JLL-topman zet vraagtekens bij miljardeninvestering Zuidasdok

Volgens Pieter Hendrikse, topman van JLL Nederland, is het ondertunnelen van de Amsterdamse ringweg A10 aan de Zuidas een zo grote technische en kostbare opgave dat men ‘hierover goed moet nadenken’. Dat vertelt Hendrikse in een AT5-uitzending waar ook Rogier Hentenaar, hoofdredacteur van VJ, een visie over dit project heeft. 

Het tot 2028 lopende infrastructurele bouwproject Zuidasdok – ter waarde van €2 miljard - trekt al maanden de aandacht door de oplopende problemen en vertragingen. Afgelopen maandag besloot het kabinet een onderzoek in te stellen over alle mogelijke opties inclusief het afblazen van het project.

In een direct daaropvolgende VJ Commentaar pleit Rogier Hentenaar voor een halvering van het project. Toch doorgaan maar dan alleen het zuidelijke deel van de Ringweg A10 te ondertunnelen. Dan kan het trein- en metrostation Amsterdam Zuid toch voldoende worden uitgebreid en bovendien is goedkoper en sneller te realiseren. Hij heeft zijn visie ook via de lokale nieuwszender AT5 voor het voetlicht mogen brengen samen met Pieter Hendrikse van JLL en met Jan-Bert Vroege, gemeenteraadslid van collegepartij D66.

Geen optie
Voor laatstgenoemde partij is stoppen met het hele project geen optie. “Dat kan niet, het spoor moet worden uitgebreid, de perrons moeten worden uitgebreid, de Noord/Zuidlijn moet worden uitgebreid, de knooppunten moeten worden gerenoveerd, dat moet allemaal gebeuren", aldus Vroege.

Hendrikse was tijdens zijn ING-tijd nog betrokken geweest bij het oorspronkelijke plan voor het Zuidasdok waarbij alles onder de grond ging. De financiering zou worden opgebracht door de verkoop van de grond erboven voor kantoren, winkels en woningen. Door geldgebrek ging dat plan echter niet door.

Meer aan de hand
“Het huidige plan is een mix van twee keuzes in de feite, maar de vraag is of dit nou de beste keuzes zijn geweest”, reageert Hendrikse in AT5.

“Niet alleen gezien de huidige status van het project, maar ook: wat wil je nou met de Ring en de Ring Zuid? Het is, ik zou bijna zeggen, slechts twee kilometer (werkelijke plan gaat uit van 1.100 meter ondertunneling red.). Maar er komt veel meer op Amsterdam af. Er is veel meer aan de hand in Amsterdam, maar ook in Groot Amsterdam. Dus de vraag is, moet je kijken naar een project van het begin van de eeuw en wellicht doorstarten. Of moet je helemaal teruggaan, zoals de minister heeft besloten, waarbij je misschien kijkt, wat voor project zou het moeten zijn in 2025 en 2030?”, aldus Hendrikse.



Reacties


Laatste nieuws