Luxs: Van rampzalig idee naar miljoenenbedrijf

Luxs: Van rampzalig idee naar miljoenenbedrijf

Björn Brix en Kris Spitsbaard vertellen uitgebreid over het ontstaan van hun bedrijf Luxs.  Ze wilden een datamodel dat onderhoud kon voorspellen. 'We dachten goud in handen te hebben' vertelt Björn, maar de heren zijn eerlijk genoeg om te vertellen dat hun eerste idee totaal niet relevant was, in tegenstelling tot de huidige oplossing van Luxs.

'Hoe kan het dat de staat van het vastgoed grote leningverstrekkers niet interesseert?' vraagt Björn Brix aan Kris Spitsbaard. Het is Koningsdag 2015 de mannen zijn eind twintig. Om hen heen is het feestgedruis gehuld in oranje. De oprichters van Luxs zitten met een biertje aan de bar. Nietsvermoedend dat die vraag zou uitmonden in een snelgroeiend miljoenenbedrijf dat software levert aan vastgoedeigenaren.

Björn werkt op dat moment als consultant voor een Brits consultancybedrijf op het snijvlak van IT en finance voor financiële instellingen. Hij verbaast zich hoe weinig aandacht er is voor de staat van het vastgoed in de modellen die de waarde van het vastgoed berekenen. Kris werkt op dat moment als consultant op het snijvlak van data en bedrijfsvoering, onder andere voor een woningcorporatie. Kris neemt een slok van zijn bier en haalt zijn schouders op. 'Ik heb geen idee waarom, maar ik weet wel dat woningcorporaties slecht op de hoogte zijn van de staat van hun vastgoed.'

Het initiële plan: predictive maintenance
'Niet weten wat de staat is van je vastgoed, moet toch grote problemen opleveren voor vastgoedeigenaren?' zegt Björn. Kris knikt. 'Er moet een manier zijn om te voorspellen wat er aan onderhoud nodig is in je pand,' zegt Kris. 'Iets als predictive maintenance.' Het is ondertussen laat. De kroeg ziet oranje van de mensen. De mannen drinken nog een biertje. Pratend over een model waarbij data kan helpen om vastgoedeigenaren inzicht te geven in hoe ze hun panden kunnen onderhouden.

Die avond is het eerste idee voor hun bedrijf, Luxs, geboren. Een datamodel dat voorspelt wanneer er bijvoorbeeld geverfd moet worden of de gevel vervangen moet worden. 'We dachten goud in handen te hebben,' vertelt Björn aan de tafel van het kantoor van Luxs in Woerden. 'Dus gingen we op onderzoek uit.'

Obstakels
'Al snel bleek dat ons idee helemaal niet relevant was.' Kris lacht breeduit. 'De vastgoedmarkt schoot het idee af. Ze waren mijlenver verwijderd van predictive maintenance. Wij wilden een ruimteschip bouwen, maar zij hadden een doodsimpele auto nodig.'

'In dat onderzoek vertelde één van de mensen: ‘Ik ben al blij als ik weet wat er in mijn vastgoed zit’. Die vraag viel zo op, dat we besloten op terug te gaan naar de tekentafel om te kijken of we een model konden bedenken om de sector te helpen om hun vastgoed in kaart te brengen. Om van daaruit naar voorspellend onderhoud te gaan,' vult Björn zijn businesspartner aan. 'Dat idee werd goed ontvangen,' zegt Kris. 'Vol goede moed brachten we de eerste woning in kaart. Gewapend met een afstandsmeter en een Excel sheet. Hoe moeilijk kan het zijn?'

'Het was een ramp. We hadden geen idee wat erin moest komen en wat van belang was. We merkten al snel dat dit een extreem tijdrovende klus was,' vertelt Björn. 'Maar we gaven niet op. Er moest een manier zijn om dat slimmer aan te pakken.'

Ze ontdekten BIM-modellen en gebruikten die als basis voor het model. 'Opnieuw dachten wij: dit is een gouden greep. Maar ook dit keer kwamen we van een koude kermis thuis,' lacht Björn. 'Vastgoedeigenaren zaten niet te wachten op een model met één woning. Zij moesten een model hebben voor tienduizenden woningen. Ondertussen stonden wij op het punt om op te geven.'

Database voor vastgoed
Maar ook uit dit fiasco ontstond een nieuw idee. 'We beseften dat vastgoedeigenaren eigenlijk zeiden: we hebben al ons vastgoed niet goed in kaart,' zegt Kris. 'Als wij al die modellen bij elkaar brengen en daar de data van ontsluiten, dan heb je ineens een database waar alle woningen in staan. Met een exacte beschrijving van wat er in die woning zit. Een vastgoedeigenaar kan dus in één oogopslag zien hoeveel CV-ketels en van welk merk, het aantal vierkante meters en bijvoorbeeld hoeveel rode deuren hij in zijn bezit heeft.'

