Blog: De klant leren kennen is een feestje!
Mensen die met (big) data werken, dat zijn toch enorme nerds met brillen die zich urenlang verschansen achter vier of meer computerschermen? Van die types die wars zijn van interpersoonlijk contact, die het daglicht schuwen als vleermuizen en die vooral in een virtuele wereld leven? Een prikkelende blog van Christiaan Tuyl, datamarketeer bij Blauwhoed.
Ondanks dat ik een bril heb, durf ik toch het tegendeel te bewijzen: big data maakt de projectontwikkeling juist persoonlijk.
Francis Bacon, Engels staatsman en filosoof, wist al eeuwen terug dat hij waardevol kon zijn voor zijn land door kennis te vergaren over wat er speelt in de maatschappij. Eind 16e eeuw werd Francis Bacon daarom ook bekend door zijn uitspraak: ‘knowledge is power’. Bacon bedoelde met deze woorden dat je met kennis van zaken bij machte bent om jezelf en jouw organisatie positief te ontwikkelen. Kennis stelt je in staat te verbinden met mens en omgeving. Hoe kun je anders ooit waardevol zijn voor de maatschappij als je niet weet wat hierbinnen speelt?
Het is vanzelfsprekend dat kennis erg belangrijk is binnen de projectontwikkeling. Kennis over kostenstructuren, architectuur, financieringen, beleid, wetgeving en nog veel meer. Maar kennis over de consument wordt helaas nog vaak vergeten. Zo niet bij Blauwhoed. We analyseren bij elk project consumentendata, transactiedata en CBS cijfers. Toch is data analyse alleen niet afdoende om huizen en buurten te ontwikkelen die voldoen aan de persoonlijke wensen van toekomstige bewoners. Daarom combineren we data analyse met co-creatie. Zo leren wij de omgeving, (toekomstige) bewoners en hun wensen pas écht kennen.
Deze werkwijze is vergelijkbaar met een verjaardagsfeestje. Tijdens zo’n feestje kom je met de mensen die je vooraf al kende al snel tot een dieper, meer inhoudelijk gesprek dan met de mensen die je voor het eerst de hand schudt. Klinkt logisch toch? Zo werkt het bij Blauwhoed ook. We kennen de doelgroep al goed dankzij data analyses, waardoor we tijdens co-creatiesessies meteen de juiste vragen kunnen stellen om de ‘blind spots’ in te vullen. Zo kunnen we projecten ontwikkelen die persoonlijk en waardevol zijn voor bewoners en omgeving. Hoe leert u uw klant beter kennen?
Christiaan Tuyl, geboren in het jaar dat Oranje Europees kampioen werd, is datamarketeer bij projectontwikkelaar Blauwhoed. Hij is gedreven om een impact te maken binnen de vastgoedwereld. In zijn blog neemt hij je mee in zijn wondere wereld van cijfers en data.
Laatste nieuws
- 06-03-2025 15:53 Professionele vastgoedbeleggers grijpen weer hun kansen
- 06-03-2025 14:47 Bunq huurt kantoorruimte in Amsterdam van APF
- 06-03-2025 14:43 ECB verlaagt rente naar 2,5 procent
- 06-03-2025 14:19 Jip Meijer consultant zorgvastgoed bij Capital Value
- 06-03-2025 14:08 Ontheffing van provincie voor huisvesting 200 tijdelijke werknemers
- 06-03-2025 14:00 Corporatie en gemeente willen complex met 417 sociale huurwoningen kopen
- 06-03-2025 14:00 Topvacature: Woningstichting GoedeStede zoekt projectleider Nieuwbouw
- 06-03-2025 13:39 Glasproductiebedrijf verkoopt bedrijfscomplex in Enschede met sale-and-lease-back transactie
- 06-03-2025 12:17 Koningshof tweede acquisitie UMB Group in Amsterdam-West
- 06-03-2025 11:56 Interieurketen Casa vraagt faillissement aan
- 06-03-2025 11:23 Eres verkoopt wooncomplex in Venray
- 06-03-2025 11:02 Meeste nieuwe luxeretailers voor P.C. Hooftstraat van alle Europese high-end straten
- 06-03-2025 10:52 Green Real Estate sluit aannemingsovereenkomst en erfpachtovereenkomst voor The Hive
- 06-03-2025 10:38 Michiel de Wit partner van vastgoedteam AKD
- 06-03-2025 10:25 Sagax koopt bedrijfsverzamelgebouw in Amsterdam
- 06-03-2025 10:13 Hotels hebben in 2024 weer meer gasten ontvangen
- 06-03-2025 09:49 Otte (CTP): 'Trage verhuur Amsterdamse logistieke hub baart ons geen zorgen'
- 06-03-2025 09:46 Groothandel in levensmiddelen verlengt voor kantoorruimte in Breda
- 06-03-2025 09:00 Topvacature: Gemeente Delft zoekt assetmanager / portefeuillemanager Vastgoed
- 06-03-2025 08:56 Komst verzekeraar naar centrum Tilburg biedt plek voor 600 woningen
- 06-03-2025 08:38 NLTraining huurt kantoorruimte in Ganzenpoort Offices van APF International
- 06-03-2025 08:17 Van Draeckeburgh over actuele subsidiekansen in de woningbouw
- 05-03-2025 15:57 Werkkleding fabrikant huurt logistieke bedrijfscomplex in Dordrecht
- 05-03-2025 15:05 Utrechtse sociale woningbouw groeit, maar blijft achter op afspraken
- 05-03-2025 15:01 Gebrek aan fietsenstalling houdt wonen boven winkels tegen in Haarlem
- 05-03-2025 13:23 Synchroon koopt Zeepfabriek in Nieuwegein
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.