NieuweStroom wil dynamische energieprijzen de nieuwe standaard maken

Energie kopen tegen een uurprijs? Hoe werkt dat en wat zijn de voordelen? NieuweStroom is een energieleverancier die al acht jaar op deze manier energie levert aan het MKB, waaronder ook vastgoedpartijen. Ook kan het bedrijf sinds twee jaar eigen zonne-energie aanbieden. VJ sprak met Channel Manager Wessel Ouwerling.

Ouwerling kwam een jaar na de oprichting in dienst bij NieuweStroom. Een andere tak van sport dan bij zijn vorige werkgever, een traditionele leverancier met focus op vaste energieprijzen. “NieuweStroom is ontstaan rondom de komst van de slimme energiemeters. Van de vijf grondleggers was er niemand afkomstig uit de energiebranche. De meeste van hen kwamen uit de IT en de financiële sector. Door gebruik te maken van de slimme meter wisten de oprichters hoe hun klanten geld op hun energierekening konden besparen. Zij berekenden vanaf dat moment de ‘uurprijzen’ voor energie door aan hun klanten in plaats van de traditionele vaste tarieven. Onconventioneel voor die tijd én het pakte goed uit voor hun klanten.

...het klantenbestand van 15.000 zakelijke afnemers bewijst dat de Nederlandse markt daar klaar voor is

Hoe werken dynamische energieprijzen?
NieuweStroom koopt alle energie voor haar klanten in op de EPEX. De EPEXI is een openbare spotmarkt: er wordt gehandeld in uurprijzen. Voor elke dag wordt voor elk uur van de dag een aparte prijs vastgesteld. Ouwerling: “Dat betekent dat de energieprijzen voor onze klanten dagelijks fluctueren. De ene dag wat hoger, de andere dag wat lager. Maar door de bank genomen komt men aan het eind van jaar bijna altijd goedkoper uit dan bij een contract met vaste tarieven.” Maar het is geen garantie? “NieuweStroom geeft geen garantie op de beste prijs maar wel garantie op de beste kansen. Door te werken met de werkelijke uurprijzen zitten we veel dichter op de bal, zodat we onze kostprijs zo laag mogelijk kunnen houden. En om dat te onderschrijven hebben klanten de vrijheid om altijd boetevrij op te zeggen. Zo weet de klant dat we altijd ons best moeten blijven doen”, vertelt Ouwerling.

Dat deze manier van werken echt wat oplevert, blijkt uit het feit dat het bedrijf nog steeds klanten van het eerste uur heeft. Ouwerling: “Ik durf te beweren dat het aantal klanten dat bij ons vertrekt lager ligt dan bij de traditionele aanbieders.” De vraag of klanten door dynamische energieprijzen niet onnodig veel risico lopen is hiermee indirect beantwoord.

‘In Nederland betalen we regelmatig meer dan we zouden moeten betalen’
Ouwerling voegt hieraan toe: “In Nederland zijn we vaak over-verzekerd en betalen we regelmatig meer dan we zouden moeten betalen. Dynamische inkoop is interessant als je het over een jaar bekijkt en de enorme fluctuaties waar sommigen in eerste instantie nog bang voor zijn vallen in de praktijd enorm mee. Een energierekening bestaat in de regel voor maar voor 40% uit feitelijke kosten voor de energie. De overige 60% bestaat uit andere kosten zoals overheidsheffingen en netbeheerderskosten. Op het deel dat overblijft, waar je als klant invloed op hebt, varieert het voordeel over 10 jaar gemeten tussen de 10% en 30%.

Ook voor de vastgoedmarkt
De energieleverancier wil dynamische prijzen de nieuwe standaard maken. En het klantenbestand van 15.000 zakelijke afnemers bewijst dat de Nederlandse markt daar klaar voor is. NieuweStroom is al één van de grotere spelers binnen de agrarische markt, de versbranche en de horeca. Maar ook voor de commerciële vastgoedmarkt heeft het genoeg te bieden; te beginnen bij de snelheid van het aansluiten.

“Bij NieuweStroom kunnen we klanten binnen één dag en soms zelfs al binnen een uur aansluiten op het netwerk. Klanten hebben altijd een persoonlijk aanspreekpunt die snel bereikbaar is en snel schakelt. Prettig als je net een nieuw pand of een hele portefeuille hebt aangekocht. Daarnaast ontvangen onze klanten maandelijks een rekening op basis van het werkelijke gebruik waardoor je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.  En zoals eerder aangegeven werken wij met flexibele contracten die maandelijks en zonder boete kunnen worden opgezegd. En uiteraard is het hele proces geautomatiseerd.”

NieuweStroom hanteert geen minimale afname of een minimumaantal aansluitingen, maar het bedrijf richt zich vooral op de mid-zakelijke markt met een afname vanaf 50.000 kWh. Dit staat ongeveer gelijk aan het gebruik van 10 huishoudens.

NieuweZon
Terugkomend op de eerdere vermelding dat NieuweStroom nog steeds het grootste deel van de stroom op de beurs inkoopt, is het bedrijf met NieuweZon ook actief in het opwekken van eigen zonne-energie. “Sinds 2019 zijn we met NieuweZon actief op de markt. Daken van onze klanten maken wij geschikt voor het opwekken en opslaan van zonne-energie. Wij nemen hierbij alles uit handen.” Voor pandeigenaren die hun dak ter beschikking stellen aan NieuweZon zijn er uiteraard voordelen. Zo ontvangt deze een maandelijkse vergoeding voor het gebruik van het dak en komt de volledige installatie en de zonnepanelen na 15 jaar aan het pand toe. Daarnaast kan het bedrijf door deze groene samenwerking ook ‘duurzaam’ aan het bedrijfsprofiel toevoegen.  

En hoe meer energie niet meer op de beurs hoeft te worden ingekocht, des te lager de vraag wordt; wat de beursprijs zal doen zakken. Kortom een win-win voor alle NieuweStroom klanten en de gehele energiemarkt.

Volgens Ouwerling is de energietransitie een interessante ontwikkeling en kent die nog de nodige uitdagingen. En dus ook kansen. Het opslaan van groene energie is er bijvoorbeeld één van omdat je deze energiebronnen niet op afroep beschikbaar hebt. Maar feit blijft wel dat de verandering in gang is gezet en niet meer te stoppen is. Hoogleraar Transitiekunde, Jan Rotmans heeft dat doeltreffend omschreven met de quote: We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk.

“We zullen echt anders om moeten gaan met het opwekken en gebruiken van energie en ik vind het mooi om hier met NieuweStroom en NieuweZon aan bij te dragen”, aldus Ouwerling tot besluit.

Meer weten over NieuweStroom of NieuweZon? De energieadviseurs staan u graag persoonlijk te woord. U kunt op verschillende manieren contact opnemen. Per e-mail via klantenservice@nieuwestroom.nl of telefonisch via 088-9968686.

 



Reacties


Laatste nieuws