MAIN: ‘Energieverbruik zakelijke markt kan nog 21% worden teruggeschroefd’

Sinds het einde van de vorige eeuw begon de overheid met het liberaliseren van de energiemarkt. Zo werd in 1999 de zakelijke energiemarkt vrijgegeven en de rest van de markt volgde in 2004. Doordat netbeheerders andere leveranciers op hun netwerk moesten toelaten kregen de eindgebruikers meer keuzevrijheid en ontstond er een gezonde concurrentie tussen leveranciers die zich moesten gaan onderscheiden. Met Vastgoedjournaal blikt Ed Roele, accountmanager bij MAIN Energie terug op deze periode. Welke zaken zijn er veranderd en hoe kijkt men bij MAIN Energie naar de toekomst van de zakelijke energiemarkt?

MAIN Energie werd in 2003 opgericht en Ed Roele was de eerste commerciële man die het bedrijf in dienst nam. Roele: “De liberalisering voor de zakelijke markt was toen al in gang gezet, maar al voor die tijd had MAIN contact met de eigenaren en beheerders van de grotere gebouwen. Voor ons was het belangrijk om te weten waar de behoefte van onze contactpersonen lag. Er waren twee zaken die toen heel duidelijk naar voren kwamen: men wilde meer flexibiliteit in de energiecontracten en een verbetering van het klantencontact. Want meer dan eens werd de slechte bereikbaarheid van de callcenters van onze concurrenten als bron van irritatie genoemd. Doordat wij naar deze wensen geluisterd hebben en deze hebben ingezet als ‘gamechanger’, kon het bedrijf in korte tijd enorm groeien. Hierdoor hadden we in 2006 al 15 man personeel in dienst en kregen we als kers op de taart ook nog een vergunning voor het leveren van energie. Dat gaf ons nóg meer slagkracht.”

Energiescope en MAINmeters
Anno 2021 is het leveren van gas en elektra niet meer zo spannend. Maar nieuwe manieren en tools ontwikkelen, die gebouwen ‘slimmer’ kunnen maken des te meer. En ook bij MAIN Energie is men daar volop mee bezig. Dit heeft bijvoorbeeld al geresulteerd in de komst van Energiescope, een digitale tussen-bemetering die aangeeft waar in het gebouw er verbeteringen kunnen worden aangebracht als het gaat om energiebesparing. Roele legt uit hoe dit werkt: “Wij plaatsen digitale tussenmeters op de punten die de klant wil meten. Vervolgens wordt de data zichtbaar gemaakt voor de klant in de portal mijnMAIN. Deze ziet in één oogopslag waar er energie verloren gaat of onnodig wordt verbruikt waardoor het nóg makkelijker wordt om energie te besparen en verspilling tegen te gaan.”

Deze metingen vinden digitaal en op afstand plaats. Een gebouw hoeft dus niet te worden voorzien van sensoren of andere kostbare meetapparatuur.

Een andere tool die MAIN ontwikkelde is er één die is toegespitst op de grootverbruikers: MAINmeters. Hierbij wordt het energieverbruik gekristalliseerd weergegeven op de nota. Dus een duidelijk overzicht van het maandelijkse verbruik per uur, per dag en per week én de kosten. Dit gebeurde voorheen door twee verschillende leveranciers. Roele: “Op die manier heeft de klant één factuurstroom minder, wat zijn administratie overzichtelijker maakt. De klant heeft zo dus nog maar met één bedrijf te maken en kan altijd direct terecht bij een eigen accountmanager.”

Nieuwe tool over drie maanden gelanceerd
Roele vertelt vol enthousiasme over de innovatieslagen die MAIN Energie momenteel maakt. Maar hier en daar moet hij jammer genoeg toch even inhouden. “Over drie maanden komen we met een nóg verfijnder systeem op de markt. De naam mag ik nog niet prijsgeven. Maar met deze tool kunnen we onze klanten helpen om hun energieverbruik nog zeker 21% terug te schroeven. We hebben dit onlangs met succes getest in een gebouw van 15.000 m2.”

Wanneer dit bedrijfsonderdeel gelanceerd is, wil MAIN Energie zich ook gaan richten op de opslag van energie. Het bedrijf is tegenwoordig overigens een onderdeel van Audax Energia uit Spanje. “We hopen daardoor ook mee te kunnen doen aan Europese aanbestedingen voor wind- en zonne-energie.”

Terugkijkend op 18 jaar MAIN Energie zegt Roele: “Wij zijn blij dat onze klanten sinds 2003 met ons zijn meegegroeid. Er werken tegenwoordig ruim 100 mensen bij MAIN, die dagelijks klaarstaan voor de klanten, het persoonlijk contact onderhouden en die nog steeds luisteren naar hun wensen.”

Bezoek voor meer informatie www.mainenergie.nl



Reacties


Laatste nieuws