Interview: Vesting Finance biedt innovatief credit management met focus op snelle minnelijke afwikkeling

Vesting Finance is een innovatieve organisatie voor credit management. De vestiging in ‘s- Hertogenbosch is gespecialiseerd in het efficiënt en transparant innen van huurgelden. Technische vernieuwing biedt volgens corporate accountmanager Eric Witvoet en incassomanager Henry Schaefer nog meer kansen op een maximaal resultaat. Zij leggen uit hoe dit werkt.

Steeds meer Nederlanders hebben moeite alle rekeningen tijdig te betalen. Bij ongeveer 30 procent van alle huishoudens is inmiddels een betalingsachterstand ontstaan. Zo blijkt uit recent onderzoek door het ministerie van Sociale Zaken. Opvallend daarbij is dat vooral middeninkomens steeds meer problemen hebben hun rekeningen te betalen. Ook het aantal hoogopgeleiden met betalingsachterstanden neemt toe. Mensen lenen steeds vaker geld van familie en vrienden en staan vaker rood. De vooruitzichten zijn somber. Vanwege stagnerende economische ontwikkeling, oplopende werkloosheid en nieuwe overheidsbezuinigingen zal het aantal huishoudens met betalingsproblemen komend jaar verder groeien.

De hele incassobranche ziet het aantal vorderingen toenemen. Dat geldt ook voor Vesting Finance, zo zegt corporate accountmanager Eric Witvoet. Er is niet alleen simpelweg sprake van meer vorderingen, opdrachtgevers zijn zelf ook actiever geworden en gaan sneller dan voorheen over tot actie. Het vraagt van Vesting Finance ook een grotere inspanning om een zaak op te lossen. “We zien meer debiteuren die te maken hebben met een ingewikkelde schuldenproblematiek,” aldus incassomanager Henry Schaefer.

Vesting Finance geldt als een van de belangrijkste spelers op de incassomarkt. Witvoet (foto rechts): “We bieden full service credit management. Incasso is slechts één van de activiteiten, maar voor de buitenwereld is het een activiteit die het meest in het oog springt. Het bedrijf is daar zestien jaar geleden ook mee begonnen. Nu bieden we een volledig beheer van de debiteurstromen.”

De organisatie bedient een brede markt: van financials en verzekeraars tot overheden, instellingen in de gezondheidszorg, vastgoed, het midden- en kleinbedrijf en multinationals. Vesting Finance beschikt over het Incasso Keurmerk en houdt zich strikt aan de gedragscodes en richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen (NVI). Schaefer: “We hebben elf vestigingen. Elke vestiging heeft zijn eigen branchespecialisatie, maar we werken allemaal vanuit dezelfde grondgedachte. De focus ligt bij een snelle minnelijke afwikkeling.”

De vestiging in ’s-Hertogenbosch is gespecialiseerd in het incasseren van huurgelden en werkt voor beleggers, vastgoedbeheerders en woningbouwcorporaties. De vorderingen hebben veelal betrekking op huurachterstand, niet betaalde bijdragen aan vve’s en vorderingen tussen bouwbedrijven onderling. Het kantoor biedt verhuurders een compleet productenpakket. Opdrachtgevers kunnen ondersteuning krijgen bij het implementeren van risicoprofielen, de uitvoering van het debiteuren - en het incassotraject, de bijstand bij juridische geschillen, het voeren van procedures bij de rechter, het aansturen van gerechtsdeurwaarders en de bewaking van tijdelijk oninbare vorderingen.

Volgens Witvoet en Schaefer biedt hun organisatie in vergelijking met andere spelers op de incassomarkt hogere snelheid, lagere kosten en grotere transparantie. Vorderingen komen niet op een grote hoop, maar worden door gespecialiseerde teams afgehandeld.  Er zijn aparte teams voor de sociale sector en de commerciële woningmarkt. Zij houden direct contact met de opdrachtgevers. En er wordt zoveel mogelijke geprobeerd vroegtijdig het geld te innen. Zonder lange procedures, kostbare vonnissen en dure deurwaarders.

Vesting Finance noemt zich niet voor niks een innovatieve credit management organisatie. “ Voor ons is het een uitdaging dat proces telkens verder te verbeteren. We kijken heel specifiek naar de belangen van de opdrachtgever. Die moet in control zijn. Het gaat erom dat wij de dienstverlening zodanig inrichten, dat onze klanten het maximale rendement kunnen realiseren,” aldus Witvoet.

Het commerciële belang van de opdrachtgever speelt daarbij een belangrijke rol, benadrukt Schaefer (foto links). “ We bieden maatwerk, spreken de taal van de opdrachtgever en stemmen vooraf goed af wat het doel is van het incassotraject. Voor alle betrokken partijen moet immers een passende oplossing ontstaan. Maar commerciële beleggers hebben een andere relatie met hun klanten dan sociale verhuurders. Woningcorporaties hebben een speciale band met de gemeenschap. Met de wijken waarin ze actief zijn. Daar moeten we in ons proces rekening mee houden. Dat vraagt een andere communicatie. Ook geven we ons rekenschap van het beleid van de opdrachtgever. Een corporatie zal vaker ontruimingen proberen te voorkomen. Een belegger is wat strenger.”

Ook niet onbelangrijk: opdrachtgevers kunnen precies de activiteiten van het incassobureau volgen. “Opdrachtgevers eisen van ons volledige transparantie . Ze willen meekijken met wat we doen. Wij spelen daar op in door pro-actief te rapporteren over de ontwikkeling van de totale portefeuille en de zaken die wij constateren, ” zo zegt Witvoet. Daarnaast kan Vesting Finance inspelen op de wijze waarop een beheerder rapporteert aan de belegger.

Innovatie vindt volgens Schaefer zijn neerslag in technische vernieuwingen. “We zoeken naar nieuwe combinaties tussen het ambachtelijke en de technische ondersteuning. Onze medewerkers blijven het succes van incasso bepalen. Het blijft in het incassovak neerkomen op overtuigingskracht. Maar mensen zijn door de introductie van bijvoorbeeld smartphones ook op een andere manier te bereiken. Daar proberen we aanvullend gebruik van te maken.”

Verbetering wordt ook gezocht in het aanscherpen van het risicoprofiel vooraf van individuele schuldenaren. “Het maakt uit of iemand door een administratieve vergissing voor het eerst in drie jaar zijn huur niet heeft betaald. Of dat sprake is van een cliënt die vanwege een schuldsituatie vaker met vorderingen te maken heeft. De laatste vraagt een strengere aanpak, dan de eerste. Door daarover vooraf meer duidelijkheid aan de opdrachtgever te bieden, kunnen we erger voorkomen en onze resultaten verder verbeteren.”

 




Reacties


Laatste nieuws