Een energielabel om de klimaatdoelstelling te behalen; een lastig fenomeen of een kans?
Per 1 januari 2023 moeten alle kantoorgebouwen groter dan 100 m² in Nederland over minimaal energielabel C beschikken, anders mogen ze niet meer als kantoor gebruikt worden. Inmiddels zijn de eerste gevolgen al voelbaar. Het ontbreken van een energielabel bij verkoop van panden is het afgelopen jaar al meerdere malen beboet. Tot nu toe zijn in 2021 al ruim duizend boetes uitgedeeld door de Inspectie Leefomgeving en Transport aan personen of bedrijven die woningen of kantoren verkochten zonder energielabel. De bestuurlijke boete voor het verkopen van een pand zonder energielabel is inmiddels ook behoorlijk verhoogd. Voor bedrijven is de boete van €340 naar €870 gegaan.
Hierdoor is dit bedrag inmiddels hoger dan de kosten voor een energielabel. U wilt uiteraard niet dat dit uw onderneming overkomt. Gelukkig is er nog tijd om tot actie over te gaan en de kansen, die dit met zich meebrengt, te benutten.
Waarom is deze verplichting ingevoerd?
Nederland heeft een ambitieus klimaatakkoord met als belangrijkste doelstelling het reduceren van de CO2-uitstoot met 49% in 2030 ten opzichte van 1990. Dit is nodig om de opwarming van de aarde niet verder te laten oplopen dan 1.5 °C. Het verduurzamen van vastgoed is hierbij noodzakelijk. Uit gegevens van TNO blijkt bijvoorbeeld dat zo’n 40% van de CO2-uitstoot in Nederland afkomstig van bestaand vastgoed, waaronder kantoren, winkels en woningen. Met het verplichte energielabel C wil de overheid een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen.
38% nog niet in bezit van een energielabel
Volgens onderzoek van Colliers is 38% van de kantoren in Nederland nog niet in het bezit van een energielabel. Aangezien het ontbreken van een energielabel wordt beboet, wilt u dit uiteraard voorkomen. Bovendien heeft het gevolgen voor de waarde van uw vastgoedportfolio wanneer een pand niet het minimaal vereiste label C in bezit heeft. U mag namelijk een dergelijk pand niet meer verkopen of verhuren.
2022 voor de deur, 2023 dichtbij.
Er wordt door de overheid streng op toegezien dat bedrijven voldoen aan de wetgeving. Wanneer uw pand na ingaan van de wetgeving in 2023 geen energielabel of een energielabel D of lager heeft, riskeert u een boete van maximaal 81.000 euro. In het ergste geval moet u het pand zelfs sluiten. Uw vastgoedportfolio loopt dus risico waardoor verduurzamen van uw panden noodzakelijk is. Het proces van het verkrijgen of verbeteren van een energielabel voor een pand is verschillend en puur maatwerk. Wij begeleiden u hier graag bij.
Wij begeleiden u naar het gewenste label
MAIN heeft zich samen met KOERS, SPIE en IOB verenigd in de Road to Paris werkgroep. Zo pakken zij gezamenlijk de verduurzaming van kantoren gezamenlijk en projectmatig aan. Ze werken daarbij samen met een team van specialisten op het gebied van onder andere isolatie, gevels, daken, installaties en energiemanagement. U krijgt een totaal-oplossing voor uw probleem en het benodigde Energielabel. U leest in onze whitepaper hoe wij zorgen dat u klaar bent voor 2023 en de kansen pakt die er zijn.
Laatste nieuws
- 25-06-2026 17:19 ID Logistics bouwt logistieke campus van 53.000 m2 in Tiel voor uitbreiding
- 25-06-2026 16:30 Opzoek naar een cellencomplex? Diverse politiebureaus onder de digitale hamer
- 25-06-2026 13:23 Altera verkoopt appartementen in Baarn en Rotterdam aan Opus Reale
- 25-06-2026 13:13 'Rechtspraak lijkt niet op het juiste spoor bij minimale duur huurovereenkomst onbepaalde tijd'
- 25-06-2026 12:15 Elevation Group verlengt huurcontract voor 2.200 m2 in Apollo House Amsterdam
- 25-06-2026 12:00 'Zakelijke dienstverlener' huurt kantoorruimte in De Haagsche Zwaan in Den Haag
- 25-06-2026 11:34 Hoge Raad: Geen compensatie voor box 3-beleggers die geen bezwaar hebben gemaakt
- 25-06-2026 10:35 Hidde Glastra versterkt Blauwhoed als ontwikkelingsmanager
- 25-06-2026 10:30 EU wil renteaftrekbeperking herzien: Goed nieuws voor vastgoedbeleggers, maar nog veel onzekerheid
- 25-06-2026 09:44 Financiers krijgen weer meer trek in kantoren
- 25-06-2026 09:23 Zusje opent 41e vestiging in Middelburg
- 25-06-2026 09:13 Daelmans en Grouwels lid van IVBN
- 25-06-2026 09:06 Van Uffelen Mode naar Middenwaard Heerhugowaard
- 25-06-2026 06:00 Buitenlandse pensioenfondsen wachten nog even met Nederland: ‘We hebben actie nodig’
- 24-06-2026 14:51 Gemeente Rotterdam begint marktconsultatie voor drijvend park in Rijnhaven
- 24-06-2026 14:20 DCM Investment Group en TPG Angelo Gordon kopen IOS-locatie in Breda
- 24-06-2026 13:34 Acture en Moove Connected Mobility huren kantoorruimte in Utrecht van NLV
- 24-06-2026 13:22 Woonzorgcomplex met 125 woningen op plek voormalig Wijndaelercentrum in Den Haag
- 24-06-2026 13:14 Regiewet aangenomen na debat Eerste Kamer: ‘Regie mag geen synoniem worden voor vertraging’
- 24-06-2026 13:06 Werkvoorraad architectenbureaus op zes maanden, hoogste niveau sinds 2008
- 24-06-2026 12:33 Pointer: 'Verhuurders leven lang niet altijd uitspraken Huurcommissie na'
- 24-06-2026 12:09 Restaurant Neni opent tweede Amsterdamse vestiging in Kimpton De Witt hotel
- 24-06-2026 11:47 Koper schrijft koop in bij Kadaster, maar staat toch met lege handen
- 24-06-2026 11:26 Na omgevingsvergunning ook bestemmingsplan Soza Den Haag definitief
- 24-06-2026 10:26 Garbe zet in Nederland nadrukkelijker in op woningen: ‘Focus op wat wél kan’
- 24-06-2026 10:02 Coalitieakkoord Utrecht: 80 procent betaalbare nieuwbouw en doorbraakteam netcongestie
.jpg)







Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.