Reco ziet aanvragen voor batterijen, door ontwikkelaars met te weinig netstroom, verdubbelen

In het tweede kwartaal van 2023 is het aantal aanvragen voor batterij-opslag verdubbeld. Dit blijkt uit cijfers Reco. ‘Door netcongestie komen veel vastgoedprojecten in de knel doordat veel netbeheerders geen nieuwe grootverbruikersafsluiting geven’, aldus Edwin Verpoort, commercieel directeur van Reco.

Het elektriciteitsnet is op dit moment in vrijwel alle provincies grotendeels vol, wat ertoe leidt dat bedrijven niet hoeven te rekenen op een zware aansluiting. Netbeheerders waarschuwen dat nieuwbouw en verduurzaming van bestaande bouw in gevaar komen. Volgens Verpoort komt het ook voor dat er wel een netaansluiting beschikbaar is, maar dat deze niet het juiste vermogen kan leveren tijdens piekmomenten.

Oplossing voor stroomtekort: batterijen en hybride aggregaten
Uit de cijfers van Reco blijkt dat er drie veelvoorkomende situaties zijn: er is geen tijdelijke netaansluiting voor de bouw, er is geen netaansluiting voor het nieuwe bedrijfspand of de bestaande netaansluiting levert niet voldoende stroom voor energiebehoefte.   

De huidige of nieuwe netaansluiting levert onvoldoende stroom
Reco ziet hierin een toename in de aanvragen voor batterijcontainers die worden ingezet als energieopslag van netstroom en/of zonnepanelen. ’s Nachts laden de batterijen op en overdag springt de batterij bij met extra capaciteit als er meer stroom wordt gevraagd dan de netaansluiting aan kan. Dit is de markt ook bekend als peakshaving.

Er is geen aansluiting
Volgens Verpoort is er een verschuiving van het diesel aggregaat naar het hybride aggregaat. ‘Hybride aggregaten leveren stroom uit meerdere bronnen zoals zonnepanelen, accu’s en andere hernieuwbare bronnen. Dit wordt opgeslagen in batterijen om de continuïteit van de stroombehoefte te waarborgen’.

Duurzaamheidseisen
Volgens Verpoort is de aanjager van de verdubbeling niet alleen de netcongestie, maar spelen duurzaamheidsoverwegingen ook een grote rol. 'Waar voorheen nog traditioneel werd gekozen om tijdelijk een dieselaggregaat toe te passen tijdens piekmomenten, past dat niet meer in de hedendaags duurzaamheidsstrategie van de vastgoedbedrijven. Het is ironisch te noemen dat er diesel-aggregaten worden gebruikt om netcongestie op te lossen, wat weer veroorzaakt is door de energietransitie. Door de grote batterijcontainers is die duurzame oplossing er wél. Ze zijn zelfs te combineren met zelf-opgewekte zonnestroom.'

Impact
De batterijcontainers en hybride aggregaten van Reco hebben momenteel gezorgd voor continuïteit op 175 projecten waarmee meer dan 6.125.000 kg Co2 en 2.2275.000 liter brandstof is bespaard.

Contactinformatie
Bij Reco geloven we sinds 1953: dat succesvolle projecten samen worden gemaakt. Daarom werken en denken we mee als partner, voor een passende materieelinzet. Met 380 collega’s werken we iedere dag met veel trots bij het derde generatie familiebedrijf. We leren van de projecten van gisteren, luisteren naar uw ambities van vandaag en innoveren voor het materieel van morgen. Van een patent op onze tijdelijke personenliften tot peakshaving-batterijen.

Reco heeft twee vestigingen in Nederland en drie in het Verenigd Koninkrijk, is VCA**-gecertificeerd en voldoet aan niveau 3 van de SKAO CO2-Prestatieladder.

Contactpersoon: Edwin Verpoort, commercieel directeur.
Telefoon: 071-3419120.



Reacties


Laatste nieuws