Personeelstekort opvangen door automatisering (of efficiënter werken)?
De economische vooruitzichten zijn positief, maar voor bedrijven geldt dat het steeds lastiger is om vacatures te vervullen. Dat betekent dus dat met het personeel dat aanwezig is wellicht nodig is om meer werkzaamheden zijn te verrichten. Daarom is het zaak om te kijken welke opties er zijn om het personeelstekort op te vangen. Ook als er op dit moment nog geen acuut tekort is aan personeel, is het verstandig om daar wel op voorbereid te zijn. Ondernemen is namelijk ook een kwestie van vooruitkijken.
Investeren in automatisering
Als de krapte op de arbeidsmarkt zich doorzet, heeft dat op korte en lange termijn gevolgen. Een van de opties om het personeelstekort op te vangen, is door te investeren in automatisering. Binnen allerlei bedrijfssectoren is het mogelijk om op een of andere manier werkmethoden en productieprocessen te automatiseren. Ook binnen de vastgoedsector zijn er verschillende mogelijkheden om processen te automatiseren.
Bijvoorbeeld door software in te zetten voor huurders die zelf online zaken kunnen regelen in plaats van met een medewerker contact te moeten opnemen. Denk daarbij aan een digitale omgeving, waarin potentiële huurders de mogelijkheid krijgen om inkomensgegevens te uploaden en documenten toe te voegen. Een medewerker hoeft dan alleen nog maar de gegevens te controleren, waarna het systeem automatisch een huurcontract genereert dat vervolgens alleen maar ondertekend, en weer digitaal ingeleverd hoeft te worden. De medewerker hoeft dan geen tijd vrij te maken voor het persoonlijk ontvangen van de huurder.
Efficiënter werken
Uiteraard brengt automatisering efficiënter werken met zich mee, maar er zijn ook mogelijkheden om zonder automatisering efficiënter te werken. De arbeidskrapte zorgt ervoor dat personeel het drukker krijgt. Als er een functie openvalt door vertrek van een personeelslid en er is geen vervanger te vinden, moet het werk toch worden gedaan. In dat geval is het belangrijk om na te gaan op welke manier de werkzaamheden op een meer efficiënte manier vorm kan krijgen. Dat kan onder meer door een strakkere planning te maken, waarbij er minder tijd verloren gaat. Bijvoorbeeld door voor een klusjesman, die op locatie problemen verhelpt bij verhuurd vastgoed een efficiënte route uit te stippelen. Dat bespaart namelijk tijd.
Voor personeel op kantoor kan er ook een strak schema komen om de werktijd effectiever in te delen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over koffietijd, rookpauzes en privétijd. Het is namelijk niet zo dat iedereen op kantoor 8 uur per dag effectief aan het werk is. Dat haalt haast geen enkele medewerker. Door afspraken te maken over de tijdsindeling is het wel mogelijk om iedereen binnen het overeengekomen tijdskader echt effectief te laten werken. Zo is het mogelijk door iedereen bij binnenkomst even met koffie te laten beginnen om daarna driekwartier tot een uur ongestoord aan het werk te laten gaan. Na dat uur is er weer even tijd voor koffie, privétijd (om het nieuws te volgen of even te appen) of social talk. Door een tijdskader te bieden, is werktijd veel efficiënter in te plannen en is er ruimte voor niet aan werk gerelateerde tijdsbesteding.
Laatste nieuws
- 04-11-2024 16:57 Joep Linders nieuwe adviseur bij VKZ
- 04-11-2024 13:43 Wereldhave al bezig huurcontracten met Blokker te beëindigen
- 04-11-2024 12:26 Mileway verhuurt bedrijfsruimte in Weesp aan Loof Catering
- 04-11-2024 11:17 HDN: Recordaantaal hypotheekaanvragen koopwoningen in oktober
- 04-11-2024 11:00 ‘Er is veel meer mogelijk in het financieringslandschap dan beleggers denken’
- 04-11-2024 10:56 Woonzorg Nederland verkoopt wooncomplex aan Acantus in Scheemda
- 04-11-2024 10:42 The Sharing Group huurt kantoorruimte in het Zandkasteel Amsterdam-Zuidoost
- 04-11-2024 09:31 Madeline Buijs: 'Nederland moet blij zijn met Europa'
- 04-11-2024 09:30 Investium Real Estate koopt kantoorgebouw van M7 in ’s-Hertogenbosch
- 04-11-2024 08:28 Ontwikkeling van woonwijk in Woudsend nadert belangrijke fase
- 04-11-2024 06:30 Prijzen bestaande woningen van 25 grootste gemeenten blijven stijgen
- 04-11-2024 06:30 8 procent minder woningen door transformatie in 2023
- 02-11-2024 06:00 ‘Overbieden blijft toenemen door opzettelijk te lage vraagprijzen’
- 01-11-2024 17:30 Koblox Bouwmaterialen huurt bedrijfsgebouw van ProHuis in Sliedrecht
- 01-11-2024 15:55 Staatssecretaris Idsinga stapt op na kritiek op geheimhouden van zakelijke belangen
- 01-11-2024 15:34 Oud-wethouder Rijswijk Van de Laar wordt directeur programma rijk-regio bij gemeente Amsterdam
- 01-11-2024 15:08 Blokker heeft uitstel van betaling gekregen
- 01-11-2024 14:12 Directeur Rebelgroup Hans Broere wordt hoofd programmering en regie bij ministerie van VRO
- 01-11-2024 13:11 Michiel Brinksma over de overname van Blue-Mountain: 'De juiste stap op het juiste moment'
- 01-11-2024 12:02 Massaclaim tegen EuroParcs vanwege misleidende verkooppraktijken
- 01-11-2024 11:13 Codebesluit prioriteringsruimte bij transportverzoeken biedt kansen om woningbouw sneller te realiseren
- 01-11-2024 11:01 Momentum Leisure benoemt chief marketing officer en chief financial officer
- 01-11-2024 10:35 Damesmodeketen Paprika sluit drie winkels in Nederland
- 01-11-2024 10:26 Detailhandel zet 2,6 procent meer om in september
- 01-11-2024 10:03 Themamaand november in het teken van retail
- 01-11-2024 09:46 Topvacature: Taxateur commercieel vastgoed (RT) bij KRK Taxaties & Advies
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.