Charging as a Service neemt zorgen weg
In sneltreinvaart worden producten omgezet in diensten. Geen lampen kopen, maar licht afnemen. Deze trend in innovatie heet Servitisatie. Het legt de risico’s op de plek waar de meeste kennis zit. En de gebruiker hoeft zich niet druk te maken over alle technische aspecten.
Vastgoed ziet al jaren de ene innovatie na de andere voorbij komen. Op welke trend moet je wel aanhaken, welke hype kun je rustig laten gaan? Het is duidelijk dat elektrisch rijden niet meer weggaat. Dus moet je daar in het vastgoed iets mee. De conclusie lijkt dan eenvoudig: voorzie de parkeerplaatsen bij het vastgoed van oplaadpunten.
Slim laden
Dan blijkt het toch ingewikkelder te liggen. De accu’s van elektrische auto’s kunnen makkelijk zoveel energie bevatten als een kantoor op een dag gebruikt. Wil je meerdere voertuigen gaan opladen, dan loop je al snel tegen de grenzen van de netaansluiting aan. De oplossing voor dat probleem is gevonden in het slim laden. Dat zorgt voor het afstemmen van de beschikbaarheid van energie en de verdeling over de voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een ander punt is het opschalen van de laadinfrastructuur bij het vastgoed. Afgelopen jaar was zo’n 25% van de nieuw verkochte voertuigen voorzien van een stekker. Hoeveel parkeerplaatsen moet je dan nu al voorzien van een oplaadpunt? Het Bouwbesluit zegt daar iets over, maar kijkt vooral naar de absolute ondergrens. Is de eindgebruiker van het vastgoed daar ook mee geholpen?
Staan het besluiten nemen over slim laden, beslissen over het aantal laadpalen en de onzekerheid over de ontwikkelingen van de technologie niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de vastgoedmanager? Dat hoeft geen probleem meer te zijn, omdat ook hier Servitisatie, de innovatie van product naar dienst, een oplossing biedt. Opladen als dienstverlening is juist door de onzekerheid rondom corona door diverse vastgoedpartijen omarmd.
Wat is Charging as a Service?
Het snelgroeiende Nederlandse bedrijf McCharge, een deelneming van Nexton, dat haar diensten als Charging as a Service aanbiedt, plaatst voor eigen rekening en risico laadpunten bij vastgoedlocaties waar voldoende voertuigen worden verwacht. Het bedrijf is transparant over het businessmodel: McCharge heeft de expertise in huis rond de technologie van het opladen en neemt de investeringen voor haar rekening. Ze verkoopt geen laadpalen, ze levert volle accu’s tegen marktconforme laadtarieven voor de eindgebruiker.
Ook de zorgen over de onzekerheid over de groei van het elektrische wagenpark neemt McCharge weg van het bord van haar opdrachtgevers. Als uit de data van de laadpalen blijkt dat er onvoldoende aanbod is van laadpunten, dan breidt ze de capaciteit uit. Omgekeerd kan natuurlijk ook gebeuren als door wisseling van een huurder het profiel van de locatie verandert. Is er minder laadvoorziening nodig? McCharge lost dat op en haalt zo veel hoofdbrekens weg bij de eigenaren of beheerders van het vastgoed.
Ontdekken of je vastgoedlocatie geschikt is voor Charging as a Service?
www.McCharge.nl of bel met 015-455 0010
Laatste nieuws
- 01-02-2025 18:51 Nieuw gemeentehuis Oosterhout geeft impuls aan binnenstad en woningbouw
- 01-02-2025 17:52 Eigenaar winkelcentrum Kijkduin eist miljoenenvergoeding van Den Haag
- 01-02-2025 15:07 Monitor Werklocaties Noord-Holland 2023-2024: leegstand kantoren stijgt terwijl er schaarste is bij bedrijfsruimte
- 01-02-2025 14:49 Transformatie Zeeburgerpad: van bedrijventerrein naar woonwijk met 900 woningen
- 01-02-2025 14:02 De Haarlemse gemeenteraad heeft 7 zones aangewezen voor extra woningbouw
- 01-02-2025 13:47 Nijkerk kiest voor opvanglocaties asielzoekers in eigen beheer: Vastgoed als sleutel tot maatwerk
- 31-01-2025 16:59 Marja Appelman verlaat BZK en wordt directeur-bestuurder van Platform31
- 31-01-2025 13:26 Greenpeace uitspraak groot geschenk? Het stikstofprobleem is eindelijk groot genoeg
- 31-01-2025 13:21 Batenburg en Emergo tekenen op Wocoda voor 21 modulaire woningen in Bergschenhoek
- 31-01-2025 13:10 Save the date: Wocoda 2026 op donderdag 29 januari in Jaarbeurs Utrecht
- 31-01-2025 12:45 De publieke sector was op Wocoda 2025 hongerig naar informatie om te kunnen versnellen
- 31-01-2025 11:46 Gemeenteraad Ter Aar kiest bouwlocaties onder provinciale druk
- 31-01-2025 10:50 Anne Wilbers herbenoemd als bestuursvoorzitter van Stadgenoot
- 31-01-2025 10:22 Aisha Walles treedt toe tot de Raad van Commissarissen van Rochdale
- 31-01-2025 10:03 Beverwijk wil komst 7.000 woningen en extra bedrijvigheid oplossen met hoogbouw
- 31-01-2025 09:23 Gemeente Haarlem, HBB Groep en Hoorne Vastgoed tekenen voor 500 woningen
- 31-01-2025 09:11 SCPI Comète koopt kantoorgebouw in Almere van particuliere investeerder
- 31-01-2025 09:01 Panattoni breidt business development-team uit met Wieke Janmaat-Hendrickx
- 31-01-2025 08:52 Grouwels koopt 178 woningen van ASR Dutch Core Residential Fund voor 50 mln
- 31-01-2025 08:46 Particuliere belegger koopt Villa Berg en Dal in Ede van Stichting Pro Persona GGZ
- 31-01-2025 08:40 Chris Lanting wordt ‘matchmaker’ voor toekomstbestendig winkelgebied Arnhem
- 30-01-2025 14:36 ECB verlaagt rente naar 2,75 procent
- 30-01-2025 13:26 Vivare en Thimo365 ondertekenen samenwerkingsovereenkomst op Wocoda
- 30-01-2025 13:00 Bouwers tekenen convenant op Wocoda voor opschalen biobased bouwen
- 30-01-2025 12:32 Handreiking taxaties gebiedsontwikkelingen: 'Objectieve taxatie is het doel, hogere grondwaarde is dus ook mogelijk'
- 30-01-2025 12:17 Minister Keijzer opent Wocoda: 'Focus op wat wél kan en hoe'
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.