Slimme technologie verrijkt kantoorgebruik en -beheer
‘Connected User Experience’ is essentieel in het kantoor van de toekomst, meent projectmanagement- en vastgoedadviesbureau Drees & Sommer. De nadruk ligt meer en meer op het verbinden van gebruikers die hybride werken: op kantoor of ‘ergens in de wereld’ met internetbereik. Slimme technologie wordt al volop ingezet om hybride werken te ondersteunen en heeft veel ontwikkelpotentieel. De data en inzichten uit alle gekoppelde gebouwsystemen zijn te gebruiken voor het verbeteren van enerzijds de gebruikerservaring en anderzijds het geautomatiseerd gebouwbeheer.
Wereldwijd heeft Drees & Sommer een aantal innovation hubs. In Aken, Duitslands 'Silicon Valley', ligt de nadruk op slimme gebouwen die voor elke klant op maat zijn ontworpen. Senior UX Consultant Christine Roest sprak uitgebreid met Klaus Dederichs, Partner en Head of ICT bij Drees & Sommer, over de laatste ontwikkelingen en de mogelijkheden van smart technology voor de Nederlandse markt. Roest: “De innovation hub is een simulatie van een gebouw vol met kunstmatige intelligentie en slimme technologie. In deze testomgeving staat een centraal beheerssysteem, ´The Brain´, gekoppeld aan onder meer sensoren, toegangscontrolesystemen, computers en camera´s. Het systeem verbindt en verwerkt de plannings-, bedienings- en gebruikersgegevens en doet aanbevelingen over hoe de processen kunnen worden geoptimaliseerd. Zowel op gebruikers- als op gebouwniveau. Het is een testomgeving voor klanten. Pas als het perfect met elkaar communiceert, écht werkt, wordt het slimme systeem bij de klant geïmplementeerd.”
Is het gebouw geschikt voor slimme technologie?
Voor de ‘Connected User Experience’ sluit Drees & Sommer graag aan vóór de ontwerpfase, ongeacht of het bestaande bouw of nieuwbouw betreft. Roest: “We lichten het gebouw of het ontwerp door: is het smart building technology-ready? Samen met de klant en de gebruikers onderzoeken we in workshops wat er nodig is, specifiek op het gebied van technologie. Waar, wanneer en hoe worden de systemen gebruikt, tegen welke beperkingen lopen mensen aan? En ook: op welke vlakken wil de klant voordeel behalen? Zit dat, naast de betere gebruikerservaring en samenwerking, bijvoorbeeld in energiebesparing of personeelsreductie? Dergelijke vragen zijn overigens heel goed in te passen in de traditionele UX-benadering die betrekking heeft op de totale (kantoor)omgeving.”
Een stekkerdoos met één interface
Community applicaties, een app op je telefoon voor een gebouw of complex, koppelen tegenwoordig al wel diverse systemen aan elkaar, maar tot nu toe blijkt er dan tóch een extra app nodig te zijn om meer services te kunnen koppelen. “Bedrijven die dit als goedwerkende interface verkopen, verkopen veelal lucht”, zegt Roest. “Ik pleit voor het ontwikkelen van een ‘stekkerdoos’ waar al die verschillende technologieoplossingen in communiceren en waarbij je als gebruiker te maken hebt met maar één gebruikersinterface. ‘The Brain’, het platform dat wij in Aken zagen, ís er gewoon al. Met protocollen die je baseert op de uitkomsten uit de workshop, kun je dit centrale brein voor elke klant op maat maken, met elk gewenst ‘custom fit’ User Interface.”
App met volledig servicemenu
In Duitsland zijn inmiddels de eerste projecten voorzien van slimme technologie die locatieonafhankelijk samenwerken, gebouwbeheer en facilitair management optimaal faciliteert. Een mooie referentie is het Berlijnse bedrijfsverzamelgebouw cube berlin. “De kunstmatige intelligentie van ´The Brain´ faciliteert de huurders en optimaliseert de functionaliteit van het gebouw”, vertelt Roest. “Via een app, een ontwerp van Thing-it, hebben medewerkers toegang tot een volledig servicemenu, waarmee ze bijvoorbeeld toegang krijgen tot het gebouw, de temperatuur op hun kantoor kunnen regelen, de postservice kunnen aansturen en kamers kunnen reserveren. Het gebruik van sensoren maakt het mogelijk om de functionaliteit van het gebouw te optimaliseren.”
De toekomst van technologie
“Ik zie veel toegevoegde waarde van de Connected User Experience”, zo zegt Roest. “Allereerst vanwege de gebruikerservaring: we zien dat het steeds belangrijker wordt dat medewerkers zich goed voelen bij het werk dat zij doen in een omgeving waarin ze zich prettig voelen. Technologie is daarbij een enabler en kan perfect ondersteunend werken. De data van de diverse systemen geven bovendien inzicht in het gebouwbeheer; kennis die kan worden ingezet als strategisch instrument om processen te sturen. De smart building business zal zich de komende jaren verder gaan ontwikkelen, verwacht ik. Van zelflerend – het systeem geeft aan wanneer onderdelen moeten worden onderhouden of vervangen – naar zelfwerkend. Alles afgestemd op het individu of, zoals dat binnen UX wordt genoemd: hyper personalized.”
Inspiratiesessies voor Nederlandse relaties
“Het mooie is: we kunnen de Connected User Experience ook aan onze Nederlandse relaties aanbieden. De kennis en ervaring hebben we Dreso-breed al in huis. In de innovation hub in Aken, dus maar nét over de grens, kunnen we de maatwerktechnologie uitgebreid testen voor de implementatie bij de klant. Ook inspiratiesessies of strategische sessies kunnen we in die innovatieve omgeving organiseren. Ik ga heel graag met klanten in gesprek over de mogelijkheden!”
Laatste nieuws
- 26-12-2024 19:56 Orange Capital Partners investeert voor bijna 423 miljoen euro in Duitse betaalbare huurwoningen
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.