De scoutingmentaliteit van een mondiale bouwreus

In de HPP stoel: BESIX Nederland-directeur Nic De Roeck

Holland Propery Plaza (HPP) ging in gesprek met Nic de Roeck, algemeen directeur van het Belgische bouwbedrijf BESIX, dat ook een vestiging in Nederland heeft. Hoe werd de voormalige Belgische Beton Maatschappij een one-stop-shop voor internationale klanten die willen bouwen, en hoe gaat een Belgische bedrijf om met de Nederlandse cultuur? 

Ze zetten hun tanden bij voorkeur in grote en dus prestigieuze bouwprojecten. Die zijn zonder uitzondering extreem complex door een leger aan stakeholders en de nood aan technologische innovaties. Als de uitdagingen zich (vaak letterlijk) opstapelen tot onmetelijke hoogte, dan bellen opdrachtgevers al snel bouwbedrijf BESIX. Dit Belgische bouwbedrijf, met een Nederlandse vestiging in Dordrecht, is in ruim honderd jaar uitgegroeid tot een mondiale reus die groot is geworden door trouw te blijven aan de geest van de ontdekkingsreiziger. Holland Property Plaza sprak daarover uitgebreid met algemeen directeur Nic De Roeck.

De roots van het huidige BESIX beginnen in 1909 (!) onder de naam Belgische Beton Maatschappij. Hoe heeft de filosofie van het bouwbedrijf zich ontwikkeld?
De Roeck: 'BESIX is het verhaal van de evolutie van een simpele aannemer parallel aan onze steeds complexer wordende samenleving. We kwamen erachter dat hoe beter je wordt, hoe kwalitatiever het werk is dat je moet leveren. Toen kwam het besef: kwaliteit alleen is niet voldoende. Projecten werden groter en ingewikkelder. Bovenop ‘stenen metselen’ kwamen andersoortige projecten, infrastructuur en civiele werken. En die vergden ook service. We zijn dus geëvolueerd van ‘Bob de Bouwer’ tot … ja bijna een full service-organisatie.'

De 'one stop-shop' die BESIX is geworden – contracting, building, concessions & assets, vastgoed – heeft intussen een mondiaal karakter. BESIX vind je, behalve in het Midden-Oosten, intussen over bijna de gehele wereld: in Afrika (waar ook gebouwd wordt aan skyscrapers in Marokko en Ivoorkust), in Australië (waar de groep na overname van Watpac in 2018 landde), in Noord-Amerika (Canada), Zuid-Amerika en uiteraard ook in Europa.

De Roeck: 'Wij bouwen nagenoeg alles wat belangrijk is in de samenleving: gebouwen, infrastructuur, maritieme werken, sport, industrie, milieu. Bijna grenzeloos, ook letterlijk. We zijn in verschillende continenten gaan werken. Zo zitten we al meer dan een halve eeuw in het Midden-Oosten, waar we de woestijn hebben mee helpen ontwikkelen. Denk aan de promenade in Abu Dhabi of de iconische skyscraper Burj Khalifa, met 828 meter op dit moment de hoogste ter wereld. Maar neem ook de enorme afvalberg buiten Dubai waaruit wij omgezette energie terugvoeren naar de stad.'

En de expansiedrift van BESIX?
De Roeck: 'Ik vind dat woord niet echt van toepassing. We zijn niet op zoek naar nieuwe omzetmarkten, want daar zijn we al decennia vrij stabiel in, het moet duurzaam zijn in alle opzichten. Dát zit in ons DNA. We zijn niet bang om op ontdekkingstocht te gaan. Naar plekken die nog witte vlekken op de kaart zijn. Dat hebben we altijd al gedaan. We hebben over meerdere generaties heen de mentaliteit van een scout behouden en stellen ons altijd drie belangrijke vragen als we op pad gaan: Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? En: wat nemen we mee? We zijn als ontdekkingsreiziger nieuwsgierig en ondernemend. Belangrijk is dat we ook oprecht geïnteresseerd zijn in de samenlevingen waar we terechtkomen en die ook daadwerkelijk betrekken bij wat je doet. We gaan altijd op zoek naar lokale partners en arbeidskrachten. Het gaat om gedeelde kennis, middelen, expertise en menskracht.' (tekst gaat verder onder de afbeelding.)

