Stedelijke verdichting, waar parkeer je dan?
Auto’s nemen veel dure ruimte in, ruimte die veel meer oplevert als je die ontwikkelt. En auto’s stoten viezigheid uit en verpesten de leefbaarheid. Auto’s weren dus. Maar bewoners willen hun auto graag voor de deur hebben staan. Dat is makkelijk als je niet nat wilt worden en voor het boodschappen doen. Voor veel mensen is hun auto hun trots.
Volgens de vorige week gepubliceerde plannen voor Merwede, een nieuwe binnenstedelijke stadswijk in Utrecht voor 12.000 mensen, wordt dat gebied nagenoeg autovrij. Er komt OV, deelauto’s en deelfietsen. Parkeren kan in twee parkeergarages aan de rand van het gebied, maar die zijn niet berekend op één, laat staan meer auto’s per woning.
Auto's delen?
Accepteren mensen dat? Hoe ver zijn ze bereid om te lopen? Waar hangt dat vanaf? En zijn ze massaal bereid om auto’s te delen? Om een redelijk schone auto met een volle tank binnen een paar minuten tot ieders beschikking te hebben, moet je over zo’n grote vloot auto’s beschikken, dat het in de praktijk zelfs kan leiden tot méér auto’s in plaats van het gedroomde aantal minder. Vooralsnog is autodelen een nichemarkt. Er is sterke twijfel of het ooit meer wordt dan dat. Het autobezit neemt immers niet af, ook niet onder jongeren. Kortom, hoe gaat het er straks echt aan toe in Merwede?
Autoluwe toekomst
Amsterdam wil de binnenstad autoluw maken en een groot aantal parkeerplaatsen opheffen. Dat gaat sluipverkeer opleveren. En waar moeten die binnenstadbewoners straks hun auto laten? Best begrijpelijk, misschien zelfs onvermijdelijk, dat Utrecht en Amsterdam de strijd met de heilige koe aangaan. Andere gemeenten zullen op termijn zeker volgen. Hoe kunnen ze dat het beste aanpakken? Wat moeten ze juist niet doen? Het is een complexe materie, autoluw is niet de nieuwe heilige graal.
Business Meeting 'Duizend vragen over parkeren'
Ook ontwikkelaars en beleggers hebben belang bij het terugdringen van autogebruik. Zo is er de laatste jaren een handjevol succesvolle nieuwbouwcomplexen verschenen met weinig of zelfs zonder parkeermogelijkheid. Maar het blijven uitzonderingen. Die concepten zo maar extrapoleren naar iedere andere nieuwbouw is zinloos. Parkeren zal zeker veranderen, maar hoe is ingewikkeld.
Laatste nieuws
- 17-11-2025 10:30 Vergroot rendement met AI: 10x meer kansen en 34 procent minder risico
- 17-11-2025 10:15 Utrecht steekt 30 miljoen euro extra in herstructurering bedrijventerreinen
- 17-11-2025 10:00 ‘Groeiend aantal financieringsaanvragen kunnen we financieren door groeiend aantal investeerders’
- 17-11-2025 09:23 H&R Groep koopt pand met huurder Café de Blaffende Vis
- 17-11-2025 08:49 Ingrijpende wijzigingen in het huurrecht van woonruimte: Shortstay naar 30 dagen en eenmalige verlenging tijdelijke huurovereenkomsten
- 17-11-2025 07:00 Een bloembak vol techniek: Aardgasvrij zonder ruimte in te leveren
- 16-11-2025 18:00 Groenontwikkelaar: ‘Daken vergroenen met grote bomen is onzin’
- 15-11-2025 15:10 Minister Keijzer wil strenger onderscheid tussen huur en short stay
- 14-11-2025 17:08 Onderzoek ECB: Banken wegen klimaatprestaties zwaarder mee bij kredietverlening
- 14-11-2025 15:45 Fendix huurt kantoorruimte in Elst
- 14-11-2025 14:51 Tata Steel neemt drie energiecentrales Vattenfall over
- 14-11-2025 14:30 Vastgoed toekomstbestendig maken: Klimaatrapportagepraktijken voor veerkrachtige fondsen
- 14-11-2025 14:05 Coen van Oostrom: ‘Door afschaffing puntentelling voor nieuwbouw kunnen wij duizenden woningen bouwen’
- 14-11-2025 13:42 Kaapse Brouwers huurt voormalige pindakaasfabriek in Rotterdam
- 14-11-2025 12:18 Miljoeneninjectie voor Amsterdam: Bereikbaarheid grote bouwlocaties krijgt impuls
- 14-11-2025 11:37 Samenwerking sleutel voor 10.000 woningen in Capelle: 'Gemeenten bouwen niet, dat doet de markt'
- 14-11-2025 11:01 Detailhandel boekt opnieuw omzetgroei, faillissementen dalen scherp
- 14-11-2025 10:44 Henkel trekt naar Wonderwoods: Fabrieksterrein Nieuwegein krijgt 725 woningen
- 14-11-2025 10:17 Over betaalbaarheid, duurzaamheid en het managen van risico’s in de Nederlandse vastgoedmarkt
- 14-11-2025 10:00 Snel, flexibel en pragmatisch: Zo onderscheidt Jupiter zich in financieringsland
- 14-11-2025 09:50 Kamernet: Huur kamers stijgt verder terwijl aanbod afneemt
- 14-11-2025 09:50 Wederzijdse opschorting in de bouw: Een klassieke patstelling
- 14-11-2025 09:39 Crowdfinance: Ruim 2,3 mld euro aan spaargeld actief in de Nederlandse economie
- 14-11-2025 09:22 Vierde vestiging voor Kees Smit Tuinmeubelen
- 14-11-2025 08:12 Boelens de Gruyter koopt wederom pand in Schinkelkwartier
- 13-11-2025 16:35 AI-zorgbedrijf huurt in Slotervaart Amsterdam
.jpg)

.jpg)



.jpg)

Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.