De Shopper Experience: de lessen die fysieke winkels kunnen trekken van webshops
Winkelen op internet kan zich verheugen in een stijgende populariteit. Webwinkels scoren op veel fronten beter dan fysieke winkels. Toch kunnen de ‘stenen’ winkels met aanpassingen de concurrentie met webshops heel goed aangaan. Bart Koper, Manager PR & Promotions van EPM Actys legt in zijn artikel uit welke lessen fysieke winkels kunnen trekken en welke mogelijkheden en kansen er liggen voor beheerders van winkelgebieden.
Esmee Denters scoorde in 2007 een “platendeal” met de downloads van haar gezongen YouTube filmpje. Vandaag de dag verdient ze niet meer aan de verkoop van platen maar op basis van downloads op internet. De cirkel is rond. Webshops, (illegale) download sites en digitale TV maken het leven van de Platenwinkel, Boekenwinkel en Videotheek zuur. De invloed van internet op winkelgedrag beperkt zich zeker niet tot een bepaalde branche. Kooporiëntatie start online en niet meer in de winkels. Vergelijkingssites, consumentenpanels en socialmedia bepalen hoe en waar de aankoop gedaan wordt. En er wordt steeds vaker voor de webshop gekozen.
Hoe moet de winkel hier op reageren?
Als reactie wordt er vaak gesproken over het verbeteren van de shopper experience. In het Nederlands vertaald naar winkelbeleving. Er moeten dan vooral meer verassende activiteiten en sfeervolle decoraties komen. De promotieprogramma’s van winkelcentra bestaan dan ook uit het aankleden met decoratie en het organiseren van braderieën en modeshows, muziek, straattheater en schminkstands. Hoe leuk deze activiteiten ook zijn, volgens mij verbeteren wij hiermee niet de door de klant gewenste beleving. Als we beleving nu eens vervangen door winkel ervaring dan komen wij wellicht dichter in de buurt een oplossing. Onderzoek laat zien waar de huidige klant bij het winkelen behoefte aan heeft.
- Geld terug
- Deskundig personeel
- Garantie goed geregeld
- Parkeermogelijkheden
- Product op voorraad
- Maat beschikbaar
- Slimme kassarijen
- Retour aan ander filiaal
Alle bovenstaande punten met uitzondering van punt twee worden ingevuld door de webshops.
Deskundig personeel wordt op internet vervangen door persoonlijke aanbiedingen op basis van eerdere aankopen. Op punt vier tot en met zeven scoort de webshop zelfs hoger dan de fysieke winkel.
Bovendien past het webshoppen door het gemak en tijdsbesparing goed in de levensstijl van de huidige consument. Vandaar dat de verkoop steeds meer online plaats vind. Om te kunnen concurreren dienen winkels op bovenstaande punten minimaal een gelijke ervaring te bieden en daarboven de voordelen van een fysieke omgeving maximaal uit te buiten.
Succesvolle winkels zullen zich in de toekomst naast verkoop meer bezig gaan houden met het leveren van gespecialiseerd advies en persoonlijke service. Om dit te realiseren is een beter kennisniveau van de klantbehoefte noodzakelijk. Het bijhouden van persoonlijke klantprofielen is daarbij noodzaak.
Winkels zullen in de toekomst moeten investeren in het beter vervullen van de klantbehoefte. Bijvoorbeeld door het verruimen van openingstijden en het beter trainen van winkelpersoneel. Daarnaast is een eigen authentieke sfeer en ambiance erg belangrijk. Merk winkels hebben hierbij een voorsprong. Het Amerikaanse modemerk Abercrombie & Fitch parfumeert haar kleding met een eigen herkenbare geur. Geur is nu typisch een beleving die (nog) niet via internet overgebracht kan worden.
Winkels die de mogelijkheden van de nieuwe technologie nu al gebruiken creëren een voorsprong. Slimme programmatuur maakt het mogelijk om het winkelgedrag van hun klanten goed te volgen. AH laat via de App “Appie” en bonuskaart precies zien welke boodschappen je hebt gekocht. Vaker een artikel kopen leidt tot een persoonlijke aanbieding. Marketing wordt door deze technieken steeds meer persoonlijk gericht. Hierbij biedt mobiel internet een grote kans.
Opvallend is dat nu ook een omgekeerde trend zichtbaar wordt. Online gaat ook positie nemen in de online wereld. Blijkbaar is het niet eenvoudig om als webshop te overleven zonder de fysieke aanwezigheid in de echte wereld. In de webwereld ben je relatief onzichtbaar tot je wordt gevonden.
Fysieke winkels leveren die zichtbaarheid wel en geven de consument meer vertouwen door de mogelijkheid van menselijke contact.
Conclusie
Al deze ontwikkelingen bieden het commercieel beheer en marketing van winkelgebieden grote kansen. De NRW jaarprijs marketing is een eerste signaal dat eigenaren en ontwikkelaars zich meer bezig gaan houden met de marketing in winkelcentra. Mogelijk wordt een meer omzet gerelateerde huur de nieuwe norm. Als de verkoop in het winkelgebied door het koppelen van de beschikbare technieken en systemen inzichtelijk kan worden gemaakt, levert dit een geweldige meetinstrument op voor het managen van winkelgebieden.
Bart Koper is Manager PR & Promotions bij EPM Actys
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.