Blog: Een persoonlijk taartje smaakt naar meer
Rondom de term ‘Big Data’ bestaat de misconceptie dat het vooral gaat om grote hoeveelheden data. ‘Big’ betekent immers letterlijk groot in het Engels. Voor mij betekent Big Data echter vooral kwalitatief betere data. Om mijn pleidooi te illustreren neem ik jullie mee op reis naar plek waar ik ben opgegroeid.
Hoewel mijn moeder uit Friesland komt en mijn vader uit Den Haag, zijn we in mijn vijfde levensjaar via een omweg in een klein plaatsje in het zuiden van het land terecht gekomen. Op een plek waar geen feestje wordt gevierd zonder vlaai. Ik, als data analist, vind het dan interessant te weten wat de meest favoriete vlaai is. Echt? Nee, niet echt. Maar het is een mooi voorbeeld!
Appelkruimelvlaai
De vlaaienverkoopcijfers zijn vanaf de jaren ’80 goed opgeslagen. Uit ruim 35 jaar data blijkt dat de appelkruimelvlaai de meest verkochte vlaai was tussen 1980 en 1990. Hieruit kunnen we concluderen dat appelkruimelvlaai ruim een decennium lang de meest favoriete vlaai was.
Na 1990 brachten de banketbakkers een cruciale noviteit op de markt: de multivlaai. Consumenten hoefden dankzij deze innovatie niet meer te kiezen voor één smaak, maar konden meerdere smaken per vlaai kopen. Subliem idee!
De invloed van de komst van de multivlaai op de ranking van de appelkruimelvlaai was desastreus. De appelkruimelvlaai zakte van de eerste plaats naar plaats 5 op de ranking. Wat blijkt hieruit? Dat appelkruimel niet de favoriete keuze is, maar veelal de tweede keuze.
Compromisvlaai
Vierde je tussen 1980 en 1990 je verjaardag en kocht je een vlaai, dan kon je alleen kiezen voor één smaak. Dus dan sluit je een compromis: je kiest de smaak die iedereen wel te pruimen vindt. Met de komst van de multivlaai hoefde je niet meer te kiezen: er is een stukje vlaai naar ieders smaak!
De multivlaai zorgt ervoor dat er meer losse units (smaken) worden verkocht. En meer verkopen betekent meer data. Nog beter gezegd: meer gedifferentieerde data. Dat stelt ons in staat om kwalitatief beter te kijken naar de voorkeuren en het gedrag van mensen.
Wat hebben vlaaien nu met projectontwikkeling te maken?
Hetzelfde principe gaat op voor projectontwikkeling. Vroeger wist je bijvoorbeeld op basis van CBS cijfers ongeveer de leeftijdsverdeling, het inkomen en hoe hoog de werkloosheid was in een gebied. De data van zo’n gebied werd vaak op het niveau 4-positie postcodegebied (1001) gepresenteerd en als je mazzel had op 6-positie postcodegebied(1001AB). Tegenwoordig kun je bij verschillende bronnen data inkopen op huishoudenniveau en gaat deze data veel verder dan enkel leeftijd en inkomen. Hierdoor is het mogelijk om diepgaande profielen samen te stellen per huishouden en krijgen we nieuwe inzichten op basis waarvan we huizen kunnen ontwikkelen naar ieders smaak.
Een bijdrage van Christiaan Tuyl, datamarketeer bij projectontwikkelaar Blauwhoed. Hij is gedreven om een impact te maken binnen de vastgoedwereld. In zijn blog neemt hij je mee in zijn wondere wereld van cijfers en data. Lees hier zijn eerdere blog,
Beeldmateriaal hoofdfoto: designed door Dashu83 - Freepik.com
Laatste nieuws
- 06-01-2025 15:47 Omgevingsvergunning bouw Van der Valk Hotel in Breda door rechter vernietigd
- 06-01-2025 15:10 Registreer uw organisatie voor WOCODA 2025: Jaarbeurs kloppend hart voor volkshuisvesting
- 06-01-2025 13:24 Friso de Zeeuw: ‘Hét moment om belemmerende regels te verbeteren is nu’
- 06-01-2025 12:51 Amsterdam test woningraden voor directe inspraak woningzoekenden
- 06-01-2025 12:26 Nicole Maarsen benoemd tot bestuurlijk aanjager Innovatie en Opschaling Woningbouw
- 06-01-2025 12:22 Tilburg Noord krijgt 5.000 woningen erbij
- 06-01-2025 12:20 Woningcorporatie Stek zoekt zes nieuwe collega's: Kom jij ons versterken?
- 06-01-2025 11:46 Makelaarsland ziet de woningmarkt iets afkoelen
- 06-01-2025 11:31 BPL Pensioen investeert 90 miljoen in ASR Dutch Farmland Fund
- 06-01-2025 11:16 Damesmodeketen Norah wil naamsbekendheid vergroten en opent vijf nieuwe winkels
- 06-01-2025 10:59 Siep Jan de Haan aan de slag bij Six advocaten
- 06-01-2025 10:54 Detailhandelsomzet: non-food groeit wel, food krimpt
- 06-01-2025 10:03 Doetinchem gaat 70 woningen realiseren in Gaanderen
- 06-01-2025 09:35 Lichte daling van hypotheekrente verwacht dit jaar, maar onzekerheid door Trump
- 03-01-2025 15:25 Newomij verkoopt supermarktportefeuille aan SynVest
- 03-01-2025 14:49 Winkelruimtes in Eindhoven verkocht
- 03-01-2025 14:39 Vertaalbureau huurt pentoffice van Arnhem Building
- 03-01-2025 12:21 Taxand Nederland verder als Borgen
- 03-01-2025 11:40 Reclamebureau huurt 295 m2 kantoorruimte in De Baarsjes in Amsterdam
- 03-01-2025 11:12 Bezwaren en procedures tegen tien projecten in gemeente Berg en Dal ingetrokken of beëindigd
- 03-01-2025 11:00 Aldi Vastgoed verkoopt ontwikkellocatie in Baarn
- 03-01-2025 10:36 Vastgoedinvesteringen in 2025
- 03-01-2025 10:14 MSPS Groep verlengt huurovereenkomst voor 3.500 m2 in Almere
- 03-01-2025 09:48 Plan voor ruim 250 appartementen in Alphen aan den Rijn definitief
- 03-01-2025 08:28 Rowin Tazelaar naar inspire* real estate
- 02-01-2025 16:23 Cédric Haselier naar Coral Capital als investment director
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.