Omise Smart Unmanned Shops: ‘Wij willen binnen een aantal sectoren een no-brainer zijn’

Snel boodschappen doen is met het nieuwe retail-concept Omise zo gepiept. Een op maat gemaakte gemakswinkel voor in een hotel, kantoor, woningcomplex of op een vakantiepark met een assortiment naar keuze, zonder personeel. Is dit de oplossing voor de enorme personeelstekorten en de veranderende kantorenmarkt? Vastgoedjournaal sprak met Guy Lataster, manager van Omise Unmanned Smart Shops over wat dit concept zo onderscheidend maakt.

Lataster geeft Vastgoedjournaal een rondleiding in de demoshop op het kantoor in de Amsterdamse Houthavens. Wat als eerste opvalt aan deze winkel zijn de twee schermen die naar buiten gericht staan, waar aanbiedingen op voorbijflitsen, maar ook uitleg wordt gegeven over hoe de winkel werkt: pak, scan, betaal, geniet. Net zoals bij de traditionele to-go, alleen dan zonder personeel.

Flexibel
Anderhalfjaar geleden begon de startup Omise dit onbemande winkelconcept. Nu al zijn er zo’n 15 shops actief: er zijn bijvoorbeeld vestigingen op de vakantieparken van Roompot en Europarcs en shops in kantoren van flexibele kantooraanbieders Succeed en Tribes. Omise is binnen drie klantenprofielen actief: kantoren, hotels en leisure als vakantie/attractieparken. De winkels zijn per segment wezenlijk anders van aard: in de vakantieparken bestaat het assortiment bijvoorbeeld voor 40% uit non-food en in de kantoren uit vooral vers food. Omise is ook hard bezig om wooncomplexen aan de lijst toe te voegen.

We zijn flexibel en retailen zit in ons DNA.

Volgens Lataster is dat ook precies de usp – unique selling point - van Omise: “We zijn flexibel en retailen zit in ons DNA. We kunnen ons assortiment, de winkel en het concept geheel aanpassen aan de locatie, het soort klanten en de behoefte. Is het bijvoorbeeld zomer? Dan bieden we op de vakantieparken meer zwemspullen aan, die ook duidelijk goed verkopen."

Waar het bij alle concepten echter om draait, is dat de Omise Smart Unmanned Shops iets toevoegt waar de klant behoefte aan heeft. Lataster: “In alle segmenten gaat het in wezen om het toevoegen van service. Bij een kantoor is de Omise-shop bijvoorbeeld de vervanging of aanvulling van de catering. Voor een vakantiepark en hotel is retail geen core-business, maar  bovenal een service voor de bezoekers. Ook voor wooncomplexen zoals voor studenten geldt dit – de woonomgeving wordt immers aantrekkelijker als er voorzieningen in de buurt zijn. Omise is uitermate geschikt voor dat segment.’’ Een shop neerzetten waar de opdrachtgever verder geen omkijken naar heeft is dan ook ideaal voor deze plekken: “Geef ons een paar vierkante meters en wij zetten een shop neer die precies aansluit bij de behoefte van de klanten.”

Shops die rendement opleveren
Het businessmodel is zodanig dat Omise de winkel exploiteert voor eigen rekening en risico. Lataster: “Dat betekent dat wij de eigenaar van vastgoed of het bedrijf waar we een overeenkomst mee hebben voor 100% ontzorgen." Omdat de shops rendement moeten maken, wil Omise vooral op high traffic-locaties zitten. Lataster benadrukt dat alle shops op high traffic-locaties een positief rendement maken. “Een kickback voor de partij waar we een overeenkomst mee hebben, is mogelijk."

De concepten zijn schaalbaar van een paar m2 zoals in een hotel, tot een mini supermarkt op een vakantiepark. Uiteraard kan Omise zich prima in een bestaande omgeving voegen, maar nog mooier zou het zijn als een vastgoedontwikkelaar het concept meteen vanaf de tekentafel meeneemt. Lataster: “Dan kunnen we een zo ideaal mogelijke winkel realiseren.”

De onbemande winkel is natuurlijk hét antwoord op het huidige personeelstekort.

Personeeltekort en flexibele werktijden
Nu Omise anderhalf jaar draait en de 15 onbemande winkels het goed doen, is het voor Omise tijd om in een andere versnelling verder te gaan. Lataster meent dat de tijd er rijp voor is: “De onbemande winkel is natuurlijk hét antwoord op het huidige personeelstekort. Bovendien verandert de samenleving: voor iedereen geldt steeds meer dat ze ontzorgt willen worden en snel toegang tot voorzieningen willen hebben. Bij kantoren speelt weer dat sinds corona flexibele werktijden steeds meer in opkomst zijn gekomen. Kantoorplekken zijn niet steeds maar continue bezet wat de catering nóg ingewikkelder en kostbaarder maakt. Lunchen tussen 12 en 2 is ook niet geheel meer van deze tijd, dus een winkel hebben waar je 24/7 terecht kan is ideaal.” Inmiddels voert Lataster met heel veel partijen gesprekken, ook internationaal. Bijvoorbeeld ook met partijen die actief zijn in de studentenhuisvesting.

Omise behoort als dochteronderneming tot de Sanders Retail Groep. Evenals Windowsketch, zij verzorgen naast de technologie van het opbouwen van de winkel, ook alle digitale schermen en elektronische label oplossingen. Door het slim gebruik maken van elkaars expertise heeft Omise alle benodigdheden in huis om succesvol te worden. De Sanders Retail Groep heeft niet alleen een omvangrijke vastgoedportefeuille, maar is ook franchisenemer van 13 HEMA’s en één Primera in het zuiden van het land. Lataster: “Het is een inspirerende aandeelhouder waar we intensief mee samenwerken. We kunnen volledig gebruik maken van de 100 jaar retail-ervaring van het bedrijf en dat doen we ook.” 

Duidelijk is dat er geen gebrek is aan ambitie bij Omise. Lataster zegt tot slot: “Omise gaat binnen een aantal sectoren een no-brainer worden. Dat is wat we creëren en waar we naartoe werken.”



Reacties


Laatste nieuws