Wat is nu precies Het Nieuwe Winkelen?
Het begrip ‘het nieuwe winkelen’ is inmiddels aardig ingeburgerd. Het kan zich scharen naast ‘het nieuwe werken’, ’het nieuwe eten’, ‘het nieuwe leren’, ‘het nieuwe rijden’ en ga zo maar verder. Alles is of wordt nieuw. Het geeft aan dat er in onze maatschappij iets aan de hand is. Maar toch wordt niet altijd helder gemaakt wat dat ‘nieuwe’ nu precies is. Vaak wordt de relatie gelegd met internet, de toenemende informatiebehoefte en de sociale media. Dat ook het winkelen in een transitieperiode zit, is evident. Maar hoe voltrekken zich die processen, en wat zijn de gevolgen?
Er zijn deskundigen, die ‘het nieuwe winkelen’ zien als de grote bedreiging voor de fysieke winkel. Nieuw wordt dan uitgelegd als het fenomeen waarbij mensen de fysieke winkel niet meer nodig hebben, en alle goederen via internet bestellen en laten bezorgen. Dat dit onderdeel is van het normale koopgedrag, is duidelijk. Maar het valt mij op dat groeipercentages vaak worden overschat en de procentuele groei van internetbestedingen neemt inmiddels af. Een aantal jaren geleden was nog sprake van ‘a two-digit growth rate’. Volgens recente kwartaalberichten van het HBD was de omzetgroei van internet- en postorderbedrijven van 2010 t.o.v. 2009 nog 15%. Die van 2011 t.o.v. 2010 was echter gedaald tot 5%. In oktober 2011 was de groei al negatief en in het laatste kwartaal van 2011 niet meer dan 1%.
In tv-programma’s over de retail wordt internet regelmatig gezien als grote boosdoener van de malaise. Zo zagen we ondernemers in het centrum van Schiedam die – wijzend op de leegstaande winkelpanden – aangaven dat internet ‘hen de das om had gedaan’. Zo’n statement speelt in op het sentiment van deze tijd, maar het klopt niet helemaal. Schiedam heeft geheel andere problemen, en waren er al toen internet nog geen reële betekenis had.
Internet beïnvloedt hoe mensen handelen en waar ze aankopen doen. Maar de belangrijkste oorzaak van de oplopende leegstand, is de meest voor de hand liggende. Namelijk de economische recessie. Het consumentenvertrouwen zit al jaren in een dip, mensen bezuinigen op hun detailhandelsuitgaven en bezoek aan winkelgebieden. Mensen hebben minder tijd, besteden minder en gaan minder en gerichter winkelen. Internet heeft tot een boost geleid in de informatie van en over winkels. Het ‘information field’ van consumenten is exponentieel gegroeid en de concurrentie navenant toegenomen. Dit betekent dat winkeliers moeten werken aan hun vindbaarheid, informatievoorziening, service, prijsstelling en vooral toegevoegde waarde. Kortom, op alle onderdelen van hun bedrijfsvoering.
In dat laatste opzicht hebben veel winkels het al moeilijk. Internet biedt veel; zo niet alles. Wie op internet zoekt naar een knoflookpers, krijgt 450.000 hits. Wie dat in het Engels waagt te doen met ‘garlic press’, krijgt zelfs 4.500.000 hits. In beide gevallen kom je niet bij lokale ondernemers terecht, die ongetwijfeld ook knoflookpersen te koop hebben. De online informatieconcurrentie is enorm. Maar er is (misschien wel gelukkig) een keerzijde. Informatie is prachtig, maar aan te veel informatie heb je niks. Daarom is het de grootste uitdaging voor winkeliers om ervoor zorg te dragen dat ze effectief op internet vindbaar zijn, hun aanbod passende online presenteren en de relatie met klanten versterken. Dit klinkt simpel, maar het vereist uiteraard veel tijd en vooral professionaliteit. Wie dit als ondernemer ontbeert, heeft een structureel probleem. Wie zijn toegevoegde waarde voor de klant niet kan operationaliseren, krijgt het moeilijk. Maar dat is niks nieuws. Bedrijven en winkelgebieden die niet in staat zijn de consument in zijn informatiebehoefte en behoefte aan gemak, comfort en service te volgen, zullen in de toenemende concurrentieslag wegvallen. De Nieuwe Tijd is namelijk al lang begonnen.
(Wie de avonturen van Kees en Trees wil volgen, kan dat doen via: http://shoppingcenterconsult.wordpress.com. Daarin schrijven medewerkers van WPM Groep wekelijks over items die met de vitaliteit van winkelgebieden te maken hebben)
Cartoon: Johan Haringsma
Ir. Johan Haringsma is directeur Research & Consultancy van WPM Groep
contact: j.haringsma@wpmgroep.nl
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.