ParkBee met € 30 mln op zak op zoek naar garages om platform uit te breiden

Met de net opgehaalde € 30 miljoen aan investeringskracht wil ParkBee flink uitbreiden en investeren in verduurzaming. Het parkeerplatform kijkt daarbij niet alleen naar het buitenland, maar nadrukkelijk ook naar uitbreiding van het netwerk van garages in de Nederlandse steden. Dat zegt Werner Paul Boerma van ParkBee in een gesprek met VJ.

“We zijn in bijna alle garages geïnteresseerd, of ze nu van particuliere beleggers zijn of van institutionelen. Als ze maar minimaal 20 parkeerplekken hebben en op locaties staan waar het parkeren op straat betaald is, dan zijn ze geschikt om aan ons netwerk toe te voegen.” Aan het woord is Werner Paul Boerma, ceo van ParkBee. Hij is zichtbaar enthousiast over de ambities van ParkBee en de mogelijkheden die ontstaan met het aantrekken van de groep nieuwe aandeelhouders.

“Ons netwerk bestaat nu uit 450 parkeergarages, waarvan 300 in Nederland. We zijn ook al groot in het Verenigd Koninkrijk en actief in Duitsland en België maar willen niet alleen in deze landen verder groeien. De ambitie is om ook naar Frankrijk en Ierland uit te breiden.” Voor Boerma is die uitbreiding richting andere landen logisch: “Ons platform trekt zich niets aan van grenzen, dat doen de gebruikers van de apps die bij ons aangesloten zijn immers ook niet. Bovendien hebben veel van de grotere vastgoedbeleggers waar we mee samenwerken, ook garages in het buitenland. Samenwerking in andere landen ligt dan al snel voor de hand.” 

Zwarte cijfers
De groei van ParkBee is stormachtig geweest. Pas operationeel in 2016, wordt dit jaar naar verwachting al een omzet van € 20 miljoen behaald. Winst maakt de scale-up nog niet, hoewel Boerma aangeeft dat er dit jaar voor Nederland zwarte cijfers zullen worden geschreven. Er wordt samengewerkt met onder meer woningcorporaties, beleggers in kantoorcomplexen en hotels maar bijvoorbeeld ook met huurders die hun gehuurde parkeerplekken onderverhuren.

Boerma: “We zoeken echter ook nadrukkelijk naar stand-alone garages, ook als ze in handen zijn van bijvoorbeeld particuliere beleggers. Gemiddeld ligt de bezetting van een garage op 15%. Door ons platform kunnen we die bezetting aanzienlijk verbeteren. Dat levert voor beiden een win-win op: de opbrengsten die door met ons samen te werken additioneel wordt gegenereerd, wordt op 50/50-basis gedeeld.”       

Koolen Industries
De oorspronkelijke aandeelhouders van ParkBee waren Statkraft Ventures, Innovation Quarter, het management en medewerkers. De lead investor van de groep die nu in totaal € 30 miljoen aan nieuw vermogen inbrengt waarmee de groeiambities verwezenlijkt kunnen worden, is Koolen Industries, het investeringsfonds van Kees Koolen. Dat is geen toeval: Koolen Industries richt zich op de transitie naar schone energie voor iedereen. Als voormalig topman en investeerder van Booking.com en Uber heeft Koolen bovendien ervaring met technologieplatforms als die van ParkBee. (tekst gaat verder onder foto)

Boerma: “Duurzaamheid zit ingebakken in ons bedrijfsmodel. Door ons platform is er minder blik op straat waardoor er meer ruimte voor bomen en groen kan zijn. Daarnaast, afhankelijk van welke berekening je volgt, kan de zoektijd van een automobilist naar een parkeerplek met wel 15 minuten bekort worden, veel duurzamer dus. Belangrijke aspecten die steeds belangrijker worden nu nog meer wordt ingezet op verdichting in de steden. En stel je eens voor: hoe mooi zou de Amsterdamse Herengracht zijn zonder al dat blik op de kades?”

Lekker spelen
Boerma wijst ook op het sociale element: “Geen blik op straat betekent meer ruimte voor mensen, voor spelen of elkaar ontmoeten. We hebben een proef gedaan in Watergraafsmeer en daar bleek dat mensen zonder de storende geparkeerde auto’s elkaar meer zagen en dus meer spraken.”

Met deze nieuwe investeerders – of coalition of the willing zoals Boerma het omschrijft, zal bovendien een forse stimulans gegeven kunnen worden aan het elektrisch autorijden. “We zijn bezig met een selectie voor een partner voor het plaatsen van elektrische laadpalen in de garages die bij ons aangesloten zijn. Het idee is dat auto’s dan vooral ’s nachts laden. Dat heeft een aantal voordelen: er komen sowieso veel meer laadpalen waardoor een ongebruikte laadpaal vinden geen probleem meer is en de overheid hoeft minder te investeren in laadpalen op straat. Doordat er ’s nachts langzaam geladen wordt en alleen in de daluren gebruik gemaakt worden van goedkope stroom, wordt bovendien het stroomnetwerk veel minder belast.”   

Mobiliteitshub
De laadpalen in de garages is één voorbeeld van het inspelen op de veranderingen in mobiliteit van ParkBee. Het platform biedt in diverse mobility hubs al huurfietsen en deelauto’s aan in de garages, heeft faciliteiten voor huurauto’s en ook boedelbakken en bakfietsen. Boerma: “De garage ontwikkelt zich steeds meer tot mobiliteitshub in de stad. Bijvoorbeeld: je rijdt met de auto tot de rand van de stad en gaat op een huurfiets verder de binnenstad in. Maar ook het huren van een auto kan veel efficiënter als dat plaatsvindt vanuit een garage. Nu moet je een taxi nemen naar een bedrijventerrein buiten de stad om je huurauto op te halen. Dat ritje kan dan in elk geval bespaard blijven. Het zijn ideeën die gemakkelijker te implementeren zijn als het netwerk van garages die aangesloten zijn bij ParkBee nog uitgebreider is – iets waar ParkBee met haar partners vol voor gaat.” 



Reacties


Laatste nieuws