Charging as a Service neemt zorgen weg
In sneltreinvaart worden producten omgezet in diensten. Geen lampen kopen, maar licht afnemen. Deze trend in innovatie heet Servitisatie. Het legt de risico’s op de plek waar de meeste kennis zit. En de gebruiker hoeft zich niet druk te maken over alle technische aspecten.
Vastgoed ziet al jaren de ene innovatie na de andere voorbij komen. Op welke trend moet je wel aanhaken, welke hype kun je rustig laten gaan? Het is duidelijk dat elektrisch rijden niet meer weggaat. Dus moet je daar in het vastgoed iets mee. De conclusie lijkt dan eenvoudig: voorzie de parkeerplaatsen bij het vastgoed van oplaadpunten.
Slim laden
Dan blijkt het toch ingewikkelder te liggen. De accu’s van elektrische auto’s kunnen makkelijk zoveel energie bevatten als een kantoor op een dag gebruikt. Wil je meerdere voertuigen gaan opladen, dan loop je al snel tegen de grenzen van de netaansluiting aan. De oplossing voor dat probleem is gevonden in het slim laden. Dat zorgt voor het afstemmen van de beschikbaarheid van energie en de verdeling over de voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een ander punt is het opschalen van de laadinfrastructuur bij het vastgoed. Afgelopen jaar was zo’n 25% van de nieuw verkochte voertuigen voorzien van een stekker. Hoeveel parkeerplaatsen moet je dan nu al voorzien van een oplaadpunt? Het Bouwbesluit zegt daar iets over, maar kijkt vooral naar de absolute ondergrens. Is de eindgebruiker van het vastgoed daar ook mee geholpen?
Staan het besluiten nemen over slim laden, beslissen over het aantal laadpalen en de onzekerheid over de ontwikkelingen van de technologie niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de vastgoedmanager? Dat hoeft geen probleem meer te zijn, omdat ook hier Servitisatie, de innovatie van product naar dienst, een oplossing biedt. Opladen als dienstverlening is juist door de onzekerheid rondom corona door diverse vastgoedpartijen omarmd.
Wat is Charging as a Service?
Het snelgroeiende Nederlandse bedrijf McCharge, een deelneming van Nexton, dat haar diensten als Charging as a Service aanbiedt, plaatst voor eigen rekening en risico laadpunten bij vastgoedlocaties waar voldoende voertuigen worden verwacht. Het bedrijf is transparant over het businessmodel: McCharge heeft de expertise in huis rond de technologie van het opladen en neemt de investeringen voor haar rekening. Ze verkoopt geen laadpalen, ze levert volle accu’s tegen marktconforme laadtarieven voor de eindgebruiker.
Ook de zorgen over de onzekerheid over de groei van het elektrische wagenpark neemt McCharge weg van het bord van haar opdrachtgevers. Als uit de data van de laadpalen blijkt dat er onvoldoende aanbod is van laadpunten, dan breidt ze de capaciteit uit. Omgekeerd kan natuurlijk ook gebeuren als door wisseling van een huurder het profiel van de locatie verandert. Is er minder laadvoorziening nodig? McCharge lost dat op en haalt zo veel hoofdbrekens weg bij de eigenaren of beheerders van het vastgoed.
Ontdekken of je vastgoedlocatie geschikt is voor Charging as a Service?
www.McCharge.nl of bel met 015-455 0010
Laatste nieuws
- 22-07-2024 16:42 Amvest en Adriaan van Erk gaan 800 woningen realiseren in nieuwe Leidse stadswijk
- 22-07-2024 16:18 M7 verkoopt kantoorgebouw in Almere
- 22-07-2024 15:35 Woningbouw Zandvoort: grote torens op zee of een wijk op het circuit?
- 22-07-2024 13:40 Amsterdams bedrijventerrein Muyskenkwartier wordt woon-werkwijk; aanbesteding eerste kavel gestart
- 22-07-2024 13:12 Twee nieuwe commissarissen bij Habion op voordracht van huurdersorganisaties
- 22-07-2024 11:41 Advies aan Hoge Raad over indexatiebedingen is voornamelijk gunstig voor verhuurders
- 22-07-2024 11:02 Urban Industrial vergroot aanwezigheid in Haarlemse Waarderpolder
- 22-07-2024 10:04 Logicor ontwikkelt logistiek warehouse van 25.000 m2 in Roosendaal
- 22-07-2024 09:40 Aedes verheugd met nieuwe woningmarktplannen van de Europese Commissie
- 22-07-2024 09:21 Prijzen van koopwoningen weer boven piekniveau van zomer 2022
- 22-07-2024 08:00 Clarion koopt logistieke ontwikkeling van 32.000 m2 van Next Level
- 22-07-2024 06:00 Bentley naast de ingang
- 19-07-2024 15:25 Haarlem stelt eisen vast voor 350 woningen op Delftplein
- 19-07-2024 13:27 Provincie Noord-Holland verhoogt subsidie voor verbeteren verouderde bedrijventerreinen en winkelgebieden
- 19-07-2024 12:48 Avignon Capital verkoopt Staybridge Suites Hotel in Den Haag
- 19-07-2024 12:40 Een glijbaan en friends-appartementen: Is de Stadsveteraan het antwoord op de broodnodige vernieuwing in ouderenhuisvesting? (+video)
- 19-07-2024 12:18 Advies aan Hoge Raad: opslagbeding met maximaal 3 procent opslag is niet oneerlijk
- 19-07-2024 10:06 Proef met woningdelen: slechts veertien van de honderd geïnteresseerden vragen vergunning aan
- 19-07-2024 09:28 Kunstgalerie huurt winkelruimte in centrum Haarlem
- 19-07-2024 09:24 Logistieke dienstverlener huurt 11.500 m2 op Maasvlakte
- 19-07-2024 09:11 Maak kennis met: David van Haaster
- 19-07-2024 08:35 Storage Share neemt 22.000 m2 opslag over van failliet Boxx
- 19-07-2024 08:07 'Grote verhuurders: geen grote verkoopplannen door regulering middenhuur'
- 19-07-2024 07:50 BTT Real Estate koopt 20.000 m2 distributiecentrum in Bergen op Zoom
- 18-07-2024 16:47 Dura Vermeer en Woonhave tekenen voor 28 huurwoningen in Vlaardingen
- 18-07-2024 16:05 Drie nieuwe huurders voor monumentaal kantoorgebouw aan Amsterdamse Keizersgracht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.