Bouwsector, wanneer maken het nu eens leuker voor onszelf?

Op het gebied van procesverbetering en technische innovaties is de bouw een geoliede machine. Maar kijken we naar innovaties rondom de samenwerking, dan lijken we als sector vastgeroest in oude gewoontes. Van vuistdikke rapporten tot tijdvretende tenders: traditioneel verloopt de eerste communicatie tussen partners vaak via het papier. Dat zette ons aan het denken: waarom maken we de samenwerking in de bouw niet effectiever én leuker? 

Iedereen kan je vertellen dat je niets nieuws zult leren wanneer je vasthoudt aan je vertrouwde manier van werken. Vooral in de ICT-wereld houden ze wel van een disruptive nieuwtje op z’n tijd. Daar werken ze al langer samen via een lean methode waarbij je sneller schakelt en kennis en kunde direct deelt. Zo worden websites en applicaties tegenwoordig bijna altijd in nauwe samenwerking met opdrachtgevers ontwikkeld in een flexibel proces. Door al zo vroeg mogelijk in het proces in korte sprints de verbindende factor op te zoeken tussen opdrachtgevers en partners, leer je door te doen en vul je elkaar aan. Logisch, toch? Dus wat als we dezelfde werkwijze nu eens in de bouw integreren?

Hoe het vooral niet meer moet
Want wat daar nog voornamelijk gebeurt, is dat de opdrachtgever vooraf wensen en eisen in kaart brengt op basis waarvan de opdrachtnemer een voorstel doet. Deze werkwijze kost niet alleen veel tijd, maar is ook inefficiënt. Zaken worden anders geïnterpreteerd, blijven onbesproken, of – belangrijker nog – veel kennis en expertise blijft onbenut.  

Gooien we het roer om zoals sommige spelers in de ICT, dan ziet dat er concreet zo uit: in een face-to-face intake onderzoek je waar de vraag over gaat, en wel door direct de juiste spelers bij elkaar te plaatsen. Is er bij het vraagstuk behoefte aan een conceptueel ontwerper of juist aan een calculator? Is er een renovatiespecialist bij nodig, of een bodemexpert? Deze experts breng je als bouwpartner vanaf dag één al aan tafel en zo ga je direct met de juiste inhoudelijke experts de sprintsessie in.

Van adviezen op papier naar realtime oplossingen
Een sprintsessie! Dat is een gesprek van een halve dag, dat verloopt volgens een vast stramien waarbij je vanuit je eigen expertise continu voortbouwt op elkaars gedachten. Zo verken je oplossingsrichtingen en formuleert daar gezamenlijk een passend antwoord op. Wat is er in deze opdracht belangrijk? Welke voorkeuren bestaan er, hoe past het in de bedrijfscultuur? Een gespecialiseerde sprintmaster begeleidt deze gesprekken, door structuur aan te brengen en de voortgang erin te houden. 

Met een kick aan de start
Idealiter heb je dan binnen een paar uur een procesaanpak voor een nieuwe samenwerking geschetst, een gedetailleerd idee voor de identiteit van een nieuwe wijk op papier, of een complete aanpak voor verduurzaming van een bedrijventerrein gereed. Het idee groeit stap voor stap gedurende het gesprek, met zoveel details als nodig is. Soms zijn dat alleen de grote lijnen van een ontwikkeling, in andere gevallen bedenk je zelfs welke schroeven het beste passen. Met het plan dat deze sessies opleveren, kun je direct aan de slag. 

Welke gewoontes moeten als eerste verdwijnen?
Zo creëer je stap voor stap oplossingen die je afzonderlijk van elkaar nooit gevonden zou hebben. En dat smaakt naar meer! Bij Dura Vermeer werken we al steeds meer in sprints. Maar de transitie, doen we samen. Dus wij zijn benieuwd: welke oude gewoontes van de bouwsector zie jij het liefst als eerste verdwijnen?

Een blog van Ineke Lenssen - Hoofd Klant & Markt bij Dura Vermeer en Lieuwe Conradie - Conceptontwikkelaar bij Dura Vermeer.



Reacties


Laatste nieuws