Stedelijke verdichting, waar parkeer je dan?
Auto’s nemen veel dure ruimte in, ruimte die veel meer oplevert als je die ontwikkelt. En auto’s stoten viezigheid uit en verpesten de leefbaarheid. Auto’s weren dus. Maar bewoners willen hun auto graag voor de deur hebben staan. Dat is makkelijk als je niet nat wilt worden en voor het boodschappen doen. Voor veel mensen is hun auto hun trots.
Volgens de vorige week gepubliceerde plannen voor Merwede, een nieuwe binnenstedelijke stadswijk in Utrecht voor 12.000 mensen, wordt dat gebied nagenoeg autovrij. Er komt OV, deelauto’s en deelfietsen. Parkeren kan in twee parkeergarages aan de rand van het gebied, maar die zijn niet berekend op één, laat staan meer auto’s per woning.
Auto's delen?
Accepteren mensen dat? Hoe ver zijn ze bereid om te lopen? Waar hangt dat vanaf? En zijn ze massaal bereid om auto’s te delen? Om een redelijk schone auto met een volle tank binnen een paar minuten tot ieders beschikking te hebben, moet je over zo’n grote vloot auto’s beschikken, dat het in de praktijk zelfs kan leiden tot méér auto’s in plaats van het gedroomde aantal minder. Vooralsnog is autodelen een nichemarkt. Er is sterke twijfel of het ooit meer wordt dan dat. Het autobezit neemt immers niet af, ook niet onder jongeren. Kortom, hoe gaat het er straks echt aan toe in Merwede?
Autoluwe toekomst
Amsterdam wil de binnenstad autoluw maken en een groot aantal parkeerplaatsen opheffen. Dat gaat sluipverkeer opleveren. En waar moeten die binnenstadbewoners straks hun auto laten? Best begrijpelijk, misschien zelfs onvermijdelijk, dat Utrecht en Amsterdam de strijd met de heilige koe aangaan. Andere gemeenten zullen op termijn zeker volgen. Hoe kunnen ze dat het beste aanpakken? Wat moeten ze juist niet doen? Het is een complexe materie, autoluw is niet de nieuwe heilige graal.
Business Meeting 'Duizend vragen over parkeren'
Ook ontwikkelaars en beleggers hebben belang bij het terugdringen van autogebruik. Zo is er de laatste jaren een handjevol succesvolle nieuwbouwcomplexen verschenen met weinig of zelfs zonder parkeermogelijkheid. Maar het blijven uitzonderingen. Die concepten zo maar extrapoleren naar iedere andere nieuwbouw is zinloos. Parkeren zal zeker veranderen, maar hoe is ingewikkeld.
Laatste nieuws
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:43 ECB verlaagt rente naar 2,5 procent
- 06-03-2025 14:19 Jip Meijer consultant zorgvastgoed bij Capital Value
- 06-03-2025 14:08 Ontheffing van provincie voor huisvesting 200 tijdelijke werknemers
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
- 05-03-2025 12:10 Softwareontwikkelaar huurt 1.500 m2 kantoorruimte in Smakkelaarsburgt in Utrecht
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.