Personeelstekort opvangen door automatisering (of efficiënter werken)?
De economische vooruitzichten zijn positief, maar voor bedrijven geldt dat het steeds lastiger is om vacatures te vervullen. Dat betekent dus dat met het personeel dat aanwezig is wellicht nodig is om meer werkzaamheden zijn te verrichten. Daarom is het zaak om te kijken welke opties er zijn om het personeelstekort op te vangen. Ook als er op dit moment nog geen acuut tekort is aan personeel, is het verstandig om daar wel op voorbereid te zijn. Ondernemen is namelijk ook een kwestie van vooruitkijken.
Investeren in automatisering
Als de krapte op de arbeidsmarkt zich doorzet, heeft dat op korte en lange termijn gevolgen. Een van de opties om het personeelstekort op te vangen, is door te investeren in automatisering. Binnen allerlei bedrijfssectoren is het mogelijk om op een of andere manier werkmethoden en productieprocessen te automatiseren. Ook binnen de vastgoedsector zijn er verschillende mogelijkheden om processen te automatiseren.
Bijvoorbeeld door software in te zetten voor huurders die zelf online zaken kunnen regelen in plaats van met een medewerker contact te moeten opnemen. Denk daarbij aan een digitale omgeving, waarin potentiële huurders de mogelijkheid krijgen om inkomensgegevens te uploaden en documenten toe te voegen. Een medewerker hoeft dan alleen nog maar de gegevens te controleren, waarna het systeem automatisch een huurcontract genereert dat vervolgens alleen maar ondertekend, en weer digitaal ingeleverd hoeft te worden. De medewerker hoeft dan geen tijd vrij te maken voor het persoonlijk ontvangen van de huurder.
Efficiënter werken
Uiteraard brengt automatisering efficiënter werken met zich mee, maar er zijn ook mogelijkheden om zonder automatisering efficiënter te werken. De arbeidskrapte zorgt ervoor dat personeel het drukker krijgt. Als er een functie openvalt door vertrek van een personeelslid en er is geen vervanger te vinden, moet het werk toch worden gedaan. In dat geval is het belangrijk om na te gaan op welke manier de werkzaamheden op een meer efficiënte manier vorm kan krijgen. Dat kan onder meer door een strakkere planning te maken, waarbij er minder tijd verloren gaat. Bijvoorbeeld door voor een klusjesman, die op locatie problemen verhelpt bij verhuurd vastgoed een efficiënte route uit te stippelen. Dat bespaart namelijk tijd.
Voor personeel op kantoor kan er ook een strak schema komen om de werktijd effectiever in te delen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over koffietijd, rookpauzes en privétijd. Het is namelijk niet zo dat iedereen op kantoor 8 uur per dag effectief aan het werk is. Dat haalt haast geen enkele medewerker. Door afspraken te maken over de tijdsindeling is het wel mogelijk om iedereen binnen het overeengekomen tijdskader echt effectief te laten werken. Zo is het mogelijk door iedereen bij binnenkomst even met koffie te laten beginnen om daarna driekwartier tot een uur ongestoord aan het werk te laten gaan. Na dat uur is er weer even tijd voor koffie, privétijd (om het nieuws te volgen of even te appen) of social talk. Door een tijdskader te bieden, is werktijd veel efficiënter in te plannen en is er ruimte voor niet aan werk gerelateerde tijdsbesteding.
Laatste nieuws
- 02-10-2024 09:57 Voormalig hoofdkantoor Vacansoleil in faillissementsverkoop
- 02-10-2024 09:48 Green Real Estate sluit vijf nieuwe huurovereenkomsten in winkelcentrum Rozenhof in Zaandam
- 02-10-2024 09:38 Zeeland trekt ruim 1,2 miljoen uit voor transformatie leegstaande panden naar woningen
- 02-10-2024 09:30 Lelystad en Centrada tekenen overeenkomst voor 78 sociale huurappartementen
- 02-10-2024 09:14 Farmaceut huurt kantoorruimte in Arnhem Building
- 02-10-2024 08:47 Edmond de Rothschild koopt bedrijfspand in Waalwijk
- 02-10-2024 00:00 De Hypotheker: Aantal hypotheekaanvragen door starters blijft stijgen
- 01-10-2024 16:30 Rijksvastgoedbedrijf verlengt huurovereenkomst voor kantoorruimte in Leeuwarden
- 01-10-2024 15:56 Hoogvliet huurt 1.598 m2 in winkelcentrum in Krimpen aan den IJssel
- 01-10-2024 15:30 Aannemingsbedrijf huurt 1.780 m2 bedrijfsruimte in Amsterdamse Houthavens
- 01-10-2024 15:03 Bierens Incasso Advocaten koopt kantoorgebouw in Amsterdam-Zuid
- 01-10-2024 14:52 Eazie huurt 172 m2 winkelruimte aan Nieuwendijk in Amsterdam
- 01-10-2024 14:48 Amphia verkoopt ziekenhuisterrein in Oosterhout aan NBU
- 01-10-2024 14:16 Topvacature: Senior WOZ-taxateur
- 01-10-2024 14:00 PTP Netherlands huurt distributiecentrum van 8.600 m2 op Rotterdamse Maasvlakte
- 01-10-2024 13:59 NSI en Eurocommercial kopen eigen aandelen in
- 01-10-2024 13:42 Verguisde vastgoedobligaties worden door lagere rente weer aantrekkelijk
- 01-10-2024 12:30 Aandeelhouders stemmen in met benoeming topman First Sponsor als RvC-lid
- 01-10-2024 12:27 Twee nieuwe partners voor Eversheds Sutherland
- 01-10-2024 12:15 Heeneman & Partners koopt deel winkelcentrum Anklaar in Apeldoorn
- 01-10-2024 11:56 Madeline Buijs: Niet alles kan overal in de woningbouw
- 01-10-2024 11:41 28 november: De Eindhovense vastgoedborrel
- 01-10-2024 10:54 New Energy Systems introduceert eigen EMS voor de zakelijke markt
- 01-10-2024 10:49 Nieuwe huurders en verplaatsingen in Amsterdamse Poort
- 01-10-2024 10:24 Today Real Estate koopt perceel van DHG in Koudekerk
- 01-10-2024 10:06 Oktober bij VJ in het teken van zorgvastgoed
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.