Rietdijk: overheid stimuleert aankoop energiezuinige auto’s en energieverspillende 2e hands woningen

Wie in de autoshowroom kan kiezen tussen een energiezuinige auto en een benzineslurper kiest negen van de tien keer de eerste. Zeker als daar ook nog flink fiscaal voordeel aan zit. Onze rijksoverheid stimuleert immers royaal de aankoop van milieuvriendelijke auto’s. Een enorm contrast met de woningmarktsector constateert Nico Rietdijk, directeur van NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers in zijn nieuwste column. Daar stimuleert de overheid juist de aankoop van vaak energieverslindende tweedehands woningen. Het is meten met twee maten.

In 2008 hebben de rijksoverheid, woningcorporaties en marktpartijen het echte Lenteakkoord gesloten. Daarin spraken zij af om nieuwbouwwoningen stapsgewijs steeds energiezuiniger en duurzamer te maken. Inmiddels heeft de bouw op dat terrein enorme vooruitgang geboekt. Nieuwbouwwoningen gebruiken nog slechts een fractie van de energie vergeleken met de woningen uit de vorige eeuw. En dat is goed nieuws, want we moeten zuinig omgaan met onze planeet. Het is ook om die reden dat we als sector op het punt staan om een nieuw akkoord te ondertekenen om naast nieuwbouw ook bestaande woningen energiezuiniger te maken. Een inspanningsverplichting van zowel de marktpartijen, woningcorporaties als de rijksoverheid.

Tot zover het goede nieuws. Want de liefde lijkt vooralsnog slechts van één kant te komen. Immers, in plaats dat de rijksoverheid de inspanningen van de woningbouwsector steunt, doet ze het tegenovergestelde. Het andere Lenteakkoord, dat gesloten is met de ‘Kunduz-coalitie’ prijst namelijk dezelfde energiezuinige nieuwbouw uit de markt door het 6 procent(!) duurder te maken t.o.v. bestaande woningen, die doorgaans veel minder energiezuinig zijn. Ga maar na, de nieuwbouw krijgt twee procent BTW-verhoging voor de kiezen, terwijl de overdrachtsbelasting voor bestaande woningen op 2 procent (was 6 procent) gehandhaafd blijft. Dit betekent voor de woningbouwer een concurrentienadeel van zo’n 6 procent, dat overbrugd moet worden in een markt die toch al zwaar gebukt gaat door de crisis. In ronde bedragen komt het neer op gemiddeld zo’n 15.000 euro dat een nieuwbouwhuis even door ‘Kunduz’ duurder wordt dan een bestaand huis.  

Vergelijken we dit met de wijze waarop diezelfde rijksoverheid het gebruik van energiezuinige auto’s stimuleert, dan is de uitkomst wel heel wrang. Een auto met een klassieke verbrandingsmotor die vanuit de fabriek 24.000 euro kost, staat inclusief bpm en btw voor 41.000 euro in de showroom. Een hybride auto van dezelfde fabrikant kost ‘af fabriek’ eveneens 24.000 euro, maar de consument betaalt daarvoor aanzienlijk minder. De rijksoverheid draagt met diverse fiscale maatregelen over de eerste vijf jaar maar liefst 39.025 euro bij in de gebruikskosten voor de energiezuinige hybride auto t.o.v. de auto met klassieke verbrandingsmotor. Logisch, dat ons autopark in relatief korte tijd zoveel energiezuiniger is geworden.

Zoals gezegd, de rijksoverheid behandelt de woningsector heel anders. Daar wordt juist de aankoop van bestaande woningen gestimuleerd, in autotermen de benzineslurpende tweedehandsjes, ten opzichte van de energiezuinige nieuwbouw. Dat komt hard aan in een sector die in vier jaar tijd de verkoop met tachtig! procent heeft zien kelderen. Nauwelijks ook uit te leggen. Niet aan de consument, niet aan de werkloze bouwvakker en evenmin aan de hardwerkende woningbouwers  die wél weer worden gevraagd een akkoord te ondertekenen. Bij het kruisje graag. Veel woningbouwers voelen zich terecht in de maling genomen.

Nico Rietdijk is directeur NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers


     



Reacties


Laatste nieuws