Charge&Ride kan laadcapaciteit op kantoren verdrievoudigen
Maar liefst 74% van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geeft aan dat er onvoldoende laadpunten aanwezig zijn op kantoor. En dat leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? Iedere rit moet gepland worden en voor een deel van de leaserijders heeft dat een negatieve invloed op de productiviteit en de tevredenheid over het kantoor.
De Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard heeft in opdracht van EVBox een onderzoek gedaan onder meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto. Uit het onderzoek blijkt dat bij 27% van de ondervraagden geen laadcapaciteit aanwezig is op het werk en 46% geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen. Slechts 26% van de ondervraagden ervaart voldoende laadcapaciteit op het kantoor.
'Actieradiusstress'
Het nerveuze gevoel dat menig elektrische rijder ervaart op meerdere momenten per dag heeft een naam: 'actieradiusstress'. Iedere rit moet gepland worden en des te kouder het is des te minder ver je komt. Ook het rekening houden met files of onvoorziene omleidingen ten gevolge van wegwerkzaamheden of een verkeersongeval dragen bij aan het stressgevoel en leiden tot een verminderd concentratievermogen en verlaagde productiviteit.
Laadpalen efficiënter gebruiken door auto's vaker te wisselen
Filip Cwiklinski van parkeer- en vervoersbedrijf D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, zelfs als is afgesproken dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten van het kantoor.”
Dat probleem wordt in de nabije toekomst nog groter nu de aanwezigheid van laadpalen vanaf 2020 verplicht wordt bij nieuwe en gerenoveerde bedrijfspanden met meer dan tien parkeerplekken. Dit is besloten door het Europees Parlement met als doel het elektrisch rijden te stimuleren.
Charge&Ride levert 'wisselservice'
De oplossing schijnt vrij eenvoudig te zijn. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan in kantoorgebouwen. Deze service komt erop neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski. “Daarmee zijn wij in staat om gedurende een dag twee tot driemaal zoveel voertuigen opgeladen af te leveren dan voorheen het geval was. De gebruikers van de service kunnen via een app toegang krijgen tot de parkeerlocatie van de auto, de actuele status van het laden en historische laadgegevens.”
Geen extra investering nodig
Bovendien blijkt dat er niet additioneel geïnvesteerd dient te worden in extra laadpalen en wordt de mobiliteit van kantoorgebruikers beter. Er treedt stressreductie op bij personen en de tevredenheid van zakelijke rijders over de werkomgeving neemt toe. Tevens ziet men een positief effect ontstaan voor wat betreft de productiviteit van die gebruikers die een elektrische leaseauto gebruiken. En wanneer een gebouweigenaar verdiensten heeft aan de laadpalen dan nemen die eveneens toe. Een bijkomend gegeven is dat het laden bij kantoren vaak goedkoper is dan wanneer leaserijders gebruik maken van een laadpaal op straat of thuislader.
Laatste nieuws
- 02-07-2024 16:34 Nova Capital verkoopt MediArena Studio’s aan Frans vastgoedfonds
- 02-07-2024 16:24 Peakside verkoopt kantoorgebouw op Schiphol-Rijk
- 02-07-2024 16:13 ABB realiseert 55 woningen 's-Gravenzande
- 02-07-2024 15:23 Garbe verkoopt rechtbank aan gemeente Almelo
- 02-07-2024 14:53 Accountantskantoor huurt bijna 500 m2 in Zoetermeer
- 02-07-2024 14:36 Dreef Beheer koopt voormalig badhuis in Amsterdam
- 02-07-2024 14:31 VanHaren huurt bijna 600 m2 in winkelcentrum Zuidplein
- 02-07-2024 14:10 UrbanLinx koopt bedrijfspand van 13.000 m2 in Doetinchem
- 02-07-2024 13:55 Eric Harmsen nieuwe directeur en mede-eigenaar IJver
- 02-07-2024 13:49 Progam koopt kantoor en opslagruimte in Dordrecht
- 02-07-2024 12:14 Verhuurplatforms: 'Makelaars verantwoordelijk voor illegale vraaghuurprijzen met Wet betaalbare huur'
- 02-07-2024 12:02 Amsterdam wil borgingsplafond verhogen met 750 miljoen per corporatie
- 02-07-2024 11:39 NVM wil graag met eigen expertise bijdrage leveren aan Nota Ruimte
- 02-07-2024 11:31 M7 verkoopt kantoorgebouw in Dordrecht aan ER Capital
- 02-07-2024 11:21 Leegstand is onnodige verspilling, en daar is wat aan te doen
- 02-07-2024 10:56 Scope Spatial Strategy opgericht
- 02-07-2024 10:38 Loek Eskens project manager bij Trec Development Services
- 02-07-2024 10:30 Geldschieter Blokker in de race voor overname The Body Shop
- 02-07-2024 10:05 Wie is Mona Keijzer, de nieuwe minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening?
- 02-07-2024 09:58 Quares property manager voor Nederlandse vastgoedportefeuille van Logicor
- 02-07-2024 09:45 Topvacature: Biesterbos Groep zoekt technisch manager/beheerder
- 02-07-2024 09:16 Duurzaam beleggen in bedrijfsvastgoed
- 02-07-2024 08:56 De Koning is dood, lang leve (de) Keijzer
- 02-07-2024 08:50 Inflatie in juni 3,2 procent bij snelle raming
- 01-07-2024 16:27 Rijksvastgoedbedrijf koopt Johan de Wittlaan 15 in Den Haag
- 01-07-2024 15:58 Kantoorcomplex in Bergen op Zoom wisselt van eigenaar
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.