Wat is nu precies Het Nieuwe Winkelen?
Het begrip ‘het nieuwe winkelen’ is inmiddels aardig ingeburgerd. Het kan zich scharen naast ‘het nieuwe werken’, ’het nieuwe eten’, ‘het nieuwe leren’, ‘het nieuwe rijden’ en ga zo maar verder. Alles is of wordt nieuw. Het geeft aan dat er in onze maatschappij iets aan de hand is. Maar toch wordt niet altijd helder gemaakt wat dat ‘nieuwe’ nu precies is. Vaak wordt de relatie gelegd met internet, de toenemende informatiebehoefte en de sociale media. Dat ook het winkelen in een transitieperiode zit, is evident. Maar hoe voltrekken zich die processen, en wat zijn de gevolgen?
Er zijn deskundigen, die ‘het nieuwe winkelen’ zien als de grote bedreiging voor de fysieke winkel. Nieuw wordt dan uitgelegd als het fenomeen waarbij mensen de fysieke winkel niet meer nodig hebben, en alle goederen via internet bestellen en laten bezorgen. Dat dit onderdeel is van het normale koopgedrag, is duidelijk. Maar het valt mij op dat groeipercentages vaak worden overschat en de procentuele groei van internetbestedingen neemt inmiddels af. Een aantal jaren geleden was nog sprake van ‘a two-digit growth rate’. Volgens recente kwartaalberichten van het HBD was de omzetgroei van internet- en postorderbedrijven van 2010 t.o.v. 2009 nog 15%. Die van 2011 t.o.v. 2010 was echter gedaald tot 5%. In oktober 2011 was de groei al negatief en in het laatste kwartaal van 2011 niet meer dan 1%.
In tv-programma’s over de retail wordt internet regelmatig gezien als grote boosdoener van de malaise. Zo zagen we ondernemers in het centrum van Schiedam die – wijzend op de leegstaande winkelpanden – aangaven dat internet ‘hen de das om had gedaan’. Zo’n statement speelt in op het sentiment van deze tijd, maar het klopt niet helemaal. Schiedam heeft geheel andere problemen, en waren er al toen internet nog geen reële betekenis had.
Internet beïnvloedt hoe mensen handelen en waar ze aankopen doen. Maar de belangrijkste oorzaak van de oplopende leegstand, is de meest voor de hand liggende. Namelijk de economische recessie. Het consumentenvertrouwen zit al jaren in een dip, mensen bezuinigen op hun detailhandelsuitgaven en bezoek aan winkelgebieden. Mensen hebben minder tijd, besteden minder en gaan minder en gerichter winkelen. Internet heeft tot een boost geleid in de informatie van en over winkels. Het ‘information field’ van consumenten is exponentieel gegroeid en de concurrentie navenant toegenomen. Dit betekent dat winkeliers moeten werken aan hun vindbaarheid, informatievoorziening, service, prijsstelling en vooral toegevoegde waarde. Kortom, op alle onderdelen van hun bedrijfsvoering.
In dat laatste opzicht hebben veel winkels het al moeilijk. Internet biedt veel; zo niet alles. Wie op internet zoekt naar een knoflookpers, krijgt 450.000 hits. Wie dat in het Engels waagt te doen met ‘garlic press’, krijgt zelfs 4.500.000 hits. In beide gevallen kom je niet bij lokale ondernemers terecht, die ongetwijfeld ook knoflookpersen te koop hebben. De online informatieconcurrentie is enorm. Maar er is (misschien wel gelukkig) een keerzijde. Informatie is prachtig, maar aan te veel informatie heb je niks. Daarom is het de grootste uitdaging voor winkeliers om ervoor zorg te dragen dat ze effectief op internet vindbaar zijn, hun aanbod passende online presenteren en de relatie met klanten versterken. Dit klinkt simpel, maar het vereist uiteraard veel tijd en vooral professionaliteit. Wie dit als ondernemer ontbeert, heeft een structureel probleem. Wie zijn toegevoegde waarde voor de klant niet kan operationaliseren, krijgt het moeilijk. Maar dat is niks nieuws. Bedrijven en winkelgebieden die niet in staat zijn de consument in zijn informatiebehoefte en behoefte aan gemak, comfort en service te volgen, zullen in de toenemende concurrentieslag wegvallen. De Nieuwe Tijd is namelijk al lang begonnen.
(Wie de avonturen van Kees en Trees wil volgen, kan dat doen via: http://shoppingcenterconsult.wordpress.com. Daarin schrijven medewerkers van WPM Groep wekelijks over items die met de vitaliteit van winkelgebieden te maken hebben)
Cartoon: Johan Haringsma
Ir. Johan Haringsma is directeur Research & Consultancy van WPM Groep
contact: j.haringsma@wpmgroep.nl
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:43 ECB verlaagt rente naar 2,5 procent
- 06-03-2025 14:19 Jip Meijer consultant zorgvastgoed bij Capital Value
- 06-03-2025 14:08 Ontheffing van provincie voor huisvesting 200 tijdelijke werknemers
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.