De Roeck in het duurzame kantoor van BESIX Nederland in Dordrecht.

Die rol als verbinder, is dat iets wat goed past bij de Vlaamse aard?
De Roeck: 'Dat past ons wel. We zijn niet bang om erop uit te trekken en dan te kijken naar de mensen die er wonen en werken en naar hen te luisteren. Ter plekke partnerschappen te sluiten die hecht worden door dingen samen te doen. Daar wordt iedereen ten slotte ook beter van.'

En hoe bent u omgegaan met de lokale cultuur van Nederland?
De Roeck: 'BESIX zit nu dertig jaar in Nederland. Ons aanpassingsvermogen en ons diversifiëren doet ons -overal op de wereld- overleven, en door complementariteit opzoeken en samenwerken bereiken we daardoor veel. Nederland heeft me als wereldburger op een aantal punten verrast. Laat ik met een groot compliment beginnen. De politiek in Nederland durft beslissingen te nemen: harder en sneller dan in veel andere landen, zoals in mijn geboorteland. In Nederland worden problemen benoemd en wordt er toch doorgepakt. Daarin staat Nederland in Europa helemaal vooraan wat mij betreft.

Met de blik van een ontdekkingsreiziger of scout kunnen wij in grote, complexe projecten toch succesvol zijn, door de complementariteit. Waar de Nederlanders ongeëvenaard sterk zijn in het proces, sturen wij Belgen vanuit de technische inhoud heel gericht op het doel. Daarin zijn wij doelgerichte pragmatisten. Die mix werkt echt heel erg goed in Nederland. Het luistert goed naar elkaar. Opdrachtgevers houden ervan dat wij goed kunnen laveren en navigeren in complexe multi-stakeholdersprojecten. Als het echt moeilijk is, dan bellen ze ons.'

‘Duurzaamheid’ is een thema dat in alle aspecten van een bouwbedrijf terugkomt. Het is toch geen ‘afvinkertje’?
De Roeck: 'We hebben intern een kleine taskforce opgezet om alles wat met duurzaamheid te maken heeft goed in kaart te brengen. Hoe gaan we alles behappen en bemannen? We zijn toch al met CO2-berekeningen vanuit de compliance met wet- en regelgeving en met electrificatie van al ons rollende bouwmaterieel bezig. Dat moeten we continu doen.'

Is het financieel haalbaar vanuit je concurrentiepositie?
De Roeck: 'Dat is kortetermijndenken. Duurzaamheid is ook de basis van een duurzaam verdienmodel. Wij maken onze aanbiedingen duurzaam, ook als de klant er niet naar gevraagd heeft. En ook als-ie er niet voor wil betalen omdat het voor hem meer ‘nice’ dan ‘need to have’ is. Wij laten dan zien wat duurzame maatregelen, aanpassingen en innovaties opbrengen. Is het niet op korte termijn, dan wel zeker op lange termijn. Daar hoeft nu toch niemand meer aan te twijfelen?'

Hebben jullie dat innovatievermogen ook in huis?
De Roeck: 'We zijn ontdekkingsreizigers zoals gezegd. En we werken multidisciplinair, zodat innovatie niet door silogedrag gefrustreerd kan worden. We nemen samen de beslissing voor welke projecten we vol gaan. Projecten die het verschil gaan maken en betekenis hebben. Wij ambiëren multidisciplinaire projecten waarin we onze duurzame innovaties, kennis & expertise en ideeën mee kunnen nemen.'

Lees het gehele interview op de website van Holland Property Plaza.

Dit was een bijdrage van Edwin Venema, Holland Property Plaza.



Reacties


Laatste nieuws