Financiering
'Eindelijk hadden we een idee dat goed viel in de markt en een geïnteresseerde woningcorporatie. Tot dat moment hadden we nog geen prototype gebouwd. We werkten in de avonduren en weekenden aan ons idee en presenteerden dat met PowerPoint. Om het prototype van de grond te krijgen, hadden we geld nodig. We hadden zelf wat spaargeld, maar verre van genoeg. Gelukkig geloofde mijn vader in ons en het idee en wilde hij helpen,' zegt Björn.

'We zijn geen software developers en hadden geen idee dat software bouwen gigantisch duur is. Binnen zes weken was het geld op. En er stond nog geen prototype.' Björn trekt zijn wenkbrauw op. Hun software developer Eaglescience zag de waarde van het product en besloot het voor te financieren.

Van prototype naar product
Ze presenteren het eerste prototype aan de geïnteresseerde woningcorporatie. 'Ik heb nog nooit zoveel gezweet tijdens een presentatie,' zegt Kris lachend. 'Niet alleen omdat alles ervan afhing, maar het prototype had ook enorme gebreken. Vraag niet hoe, maar we zijn er doorheen gekomen.' Dat prototype werd goed ontvangen. 'Drie maanden later moesten we een werkend product opleveren. Opnieuw zonder geld om het uit te voeren,' zegt Kris.

'We zijn als gekken gaan zoeken maar financiering,' zegt Björn. 'Godzijdank vonden we Qredits, een kredietverstrekker die in ons product geloofde.' Hij pauzeert enkele seconden. 'We kregen de lening niet voor niets. Ze stelden de harde eis dat we onze baan opzegden en all-in gingen.'

'We hadden op dat moment een makkelijk leven, met een goede baan en zonder verantwoordelijkheden,' zegt Kris met een serieuze blik. 'Ineens moesten we allebei op het salaris van onze vriendin teren, al ons spaargeld was op en we zaten tot over onze oren in de schulden bij familie en onbekenden. Wetende dat we die schulden niet konden terugbetalen, als het fout ging. We hadden al skin in the game. Maar dit was een game changer qua motivatie. Het voelde als do or die.'

Raad van Advies
De twee mannen besluiten een Raad van Advies in het leven te roepen, vastberaden om Luxs te laten slagen. 'We haalden de expertise van Guus Verduijn, Roy Mierop, Eduard van der Kun en Cuno van Steenhoven in huis. Dat hielp ons en het product enorm,' vertelt Björn.

Van predictive maintanance naar vastgoedregistratie
Door de feedback uit de markt en klankborden met de Raad van Advies stapten ze van het initiële idee van predictive maintanance af en ontwikkelden ze een softwareproduct voor vastgoedregistratie. De mannen realiseren dat de mannen er meer geld nodig is om de software te ontwikkelen. Samen met een financieel adviseur zoeken ze een geschikte financiele investeerder die in het product geloofde. En met succes.

Nu staat er een solide datagedreven oplossing die woningen in kaart brengt en die data verzamelt op één plek. Vastgoedeigenaren hebben hierdoor exact in kaart wat er in hun vastgoed zit en kunnen daarop sturen. Het systeem registreert automatisch de veranderingen en werkzaamheden van alle betrokken leveranciers. 'Zo zijn woningcorporaties up-to-date voor regelgeving en hebben beleggers volledig inzicht in hun woning, bijvoorbeeld met het oog op de aankomende wet en regelgeving van Hugo de Jonge,' legt Kris uit.

Marktleider in vastgoedregistratie
Luxs is op dit moment marktleider op het gebied van vastgoedregistratie en ze hebben de eerste klanten met vastgoed in het buitenland. 'We hebben iedere cent terugbetaald,' zegt Björn. Niet alleen aan mijn vader. Alle kredietverstrekkers van het eerste uur zijn terugbetaald met rente. We draaien nu een miljoenenbedrijf.'

Volgende stap: platform oplossing
Maar de founders zijn nog niet klaar. De volgende stap is een platform oplossing en het schalen van het aantal gebruikers. 'We willen een ecosysteem bouwen met gebruikers van het vastgoed, die allemaal data inbrengen op het platform. De data is nu alleen beschikbaar voor eigenaren, straks voor iedereen. Je creëert zo een netwerkeffect, een soort marktplaats waar Luxs de data voor levert om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen hun diensten sneller en beter kunnen leveren. De taxateur kan bijvoorbeeld met die data makkelijker taxaties doen en de CV-ketel installateur kan zijn diensten aanbieden,' zegt Kris vastberaden.

Dat platform bouwen de mannen stap voor stap uit. 'Om die visie werkelijkheid te maken, zijn we met een nieuwe ronde investeringen bezig. Het mooie is dat het fundament gelegd is, waardoor partijen de data kunnen verzamelen die nodig zijn voor predictive maintenance of om te verduurzamen. Alleen zijn wij niet de partner die daarover adviseert, maar de partij die de betrouwbare data ervoor aanlevert,' besluit Björn.

Reacties