Ferex bedenkt duurzame oplossing voor inrichten bouwplaats
Op bouwlocaties is een veilige ondergrond nodig. In plaats van het inzetten van traditionele draglineschotten voor een tijdelijke ondergrond, heeft Ferex composiet rijplaten als duurzame oplossing ontwikkeld. Wat deze rijplaten duurzaam maakt en waarom site engineers deze optie horen te overwegen, lees je in dit artikel.
Waarom een tijdelijke ondergrond?
Op en naar bouwlocaties rijdt zwaar verkeer. Denk aan draglines, graafmachines en ander bouwverkeer. Dit verkeer kan niet zomaar over de ondergrond rijden. De ondergrond beschadigt daarvan, het verkeer kan vast komen te zitten en het is niet veilig voor bouwers in verband met modder en struikelgevaar. Daarom worden traditioneel gezien vaak draglineschotten ingezet voor een tijdelijke weg naar de bouwplaats toe en een tijdelijke ondergrond op de bouwplaats zelf.
Het nadeel van traditionele draglineschotten
Draglineschotten zijn zware, houten planken. Het grootste nadeel is dat deze platen zodanig zwaar zijn, dat de ondergrond beschadigd raakt. Allesbehalve duurzaam dus. Ook heeft het een economisch nadeel. Een beschadigde ondergrond brengt tenslotte herstelwerkzaamheden en herstelkosten met zich mee.
De eigenschappen van composiet
Om de ondergrond zo min mogelijk te beschadigen, heeft Ferex composiet rijplaten ontwikkeld. Maar wat is composiet? Composiet is een glasvezelversterkt kunststof. Dit zijn de belangrijkste eigenschappen van composiet:
- Het materiaal is licht van gewicht, slechts 52 kilogram per m2
- Het materiaal is sterk, het kan belast worden met 400 ton per m2
- Het materiaal is flexibel, ondergrondvolgend én het biedt optimale spreiding van de belasting van het zware verkeer
- Het duurzame aspect
Dankzij het ondergrondvolgende aspect en het feit dat composiet belasting optimaal verspreidt, kunnen composiet rijplaten direct op de ondergrond worden gelegd. De rijplaten zullen niet wegzakken, ook niet in een drassige ondergrond. Dat heeft te maken met het drijvend vermogen. Grondbewerking vooraf is dan ook niet nodig. Na het verwijderen van de rijplaten zul je zien dat flora en fauna optimaal behouden is gebleven.
Economisch voordeel
Composiet rijplaten passen perfect in de nieuwe, circulaire economie. Na een levensduur van 15 jaar, kan het materiaal namelijk gerecycled worden. Daarnaast leidt het gebruik van deze materialen tot een halvering van logistieke bewegingen. Composiet is namelijk zo licht, dat er dubbel zoveel rijplaten vervoerd kunnen worden. Ook gaat het verwijderen van composiet rijplaten twee keer zo snel. Niet alleen goed voor het milieu, ook voor de portemonnee.
Kortom, composiet rijplaten zijn vanwege de duurzaamheidsvoordelen en economische voordelen zeker het overwegen waard om in te zetten voor de inrichting van de bouwplaats.
Laatste nieuws
- 01-02-2025 18:51 Nieuw gemeentehuis Oosterhout geeft impuls aan binnenstad en woningbouw
- 01-02-2025 17:52 Eigenaar winkelcentrum Kijkduin eist miljoenenvergoeding van Den Haag
- 01-02-2025 15:07 Monitor Werklocaties Noord-Holland 2023-2024: leegstand kantoren stijgt terwijl er schaarste is bij bedrijfsruimte
- 01-02-2025 14:49 Transformatie Zeeburgerpad: van bedrijventerrein naar woonwijk met 900 woningen
- 01-02-2025 14:02 De Haarlemse gemeenteraad heeft 7 zones aangewezen voor extra woningbouw
- 01-02-2025 13:47 Nijkerk kiest voor opvanglocaties asielzoekers in eigen beheer: Vastgoed als sleutel tot maatwerk
- 31-01-2025 16:59 Marja Appelman verlaat BZK en wordt directeur-bestuurder van Platform31
- 31-01-2025 13:26 Greenpeace uitspraak groot geschenk? Het stikstofprobleem is eindelijk groot genoeg
- 31-01-2025 13:21 Batenburg en Emergo tekenen op Wocoda voor 21 modulaire woningen in Bergschenhoek
- 31-01-2025 13:10 Save the date: Wocoda 2026 op donderdag 29 januari in Jaarbeurs Utrecht
- 31-01-2025 12:45 De publieke sector was op Wocoda 2025 hongerig naar informatie om te kunnen versnellen
- 31-01-2025 11:46 Gemeenteraad Ter Aar kiest bouwlocaties onder provinciale druk
- 31-01-2025 10:50 Anne Wilbers herbenoemd als bestuursvoorzitter van Stadgenoot
- 31-01-2025 10:22 Aisha Walles treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Rochdale
- 31-01-2025 10:03 Beverwijk wil komst 7.000 woningen en extra bedrijvigheid oplossen met hoogbouw
- 31-01-2025 09:23 Gemeente Haarlem, HBB Groep en Hoorne Vastgoed tekenen voor 500 woningen
- 31-01-2025 09:11 SCPI Comète koopt kantoorgebouw in Almere van particuliere investeerder
- 31-01-2025 09:01 Panattoni breidt business development-team uit met Wieke Janmaat-Hendrickx
- 31-01-2025 08:52 Grouwels koopt 178 woningen van ASR Dutch Core Residential Fund voor 50 mln
- 31-01-2025 08:46 Particuliere belegger koopt Villa Berg en Dal in Ede van Stichting Pro Persona GGZ
- 31-01-2025 08:40 Chris Lanting wordt ‘matchmaker’ voor toekomstbestendig winkelgebied Arnhem
- 30-01-2025 14:36 ECB verlaagt rente naar 2,75 procent
- 30-01-2025 13:26 Vivare en Thimo365 ondertekenen samenwerkingsovereenkomst op Wocoda
- 30-01-2025 13:00 Bouwers tekenen convenant op Wocoda voor opschalen biobased bouwen
- 30-01-2025 12:32 Handreiking taxaties gebiedsontwikkelingen: 'Objectieve taxatie is het doel, hogere grondwaarde is dus ook mogelijk'
- 30-01-2025 12:17 Minister Keijzer opent Wocoda: 'Focus op wat wél kan en hoe'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.