bGrid: ‘Wij laten gebouwen praten over ESG’

Een echt ‘smart’ gebouw past zich continu aan naar de veranderende behoefte van eigenaren, beheerders en gebruikers. Dat is de visie van techbedrijf bGrid. Volgens oprichter en CCO Wouter Kok en director of marketing and business development Thomas Zwart zit de waarde van slimme technologie niet in het reageren op gebruik, maar in het voorspellen ervan. ‘Als niemand opmerkt dat het gebouw met de gebruiker meedenkt, dan is dat het grootste compliment in deze branche.’

De mens moet zich dus niet schikken naar het gebouw, maar het gebouw naar de mens. ‘Gedrag veranderen is moeilijk’, legt Kok uit. ‘Smart buildings kunnen het volledige binnenklimaat reguleren tot de meest optimale werkomgeving en toch zullen gebruikers soms een raam openzetten op een hete zomerdag. Die autonomie hoef je niet af te pakken. We ontwikkelen technologie die gegeven het gedrag van de gebruiker het slimst mogelijke doet. Later beginnen op vrijdag? Dan anticipeert de airco daarop.’

‘Nodes’
De technische infrastructuur van bGrid – een draadloos netwerk van sensoren die in het gebouw worden geïnstalleerd – detecteert, analyseert en voorspelt de aanwezigheid van mensen op verschillende plekken en momenten. De sensoren, of ‘nodes’, meten warmte, licht, luchtvochtigheid, geluid, beweging en luchtkwaliteit waaronder CO2 in elke ruimte. Zo kunnen medewerkers op het gemeentekantoor van Alkmaar op schermen zien in welke zones het druk is, wanneer ze op zoek zijn naar een geschikte werkplek. Kok: ‘We geven mensen de juiste informatie op de juiste plek om zelf goede beslissingen te nemen, maar dicteren niet wat ze moeten doen.’

Besparen op ruimte en energie
Met de informatie uit de nodes kunnen belangrijke vragen worden beantwoord. Allereerst: hoe en wanneer wordt het kantoor gebruikt? Door te weten waar en wanneer het druk is, kun je de ruimte efficiënter gebruiken en misschien zelfs met minder vierkante meters af. De tweede vraag: hoe en wanneer kan energie worden bespaard? Klimatisering kan volledig aansluiten op het voorspelde gebruik, zodat de verwarming of de airco nooit voor niets aanstaat. De derde en laatste vraag: hoe kan comfort en gezondheid verbeterd worden? Door valideren, leren en verbeteren wordt automatisch het binnenklimaat verbeterd en dit draagt direct bij aan de gezondheid van de mensen die er gebruik van maken.

‘Wij vinden een huurder net zo belangrijk als een beheerder of een eigenaar’, zegt Zwart. ‘Het zijn alle drie ondernemers die onder de streep wat over willen houden. Een huurder wil graag een hogere arbeidsproductiviteit, een gebouweigenaar wil een gelukkige huurder die langer blijft en goed betaalt. De beheerder is daarbij een cruciale schakel, dus erg belangrijk voor huurder en eigenaar. Zij werken uiteindelijk het meest met de data van bGrid en zijn ook voor ons heel belangrijk.’

Steeds meer noodzaak
Vandaag de dag is smart technologie niet alleen een luxe, maar ook steeds meer noodzaak volgens Zwart. ‘Als een belegger niet acteert en rapporteert op ESG-criteria (Environmental, Social, Governance) wordt het straks onmogelijk om financiering te krijgen. Ook huurders moeten steeds vaker verantwoording geven aan hun opdrachtgevers over ESG. Wij bieden bruikbare data-inzichten op het gebied van ESG. We laten de gebouwen praten over ESG.’

Open API
bGrid ontstond in 2017 in Nederland en is snel uitgegroeid tot een wereldwijd opererend bedrijf met kantoren in Amsterdam, Londen en vanaf juni ook in Zurich. De open API van bGrid stelt externe hardware- en softwareontwikkelaars in staat om eenvoudig verbinding te maken met de bGrid infrastructuur en data om continu slimme gebouwtoepassingen te creëren. Het succes daarvan valt of staat met de hardware.

‘Met onze hardware ben je verzekerd van het beste ‘data lake’, een meer met helder water dat je niet hoeft te filteren’, vertelt Kok. ‘Het is open data, dus iedereen kan er uit drinken. Als je verstand hebt van software, begrijp je hoe krachtig dat water is. Onder andere Microsoft ziet dat en gebruikt bGrid data voor nieuwe product releases.’

Next Delft
Een project waar Kok en Zwart erg trots op zijn is Next Delft, een multi-tenant gebouw waar nauw wordt samengewerkt met eigenaar en beheerder om de huurders optimaal te bedienen. Door deze samenwerking ontstaan continu nieuwe functionaliteiten die passen bij de veranderende behoefte. Kok: ‘Wat we hier allemaal hebben ontwikkeld, hadden we niet kunnen bedenken toen we het contract tekenden. Continu aanpassen en verbeteren, in de praktijk. Die waardevolle inzichten nemen we ook mee naar andere gebouwen.’

Die werkwijze sluit aan bij de visie van bGrid: een echt ‘smart’ gebouw past zich continu aan naar de veranderende behoefte van eigenaren, beheerders en gebruikers. ‘We blijven dan ook de hele levenscyclus betrokken’, legt Zwart uit. ‘We weten de wensen en eisen van de toekomst nog niet, maar we ontwikkelen onze technologie wel zo dat we er voortdurend in mee kunnen gaan. Innovatie is leuk, maar het gebeurt vaak op projectniveau. Wij delen de kennis graag met anderen, dat maakt de hele markt beter.’

 

 

 

 

 

Thomas Zwart, Director of Marketing & Business Development & Wouter Kok, CCO



Reacties


Laatste nieuws