in de onderlaag maar gerecycled bitumen als toplaag komt snel dichterbij. Geef het nog een jaar of twee”, aldus Hoekstra.

In Nederland ligt 400 miljoen vierkante meter plat dak. Als 20% daarvan zou worden bekleed met zonnepanelen hoef je geen enkele kolencentrale meer te bouwen, schat Hoekstra. “De economische haalbaarheid daarvan is groot. De terugverdientijd wordt steeds korter.” Om in de groeiende behoefte te voorzien verkoopt Troelstra & de Vries het Soprasolar Fix- systeem. Het voordeel is dat er niet geboord hoeft te worden in het dak: de zonnepanelen worden op een drager geklikt die aan de dakbedekkingshuid wordt gelast. Daardoor wordt de thermische prestatie en waterdichting van het dak op geen enkel moment beïnvloed. Door het ontwerp blijven alle elektrische onderdelen bovendaks en zijn hierdoor altijd toegankelijk voor eventueel onderhoud. Door de geringe gewichtstoename kunnen zonnepanelen op relatief lichte dakconstructies worden geplaatst.

Een product wat al langer op de markt is, is de Soprasolar mono/duo: flexibele zonnecellen die zijn geïntegreerd met een tweelaags bitumineus dakbedekkingssysteem. Vooral geschikt voor ontoegankelijke en bestaande grotere daken.

“We hebben zowel de kennis als de techniek in huis. Een voordeel voor de opdrachtgever omdat dat aansprakelijkheid en garantie voor dak en zonnecel letterlijk bij ons onder één dak zit”, aldus de commercieel directeur.

Omdat er vanwege de klimaatadaptatie veel meer ruimte voor oppervlaktewater nodig is wordt de ruimte nog schaarser en zal het dakgebruik toenemen. Het tegengaan van hittestress in steden zal steeds meer onderdeel van de politieke agenda worden. “Hierbij is het inzetten van dakbegroeiing, maar ook van witte dakfolies, één van de meest effectieve opties”, aldus Hoekstra. Immers de hittestress wordt veroorzaakt door de toename van verharding, het dakoppervlak in een stad is een relatief groot potentieel om het verharde oppervlak te verminderen. Troelstra & de Vries levert een dergelijk product, Sopra Star. Zwarte bitumen wordt daarvoor gelamineerd met witte folie. “Je krijgt daardoor reflectie, wat graden scheelt,” legt Hoekstra uit. “Als de temperatuur buiten circa 30 graden is, wordt zwarte dakbedekking 60 graden, tegen 33 graden bij witte.”

Het tegengaan van de fijnstofproblematiek zal in toenemende mate in het voordeel van dakbegroeiing werken. “Wij zien dan ook dat duurzame daken steeds vaker worden geëist in aanbestedingen. Niet alleen vanwege milieucriteria maar ook omdat het domweg mooier is.”

Troelstra & de Vries heeft hiervoor het Sopranature Toundra Alveosysteem ontwikkeld, en participeert daarnaast in het kennisplatvorm “Leven op daken”. Voor dit product heb je geen betonnen ondergrond nodig. Je kunt het op lichte constructies en bestaande daken plaatsen. Daardoor loop je minder risico op beschadiging.” Groendaksystemen nemen een grote vlucht, verwacht Hoekstra. “Behalve dat ze fijnstof binden, voeren ze water geleidelijker af en werken ze warmtewerend en isolerend en zien ze er in elk seizoen anders uit.” De samenwerking tussen leveranciers, hoveniers en dakdekkers is inmiddels op goed op gang gekomen om daken duurzamer, functioneler en mooier te maken.

Camping op dak ultiem voorbeeld multifunctionaliteit

Hij voorziet dan ook dat daken multifunctioneel worden. Op platte daken kan van alles worden gebouwd. Een parkeerdek, tennisbaan, speeltuin, puttinggreen, of zelfs een achtbaan, zoals in Tokio. The Grand Diddy Hotel in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad vond een handige oplossing voor het tekort aan kamers: er werd een camping gebouwd op het dak. Alle luxueuze campers hebben een eigen thema én een privé-tuintje.

Daar hoort ook de juiste dakbedekking bij, Een mix van producten. “Wij hebben voor de hele schil van een gebouw, de juiste producten en kennis in huis.”

Barbara Sanders 

 

 

 


Reacties


Laatste nieuws