Personeelstekort opvangen door automatisering (of efficiënter werken)?
De economische vooruitzichten zijn positief, maar voor bedrijven geldt dat het steeds lastiger is om vacatures te vervullen. Dat betekent dus dat met het personeel dat aanwezig is wellicht nodig is om meer werkzaamheden zijn te verrichten. Daarom is het zaak om te kijken welke opties er zijn om het personeelstekort op te vangen. Ook als er op dit moment nog geen acuut tekort is aan personeel, is het verstandig om daar wel op voorbereid te zijn. Ondernemen is namelijk ook een kwestie van vooruitkijken.
Investeren in automatisering
Als de krapte op de arbeidsmarkt zich doorzet, heeft dat op korte en lange termijn gevolgen. Een van de opties om het personeelstekort op te vangen, is door te investeren in automatisering. Binnen allerlei bedrijfssectoren is het mogelijk om op een of andere manier werkmethoden en productieprocessen te automatiseren. Ook binnen de vastgoedsector zijn er verschillende mogelijkheden om processen te automatiseren.
Bijvoorbeeld door software in te zetten voor huurders die zelf online zaken kunnen regelen in plaats van met een medewerker contact te moeten opnemen. Denk daarbij aan een digitale omgeving, waarin potentiële huurders de mogelijkheid krijgen om inkomensgegevens te uploaden en documenten toe te voegen. Een medewerker hoeft dan alleen nog maar de gegevens te controleren, waarna het systeem automatisch een huurcontract genereert dat vervolgens alleen maar ondertekend, en weer digitaal ingeleverd hoeft te worden. De medewerker hoeft dan geen tijd vrij te maken voor het persoonlijk ontvangen van de huurder.
Efficiënter werken
Uiteraard brengt automatisering efficiënter werken met zich mee, maar er zijn ook mogelijkheden om zonder automatisering efficiënter te werken. De arbeidskrapte zorgt ervoor dat personeel het drukker krijgt. Als er een functie openvalt door vertrek van een personeelslid en er is geen vervanger te vinden, moet het werk toch worden gedaan. In dat geval is het belangrijk om na te gaan op welke manier de werkzaamheden op een meer efficiënte manier vorm kan krijgen. Dat kan onder meer door een strakkere planning te maken, waarbij er minder tijd verloren gaat. Bijvoorbeeld door voor een klusjesman, die op locatie problemen verhelpt bij verhuurd vastgoed een efficiënte route uit te stippelen. Dat bespaart namelijk tijd.
Voor personeel op kantoor kan er ook een strak schema komen om de werktijd effectiever in te delen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over koffietijd, rookpauzes en privétijd. Het is namelijk niet zo dat iedereen op kantoor 8 uur per dag effectief aan het werk is. Dat haalt haast geen enkele medewerker. Door afspraken te maken over de tijdsindeling is het wel mogelijk om iedereen binnen het overeengekomen tijdskader echt effectief te laten werken. Zo is het mogelijk door iedereen bij binnenkomst even met koffie te laten beginnen om daarna driekwartier tot een uur ongestoord aan het werk te laten gaan. Na dat uur is er weer even tijd voor koffie, privétijd (om het nieuws te volgen of even te appen) of social talk. Door een tijdskader te bieden, is werktijd veel efficiënter in te plannen en is er ruimte voor niet aan werk gerelateerde tijdsbesteding.
Laatste nieuws
- 01-02-2025 18:51 Nieuw gemeentehuis Oosterhout geeft impuls aan binnenstad en woningbouw
- 01-02-2025 17:52 Eigenaar winkelcentrum Kijkduin eist miljoenenvergoeding van Den Haag
- 01-02-2025 15:07 Monitor Werklocaties Noord-Holland 2023-2024: leegstand kantoren stijgt terwijl er schaarste is bij bedrijfsruimte
- 01-02-2025 14:49 Transformatie Zeeburgerpad: van bedrijventerrein naar woonwijk met 900 woningen
- 01-02-2025 14:02 De Haarlemse gemeenteraad heeft 7 zones aangewezen voor extra woningbouw
- 01-02-2025 13:47 Nijkerk kiest voor opvanglocaties asielzoekers in eigen beheer: Vastgoed als sleutel tot maatwerk
- 31-01-2025 16:59 Marja Appelman verlaat BZK en wordt directeur-bestuurder van Platform31
- 31-01-2025 13:26 Greenpeace uitspraak groot geschenk? Het stikstofprobleem is eindelijk groot genoeg
- 31-01-2025 13:21 Batenburg en Emergo tekenen op Wocoda voor 21 modulaire woningen in Bergschenhoek
- 31-01-2025 13:10 Save the date: Wocoda 2026 op donderdag 29 januari in Jaarbeurs Utrecht
- 31-01-2025 12:45 De publieke sector was op Wocoda 2025 hongerig naar informatie om te kunnen versnellen
- 31-01-2025 11:46 Gemeenteraad Ter Aar kiest bouwlocaties onder provinciale druk
- 31-01-2025 10:50 Anne Wilbers herbenoemd als bestuursvoorzitter van Stadgenoot
- 31-01-2025 10:22 Aisha Walles treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Rochdale
- 31-01-2025 10:03 Beverwijk wil komst 7.000 woningen en extra bedrijvigheid oplossen met hoogbouw
- 31-01-2025 09:23 Gemeente Haarlem, HBB Groep en Hoorne Vastgoed tekenen voor 500 woningen
- 31-01-2025 09:11 SCPI Comète koopt kantoorgebouw in Almere van particuliere investeerder
- 31-01-2025 09:01 Panattoni breidt business development-team uit met Wieke Janmaat-Hendrickx
- 31-01-2025 08:52 Grouwels koopt 178 woningen van ASR Dutch Core Residential Fund voor 50 mln
- 31-01-2025 08:46 Particuliere belegger koopt Villa Berg en Dal in Ede van Stichting Pro Persona GGZ
- 31-01-2025 08:40 Chris Lanting wordt ‘matchmaker’ voor toekomstbestendig winkelgebied Arnhem
- 30-01-2025 14:36 ECB verlaagt rente naar 2,75 procent
- 30-01-2025 13:26 Vivare en Thimo365 ondertekenen samenwerkingsovereenkomst op Wocoda
- 30-01-2025 13:00 Bouwers tekenen convenant op Wocoda voor opschalen biobased bouwen
- 30-01-2025 12:32 Handreiking taxaties gebiedsontwikkelingen: 'Objectieve taxatie is het doel, hogere grondwaarde is dus ook mogelijk'
- 30-01-2025 12:17 Minister Keijzer opent Wocoda: 'Focus op wat wél kan en hoe'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.