Charge&Ride kan laadcapaciteit op kantoren verdrievoudigen
Maar liefst 74% van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geeft aan dat er onvoldoende laadpunten aanwezig zijn op kantoor. En dat leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? Iedere rit moet gepland worden en voor een deel van de leaserijders heeft dat een negatieve invloed op de productiviteit en de tevredenheid over het kantoor.
De Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard heeft in opdracht van EVBox een onderzoek gedaan onder meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto. Uit het onderzoek blijkt dat bij 27% van de ondervraagden geen laadcapaciteit aanwezig is op het werk en 46% geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen. Slechts 26% van de ondervraagden ervaart voldoende laadcapaciteit op het kantoor.
'Actieradiusstress'
Het nerveuze gevoel dat menig elektrische rijder ervaart op meerdere momenten per dag heeft een naam: 'actieradiusstress'. Iedere rit moet gepland worden en des te kouder het is des te minder ver je komt. Ook het rekening houden met files of onvoorziene omleidingen ten gevolge van wegwerkzaamheden of een verkeersongeval dragen bij aan het stressgevoel en leiden tot een verminderd concentratievermogen en verlaagde productiviteit.
Laadpalen efficiënter gebruiken door auto's vaker te wisselen
Filip Cwiklinski van parkeer- en vervoersbedrijf D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, zelfs als is afgesproken dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten van het kantoor.”
Dat probleem wordt in de nabije toekomst nog groter nu de aanwezigheid van laadpalen vanaf 2020 verplicht wordt bij nieuwe en gerenoveerde bedrijfspanden met meer dan tien parkeerplekken. Dit is besloten door het Europees Parlement met als doel het elektrisch rijden te stimuleren.
Charge&Ride levert 'wisselservice'
De oplossing schijnt vrij eenvoudig te zijn. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan in kantoorgebouwen. Deze service komt erop neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski. “Daarmee zijn wij in staat om gedurende een dag twee tot driemaal zoveel voertuigen opgeladen af te leveren dan voorheen het geval was. De gebruikers van de service kunnen via een app toegang krijgen tot de parkeerlocatie van de auto, de actuele status van het laden en historische laadgegevens.”
Geen extra investering nodig
Bovendien blijkt dat er niet additioneel geïnvesteerd dient te worden in extra laadpalen en wordt de mobiliteit van kantoorgebruikers beter. Er treedt stressreductie op bij personen en de tevredenheid van zakelijke rijders over de werkomgeving neemt toe. Tevens ziet men een positief effect ontstaan voor wat betreft de productiviteit van die gebruikers die een elektrische leaseauto gebruiken. En wanneer een gebouweigenaar verdiensten heeft aan de laadpalen dan nemen die eveneens toe. Een bijkomend gegeven is dat het laden bij kantoren vaak goedkoper is dan wanneer leaserijders gebruik maken van een laadpaal op straat of thuislader.
Laatste nieuws
- 22-11-2024 17:00 Grootste nieuwbouwwoningdeal van het jaar; Sustay verkoopt 1.171 woningen in Den Haag
- 22-11-2024 15:35 Henk Post executive director Bam Infra Nederland
- 22-11-2024 14:39 Den Haag trekt vijf miljoen uit voor actiever grondbeleid
- 22-11-2024 12:01 Gemeente Waterland verkoopt modulaire appartementen onder marktwaarde
- 22-11-2024 11:06 Heerlen verleent vergunning voor bouw van 147 nieuwe woningen voor woningcorporatie Woonpunt
- 22-11-2024 11:00 'We zijn geen bridgefinancier meer, maar een volwaardige vastgoedfinancier'
- 22-11-2024 10:56 Gemeenteraad Buren stemt in met aankoop gronden voor mogelijke woningbouw
- 22-11-2024 10:35 Nijmegen gaat delen van woningen stimuleren
- 22-11-2024 10:09 Pets Place huurt 450 m2 winkelruimte in Drachten
- 22-11-2024 09:22 Topvacature: Gemeente Oss zoekt twee adviseurs Verwerver Grondzaken
- 22-11-2024 09:07 Aantal verkochte woningen op langjarig gemiddelde door uitponden
- 22-11-2024 08:53 Montea investeert bijna 30 miljoen in twee nieuwe locaties in Diemen en Oss
- 22-11-2024 08:39 Niek Verra interim-voorzitter Vastgoed Belang na afsplitsing groep grotere leden
- 22-11-2024 06:30 Grootste stijging prijzen koopwoningen in twee jaar tijd
- 22-11-2024 00:14 Minister Keijzer komt met uitsluitsel over planbatenheffing in Q2 2025
- 21-11-2024 16:31 Oprichters Capital Value dragen stokje over
- 21-11-2024 15:08 Chocolatier Rousseau huurt drie winkelruimtes van Wereldhave
- 21-11-2024 14:40 Uniek Bedrijfsmakelaars begeleidt verschillende transacties in Oost-Nederland
- 21-11-2024 14:37 Victor Everhardt stopt als directeur-bestuurder van Platform31
- 21-11-2024 14:13 Nieuwe partner bij Annexum
- 21-11-2024 14:00 Grootste overdekte winkelcentrum van het noorden transformeert naar verblijfsgebied
- 21-11-2024 13:27 Zeven nieuwe huurders goed voor bijna 2.300 m2 winkelruimte in Hart van de Waalsprong
- 21-11-2024 13:17 Het dilemma van de huurverhoging bij corporaties in beeld
- 21-11-2024 13:03 Let op: We hebben helemaal niets aan gemiddelde cijfers op de huurwoningmarkt
- 21-11-2024 12:40 High Tech Campus Eindhoven gaat komende tien jaar met 100.000 m2 uitbreiden
- 21-11-2024 12:18 Søstrene Grene huurt 45.000 m2 distributiecentrum van Prologis in Venlo
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.