Charge&Ride kan laadcapaciteit op kantoren verdrievoudigen

Maar liefst 74% van de zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto geeft aan dat er onvoldoende laadpunten aanwezig zijn op kantoor. En dat leidt bij veel zakelijke rijders tot stress: haal ik de volgende laadpaal wel? Iedere rit moet gepland worden en voor een deel van de leaserijders heeft dat een negatieve invloed op de productiviteit en de tevredenheid over het kantoor.

De Duurzame Mobiliteitsmonitor van Panelwizard heeft in opdracht van EVBox een onderzoek gedaan onder meer dan duizend zakelijke rijders met een elektrische of hybride auto. Uit het onderzoek blijkt dat bij 27% van de ondervraagden geen laadcapaciteit aanwezig is op het werk en 46% geeft aan dat er wel laadpunten aanwezig zijn, maar de capaciteit onvoldoende is om iedereen te bedienen. Slechts 26% van de ondervraagden ervaart voldoende laadcapaciteit op het kantoor.

'Actieradiusstress'
Het nerveuze gevoel dat menig elektrische rijder ervaart op meerdere momenten per dag heeft een naam: 'actieradiusstress'. Iedere rit moet gepland worden en des te kouder het is des te minder ver je komt. Ook het rekening houden met files of onvoorziene omleidingen ten gevolge van wegwerkzaamheden of een verkeersongeval dragen bij aan het stressgevoel en leiden tot een verminderd concentratievermogen en verlaagde productiviteit.

Laadpalen efficiënter gebruiken door auto's vaker te wisselen
Filip Cwiklinski van parkeer- en vervoersbedrijf D&B The Mobility Group geeft aan dat de actieradiusstress voor elektrische leaserijders met te weinig laadpunten op kantoor op te lossen is. “In de praktijk blijkt dat er inefficiënt gebruik wordt gemaakt van de beschikbare laadcapaciteit. Een laadplaats wordt nog vaak gedurende de gehele dag gebruikt, zelfs als is afgesproken dat er maximaal 3 of 4 uur mag worden geladen. Het gevolg hiervan is dat elektrische voertuigen die ‘te laat’ komen, niet geladen kunnen worden. Bovendien is er geen laadcapaciteit meer beschikbaar voor bezoekers en gasten van het kantoor.”

Dat probleem wordt in de nabije toekomst nog groter nu de aanwezigheid van laadpalen vanaf 2020 verplicht wordt bij nieuwe en gerenoveerde bedrijfspanden met meer dan tien parkeerplekken. Dit is besloten door het Europees Parlement met als doel het elektrisch rijden te stimuleren.

Charge&Ride levert 'wisselservice'
De oplossing schijnt vrij eenvoudig te zijn. “Sinds enige tijd bieden wij een Charge&Ride service aan in kantoorgebouwen. Deze service komt erop neer dat wij één of meerdere studentenchauffeurs leveren die de capaciteit van de laadpunten optimaliseren door elektrische voertuigen te wisselen zodra een auto geladen is of een bepaalde actieradius heeft bereikt,” aldus Cwiklinski. “Daarmee zijn wij in staat om gedurende een dag twee tot driemaal zoveel voertuigen opgeladen af te leveren dan voorheen het geval was. De gebruikers van de service kunnen via een app toegang krijgen tot de parkeerlocatie van de auto, de actuele status van het laden en historische laadgegevens.”

Geen extra investering nodig
Bovendien blijkt dat er niet additioneel geïnvesteerd dient te worden in extra laadpalen en wordt de mobiliteit van kantoorgebruikers beter. Er treedt stressreductie op bij personen en de tevredenheid van zakelijke rijders over de werkomgeving neemt toe. Tevens ziet men een positief effect ontstaan voor wat betreft de productiviteit van die gebruikers die een elektrische leaseauto gebruiken. En wanneer een gebouweigenaar verdiensten heeft aan de laadpalen dan nemen die eveneens toe. Een bijkomend gegeven is dat het laden bij kantoren vaak goedkoper is dan wanneer leaserijders gebruik maken van een laadpaal op straat of thuislader.

Reacties

Lees onze special over Rotterdam Special