Blog: De klant leren kennen is een feestje!

Mensen die met (big) data werken, dat zijn toch enorme nerds met brillen die zich urenlang verschansen achter vier of meer computerschermen? Van die types die wars zijn van interpersoonlijk contact, die het daglicht schuwen als vleermuizen en die vooral in een virtuele wereld leven? Een prikkelende blog van Christiaan Tuyl, datamarketeer bij Blauwhoed.

Ondanks dat ik een bril heb, durf ik toch het tegendeel te bewijzen: big data maakt de projectontwikkeling juist persoonlijk.

Francis Bacon, Engels staatsman en filosoof, wist al eeuwen terug dat hij waardevol kon zijn voor zijn land door kennis te vergaren over wat er speelt in de maatschappij. Eind 16e eeuw werd Francis Bacon daarom ook bekend door zijn uitspraak: ‘knowledge is power’. Bacon bedoelde met deze woorden dat je met kennis van zaken bij machte bent om jezelf en jouw organisatie positief te ontwikkelen. Kennis stelt je in staat te verbinden met mens en omgeving. Hoe kun je anders ooit waardevol zijn voor de maatschappij als je niet weet wat hierbinnen speelt?

Het is vanzelfsprekend dat kennis erg belangrijk is binnen de projectontwikkeling. Kennis over kostenstructuren, architectuur, financieringen, beleid, wetgeving en nog veel meer. Maar kennis over de consument wordt helaas nog vaak vergeten. Zo niet bij Blauwhoed. We analyseren bij elk project consumentendata, transactiedata en CBS cijfers. Toch is data analyse alleen niet afdoende om huizen en buurten te ontwikkelen die voldoen aan de persoonlijke wensen van toekomstige bewoners. Daarom combineren we data analyse met co-creatie. Zo leren wij de omgeving, (toekomstige) bewoners en hun wensen pas écht kennen.

Deze werkwijze is vergelijkbaar met een verjaardagsfeestje. Tijdens zo’n feestje kom je met de mensen die je vooraf al kende al snel tot een dieper, meer inhoudelijk gesprek dan met de mensen die je voor het eerst de hand schudt. Klinkt logisch toch? Zo werkt het bij Blauwhoed ook. We kennen de doelgroep al goed dankzij data analyses, waardoor we tijdens co-creatiesessies meteen de juiste vragen kunnen stellen om de ‘blind spots’ in te vullen. Zo kunnen we projecten ontwikkelen die persoonlijk en waardevol zijn voor bewoners en omgeving. Hoe leert u uw klant beter kennen?

Christiaan Tuyl, geboren in het jaar dat Oranje Europees kampioen werd, is datamarketeer bij projectontwikkelaar Blauwhoed. Hij is gedreven om een impact te maken binnen de vastgoedwereld. In zijn blog neemt hij je mee in zijn wondere wereld van cijfers en data.



Reacties


Laatste nieuws