Charging as a Service neemt zorgen weg
In sneltreinvaart worden producten omgezet in diensten. Geen lampen kopen, maar licht afnemen. Deze trend in innovatie heet Servitisatie. Het legt de risico’s op de plek waar de meeste kennis zit. En de gebruiker hoeft zich niet druk te maken over alle technische aspecten.
Vastgoed ziet al jaren de ene innovatie na de andere voorbij komen. Op welke trend moet je wel aanhaken, welke hype kun je rustig laten gaan? Het is duidelijk dat elektrisch rijden niet meer weggaat. Dus moet je daar in het vastgoed iets mee. De conclusie lijkt dan eenvoudig: voorzie de parkeerplaatsen bij het vastgoed van oplaadpunten.
Slim laden
Dan blijkt het toch ingewikkelder te liggen. De accu’s van elektrische auto’s kunnen makkelijk zoveel energie bevatten als een kantoor op een dag gebruikt. Wil je meerdere voertuigen gaan opladen, dan loop je al snel tegen de grenzen van de netaansluiting aan. De oplossing voor dat probleem is gevonden in het slim laden. Dat zorgt voor het afstemmen van de beschikbaarheid van energie en de verdeling over de voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een ander punt is het opschalen van de laadinfrastructuur bij het vastgoed. Afgelopen jaar was zo’n 25% van de nieuw verkochte voertuigen voorzien van een stekker. Hoeveel parkeerplaatsen moet je dan nu al voorzien van een oplaadpunt? Het Bouwbesluit zegt daar iets over, maar kijkt vooral naar de absolute ondergrens. Is de eindgebruiker van het vastgoed daar ook mee geholpen?
Staan het besluiten nemen over slim laden, beslissen over het aantal laadpalen en de onzekerheid over de ontwikkelingen van de technologie niet bovenaan het prioriteitenlijstje van de vastgoedmanager? Dat hoeft geen probleem meer te zijn, omdat ook hier Servitisatie, de innovatie van product naar dienst, een oplossing biedt. Opladen als dienstverlening is juist door de onzekerheid rondom corona door diverse vastgoedpartijen omarmd.
Wat is Charging as a Service?
Het snelgroeiende Nederlandse bedrijf McCharge, een deelneming van Nexton, dat haar diensten als Charging as a Service aanbiedt, plaatst voor eigen rekening en risico laadpunten bij vastgoedlocaties waar voldoende voertuigen worden verwacht. Het bedrijf is transparant over het businessmodel: McCharge heeft de expertise in huis rond de technologie van het opladen en neemt de investeringen voor haar rekening. Ze verkoopt geen laadpalen, ze levert volle accu’s tegen marktconforme laadtarieven voor de eindgebruiker.
Ook de zorgen over de onzekerheid over de groei van het elektrische wagenpark neemt McCharge weg van het bord van haar opdrachtgevers. Als uit de data van de laadpalen blijkt dat er onvoldoende aanbod is van laadpunten, dan breidt ze de capaciteit uit. Omgekeerd kan natuurlijk ook gebeuren als door wisseling van een huurder het profiel van de locatie verandert. Is er minder laadvoorziening nodig? McCharge lost dat op en haalt zo veel hoofdbrekens weg bij de eigenaren of beheerders van het vastgoed.
Ontdekken of je vastgoedlocatie geschikt is voor Charging as a Service?
www.McCharge.nl of bel met 015-455 0010
Laatste nieuws
- 24-12-2024 16:27 Bouwinvest Retail Fund koopt Vredenburg 4 in Utrecht van particulier
- 24-12-2024 15:56 Bestemmingsplan voor vierhonderd woningen in Eindhoven definitief
- 24-12-2024 13:49 The Body Shop Nederland failliet door faillissement moederbedrijf
- 24-12-2024 13:22 Politie koopt kantoorgebouw aan Leidenweg in Arnhem
- 24-12-2024 12:13 Opletten geblazen met energielabels in het WWS
- 24-12-2024 11:16 Textiel Services Nederland huurt bedrijfsruimte van 474 m2 in Rotterdam
- 24-12-2024 10:00 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 24-12-2024 09:30 Verplaatsingsfonds bedrijventerreinen moet ruimtegebrek Zuid-Holland aanpakken
- 24-12-2024 09:10 Retail- en woningcomplex van 4.700 m2 aan de Meent in Rotterdam verkocht
- 24-12-2024 06:00 Van der Mark (Jajo): Laten we samen gemeenten helpen hun Woontop-ambities waar te maken
- 24-12-2024 06:00 Dirk Bakker bouwt verder: van Nederland naar Europa
- 23-12-2024 15:12 Particulier belegger koopt rijksmonument van 1.400 m2 in Velp
- 23-12-2024 15:06 Royal HaskoningDHV huurt 3.000 m2 in gebouw Donna op Strijp-S in Eindhoven
- 23-12-2024 14:45 Curatoren Blokker vinden koper die formule wil doorzetten
- 23-12-2024 13:32 Bezwaarmaakster Müllerpier blijft bezwaar maken, ondanks 4 ton afkoopsom
- 23-12-2024 12:48 Corporatie Ons Doel en Vorm tekenen voor 24 sociale huurwoningen in Leiden
- 23-12-2024 12:39 CMS benoemt zeven advocaten tot counsel en partner
- 23-12-2024 11:43 LVDH in gesprek met intermediairs: ‘Vastgoedbeleggen heeft weer meer tijd nodig’
- 23-12-2024 11:26 Prijzen woningbouwgrond blijven stijgen ondanks betaalbaarheidseisen
- 23-12-2024 10:58 Rente daalt weer langzaam, Fed verwacht slechts twee renteverlagingen in 2025
- 23-12-2024 06:30 Koopwoningen in november bijna 12 procent duurder dan jaar eerder
- 20-12-2024 17:10 WormerWonen, Sens real estate en Vink+Veenman tekenen voor sociale huurwoningen
- 20-12-2024 17:06 Hoge Raad licht regels box 3 toe: waardestijging door verbouwing telt niet mee voor werkelijke rendement
- 20-12-2024 17:00 Nieuwe huurder voor kantoorgebouw The Grid in Utrecht
- 20-12-2024 16:54 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
- 20-12-2024 16:35 Industrieel bouwen met beton onder KOMO-kwaliteit
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.